حضور بی‌قاعده استارت‌آپ‌ها در حمل‌ونقل شهری مخرب است

حضور بی‌قاعده استارت‌آپ‌ها در حمل‌ونقل شهری مخرب است

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی تهران اظهار داشت: ازآنجایی‌که شهرداری تهران بنا به قوانین کشور متولی حمل‌ونقل درون‌شهری است و سازمان