هشت گام برای خروج از استارت‌آپتان با سربلندی و سودآوری برای شما

هشت گام برای خروج از استارت‌آپتان با سربلندی و سودآوری برای شما

کسی که یک‌بار کارآفرین شود همیشه کارآفرین خواهد بود. کارآفرینان واقعی بی‌صبرانه منتظرند تا از استارت‌آپ واقعی‌شان خارج شوند و استارت‌آپ بهتر و جدیدتری را با ایده‌ فوق‌العاده بعدی‌شان راه‌اندازی کنند، هرچند که بیشتر آن‌ها این مساله را بر زبان نمی‌آورند. سرمایه‌گذاران نیز امروزه خواستار آن هستند که ببینند استارت‌آپ‌ها توسط شرکت‌های دیگر خریداری می‌شوند یا سهامشان به‌صورت عمومی عرضه می‌شود تا بتوانند به بازده سرمایه‌گذاری‌شان که چند سالی است خوابیده، دست پیدا کنند.به دلایلی که گفتم، همیشه وقتی موقع سرمایه‌گذاری از طریق فرشتگان سرمایه‌گذار می‌شود، من در استارت‌آپ‌ها به دنبال یک استراتژی خروج مشخص و معین می‌گردم. همچنین به‌عنوان مشاور و راهنمای بسیاری از کارآفرینان، آن‌ها را تشویق می‌کنم تا از همان ابتدا به فکر خروج باشند. همچنین مراحل خاصی را که برای خروج در کتاب جدید پاملا دنیس با عنوان Exit Signs (به معنی نشانه‌های خروج) عنوان‌شده بسیار می‌پسندم. «پاملا دنیس» چندین دهه است که با بیان این حرکت بسیار مهم توانسته به شرکت‌های زیادی کمک کند. البته او بیشتر روی شرکت‌های بالغ تمرکز کرده است، ولی به نظر من هشت مرحله زیر که خلاصه‌ای از مراحل ارایه شده در کتاب اوست به‌طور خاص برای تمامی استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان موسس آن‌ها قابل‌استفاده است:


۱ـ وقتی کارتان را شروع می‌کنید به پایان بازی فکر کنید

اداره یک شرکت بالغ با اداره یک استارت‌آپ کاملا فرق می‌کند. بیشتر افرادی که موسس استارت‌آپ هستند میلی ندارند که به فرآیندهای تکراری، سهامداران طماع و گزارشات حقوقی و قانونی پی‌درپی فکر کنند. بااین‌حال در اغلب مواقع، در این فرآیندها گرفتار می‌شوند، چرا که خود را برای این مواقع آماده نکرده‌اند.

 

۲ـ مقصد شخصی و زمان‌بندی رسیدن به آن را مشخص کنید

اولین مرحله این است که اهدافتان را شفاف کنید و مشخص کنید چه میراثی را می‌خواهید به‌جای بگذارید. خروج از این استارت‌آپ نقطه پایان نیست و شاید شروع کار بهتری باشد، درست مثل فعالیت‌های بشردوستانه بیل گیتس. شاید هم بتوانید طرح بعدی‌تان را برای تغییر جهان اجرا کنید. ولی دست‌کم به یک مشاور برای خروج نیاز دارید تا بتواند شما را در مسیرتان هدایت کند.

 

۳ـ معیارهای ارزیابی سلامت استارت‌آپتان را تعیین و از آن‌ها استفاده کنید

موسسان استارت‌آپ‌های نوپا معیارهای عملیاتی زیادی را در نظر می‌گیرند. اما اگر قصد دارید در پایان از استارت‌آپ خارج شوید، یا حتی اگر چنین قصدی ندارید، از همان ابتدا به این فکر کنید که سهامدار یا خریدار، برای خرید کسب‌وکار شما، چگونه سلامت آن را ارزیابی می‌کند. برای شروع فقط کافی است استراتژی و فرهنگی را ایجاد کنید که بدون شما هم بر شرکت حاکم باشد.

 

۴ـ ارزش و قابلیت فروش استارت‌آپ‌تان را مشخص کنید

حتی اگر هیات مدیره رسمی ندارید، به نفعتان است از مشاوران قابل‌اعتمادی بهره بگیرید که به‌طور منظم و به‌دوراز تعصب درباره نقاط ضعف و قوت تیم شما، هنجارهای مربوط به نسبت‌های مالی و عملیاتی و چشم‌انداز بیرونی ارزش شرکت فعلی شما، بازخورد ارایه می‌کنند. به گفته‌های آن‌ها با دقت گوش دهید و بر اساس آن‌ها اقدام کنید.

 

۵ـ با خریداران بالقوه ارتباط برقرار کنید

بهترین شکل فروش شرکت، شکل تدریجی آن است، به‌طوری‌که خریدار، از طریق روابط رسمی و غیررسمی، به‌تدریج شما را شناخته باشد. منتظر نباشید تا در زندگی شخصی یا تجاری شما شرایط حادی ایجاد شود و بعد امیدوار باشید که یک خریدار ایده‌آل ناگهان به‌طور اسرارآمیزی مقابل شما ظاهر شود. همواره حواستان به گزینه‌های پرداخت و مسایل مالیاتی باشد.

 

۶ـ فرایندهای کسب‌وکار و پایگاه مشتریانتان را به مرحله بلوغ برسانید

با استفاده از جریان‌های درآمدی گوناگون و مجموعه مشتریان مختلف و نیز فرایندهای تجاری منسجم، پایداری شرکتتان را تضمین کنید. برای خودتان طرحی برای خروج یا انتقال ایجاد کنید و برای حفظ استعدادهای کلیدی در تیم‌ها برنامه بریزید. واکنش مشتریان و تامین کنندگان مهم و ارزشمند نسبت به تغییرات پیش‌بینی کنید.

 

۷ـ یک بانک داده مثبت و یک ارایه خوب داشته باشید

قبل از هرگونه حرکت برنامه‌ریزی‌شده باید به‌سختی داده‌هایی را گردآوری کنید تا پایداری و عملکرد گذشته و پیش‌بینی‌شده برای آینده را اثبات کنند. ارزشیابی و فروش شرکت شما بستگی به اعتبار این داده‌ها دارد. در این مرحله ۳۰ تا ۶۰ درصد از زمان خود را به‌جای اداره کسب‌وکار به این امور اختصاص دهید.

 

۸ـ به‌جای آنکه منتظر باشید تا شما را هول دهند، خودتان خارج شوید
خرید استارت‌آپ به شکل برد – برد و انتقال موفقیت‌آمیز آن به شرکت‌های دولتی، به شکل اتفاقی انجام نمی‌شود، بلکه توسط خود کارآفرین انجام می‌شود. شما باید به‌طور کنش‌گرایانه افراد مناسبی را در این کار مشارکت دهید، هر جا لازم است اصلاحات را انجام دهید و به‌تمامی عوامل بیرونی و درونی که منجر به موفقیت می‌شوند توجه داشته باشید.

به گفته دنیس، ۸۷ درصد مالکان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط طرح یا استراتژی برای خروج ندارند و این بسیار عجیب است! چرا که باعث می‌شود آن‌قدر پیش میزشان بمانند تا بمیرند، یا با شرایطی که موردپسندشان نیست وادار به خروج از شرکت شوند. اگر شما هم مثل بیشتر کارآفرینان هستید که به دنبال زندگی با سربلندی و سودآوری بعد از خروج از استارت‌آپشان هستند، زمان آن رسیده که به‌جای خیال‌بافی و فکر کردن به آرزوهایتان، برای خروج از استارت‌آپ خود اقداماتی انجام دهید.