مصاحبه با «استارت‌آپ رُزبان»

مصاحبه با «استارت‌آپ رُزبان»

در فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ، مراحل مختلفی وجود دارد. همه‌چیز در ایده و یا طراحی سایت خلاصه نمی‌شود و فقط مهارت‌های فنی، پاسخگوی شروع یک استارت‌آپ نیستند. بدون شک، هر کسب‌وکاری مسیر خاص خود را طی می‌کند ولی نکات مهمی مانند ارزیابی ایده اولیه استارت‌آپ، تغییر و توسعه مدل کسب‌وکار، تیم‌سازی، برنامه بازاریابی و مزیت رقابتی وجود دارد که یادگیری آن‌ها هنگام شروع کار از اهمیت زیادی برخوردار است. این‌زمانی موثرتر است که باتجربه عینی استارت‌آپ‌ها در هرکدام از این موارد آشنا شویم و بدانیم استارت‌آپ‌ها چگونه از این نکات در کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند.

در همین راستا «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» مجموعه‌ای از مصاحبه‌‌های آموزشی از استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف تهیه‌کرده و تلاش دارد تا با نگاهی آموزش محور به فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ‌های ایرانی بپردازد. همچنین برای افزایش آگاهی کاربران، مهم‌ترین مقالات، کارگاه‌ها، چک‌لیست‌ها و اینفوگرافیک‌های آموزشی خاص هر موضوع هم معرفی‌شده‌اند.

«اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار»، «Pivot در مدل کسب‌وکار»، «تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم»، «خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری»، «طراحی محصول و شروع کسب‌وکار»، «مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا»، «فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فرآیند فروش آنلاین»، «پشتیبانی و خدمات مشتری» و «چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات» موضوعاتی هستند که در این مصاحبه‌های آموزشی به آن‌ها پرداخته‌شده است.

در ادامه مصاحبه آموزشی مرکز با «استارت‌آپ رزبان باکس» را می‌خوانیم.

 

۱-اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار: چطور مشخص شد که ایده استارت­‌آپ رزبان باکس مناسب بازار است و با استقبال مردم رو‌به‌رو می‌شود؟ چه تحقیقاتی در این زمینه انجام‌شده بود؟

من رشته­‌ام فناوری اطلاعات هست و در همان دانشگاه عاشق تجارت الکترونیکی و فروش آنلاین شدم و خیلی دوست داشتم در این زمینه کار کنم. اکثر ایده‌ها همیشه تکراری بودند مثلا از هر ایده، ۱۰-۱۵ ایده شبیه به آن پیدا می‌شوند و یا حتی ممکن است استارت‌آپی در آن حوزه وجود داشته باشد. به‌عنوان یک خانم پیج «بیوتی بلاگرها» را در اینستاگرام دنبال کردم و دیدم دغدغه همه خانم‌ها انتخاب وسایل آرایشی هست. و همه سوال می­کنند که چه برندی بخریم؟

ما گفتیم کاری کنیم که خرید لوازم‌آرایش برای خانم‌ها راحت‌تر شود خصوصاً خانم‌هایی که شاغل هستند و وقت ندارند که بروند و این تحقیقات را انجام دهند برای مثال: سایت‌های مختلف را بگردند، بررسی کنند˓ چون خیلی زمان می‌برد. اما زمانی که به رزبان باکس مراجعه کنند؛ هرماه متوجه می‌شوند برندهایی که در بازار هست چی هست؟ و چه برندی برای پوستشان مناسب است؟˓ برای ما خانم‌ها خیلی پیش می‌آید و قیمت لوازم‌آرایشی خیلی بالا هست و مثلا یک ضد آفتاب می‌خریم ۲۰۰۰۰۰ تومان و می‌آوریم خانه و می‌بینیم به پوستمان نمی‌سازد این ۲۰۰۰۰۰ تومان را در حقیقت تلف کردید. ولی شما از طریق رزبان باکس یک هزینه کمتر می‌دهید و  به تعداد زیادی لوازم در یک پکیج خیلی لوکس دریافت می‌کنید و دیگر متحمل آن ضرر نمی‌شوید.

اگر بخواهم از اول توضیح بدهم˓ یک خانم وارد سایت ما می‌شود. ثبت‌نام می‌کند با نام کامل˓ ایمیل و شماره موبایلش بعد پروفایل زیبایی تکمیل می‌شود که در آنجا یک سری سوال پرسیده می‌شود برای مثال: نوع پوستتان چی هست؟ دغدغه پوستی‌تان چی هست ؟ نوع مو؟ دغدغه مو˓ چه رنگ آرایش دوست دارید ؟ چه سبک آرایشی را استفاده می‌کنید و حتی اطلاعاتتان در مورد لوازم‌آرایش و محصولات مراقبت از پوست و مو چی هست؟ و بعدازآن کارشناس‌های ما پکیجی مختص شما طراحی می‌کنند و  ممکن است که پکیج شما با دوستتان فرق کند. چون نوع پوست شما، نیاز و سلیقه شما فرق می‌کند.

(مقاله: چطور بتوانیم ایده محصول خود را اعتبارسنجی کنیم؟)

 

۲-Pivot در مدل کسب‌وکار: در ادامه شکل‌گیری رزبان باکس، چه تغییراتی بر مدل کسب‌وکار صورت گرفت؟

ایده اولیه که همین بود و من در یکی از  پیج‌های اینستاگرام که اصلاً در آن تبلیغات نمی‌گذارم و فقط مطالب مراقبت از پوست و مو می‌گذاشتم؛ این ایده را عنوان کردم و برای ۲۰ نفر از افراد به‌صورت مجانی فرستادم که از همه تیپ آدم و از همه شهرها˓ بازخوردها را بگیرم و دیدیم که بازخورد خوبه و تنها مواردی که مجبور شدیم عوض کنیم این بود که در نمایشگاه متوجه شدیم که ما بیشتر تمرکزمان روی سایت است و روی آن مانور می‌دهیم ولی بیشتر خانم‌ها اپلیکیشن را می‌خواهند و دوست دارند اپلیکیشن روی  گوشی آن‌ها باشد و مرتب با ما در تماس باشند و اینکه دوست دارند محصولات را خودشان انتخاب کنند.

(مقاله: چگونه برای چرخش در مدل کسب‌وکارتان آماده شوید؟)

 

۳-خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری، طراحی محصول و شروع کسب‌وکار: چه ایده‌ها و خلاقیت‌هایی در ادامه مسیر کسب‌وکار به کار گرفته شد؟

بیشتر خانم‌ها از ما می‌پرسند که آیا شما فروش اینترنتی لوازم‌آرایش دارید؟ ما در آینده فروشگاه اینترنتی را حتماً راه می‌اندازیم چون خیلی‌ها می‌پرسند من سمپل را استفاده کردم بعد از کجا بخرم؟ و ما هدفمان این است که کسی جنس تقلبی نگیرد چون برندهای تقلبی خیلی معروف داخل بازار می‌آید ولی ما چون با خود تولیدکننده یا واردکننده مستقیم کار می‌کنیم محصولات اصل را به دست مشتری می‌دهیم و برای اینکه به هدفمان دست پیدا کنیم فروشگاهمان را راه‌اندازی می‌کنیم. وجه تمایز ما این است که شما قبل از خرید تست می­کنید و ما یک پکیج نمونه در اختیار شما قرار می‌دهیم و خرید اینترنتی لوازم‌آرایشی را برای شما راحت می‌کنیم. این‌گونه هم در پول و هم در زمان مشتری صرفه‌جویی می‌شود.

(مقاله: باید از خلاقیت خود در مسیر جذب مشتری استفاده کنید. این مقاله در نوشتن طرح جذب مشتری به شما کمک می‌کند)

 

۴-مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا: مزیت رقابتی رزبان باکس در چیست؟ چه تفاوتی با دیگر رقبا دارد؟

نوع فروش مستا که از طریق سایت خودمان است ولی احتمالاً با سایت‌های فروش دیگر هم همکاری می‌کنیم که دایره فروشمان گسترده‌تر شود.

(مقاله: اگر به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای استارت‌آپ خود هستید لازم است که با مفهوم مهمی به نام «شایستگی محوری» آشنا باشید. شایستگی محوری استارت‌آپ شما در چیست؟)

 

۵-فرآیند فروش آنلاین، پشتیبانی و خدمات مشتری

پشتیبانی بعد از فروش پک: ما ضمانت می‌کنیم که پک کاملاً سالم به دست مشتری برسد و نهایت سعی‌مان را می‌کنیم که محصولات داخل باکس مورد رضایت خریدار باشد چون ما می‌خواهیم مشتری هرماه بیاید از ما خرید کند قصدمان این نیست که یک‌بار پکیج را بخرد و برود. اگر هر موردی بود بعدازآن ما حتماً بازخورد می‌گیرم و اصلاحش می‌کنیم و سعی می‌کنیم جبرانش کنیم. هدف ما این است مشتریانمان را راضی کنیم.

(مقاله: چطور «خدمات مشتری» را به‌عنوان یک مهارت یاد بگیریم؟)

 

۶-چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات: آیا رزبان با چالش خاصی در ارتباط با دولت و دیگر نهادهای دولتی روبه‌رو بوده است؟

فعلا که موردی نبوده است ولی همه می‌دانند که کارهای دولتی یک فرآیند طولانی و زمان بری دارد که می‌شود آن را تسهیل نمود. مثلا برای من ای نماد اولین مجوزی بود که باید می‌گرفتم خیلی مراحل پیچیده‌ای داشت و می‌شد این کارها خیلی راحت‌تر انجام شود که یک استارت‌آپ به‌جای تمرکز در مراحل قانونی، بر فرآیند شکل‌گیری کسب‌وکارش متمرکز شود.

(اینفوگرافیک: همکاری استارت‌آپ‌ها و ارتباط آن‌ها با شرکت‌های بزرگ چالش‌های خاص خود را دارد. در این اینفوگرافیک این مسیر پرچالش را بخوبی برای شما به تصویر کشیده‌ایم)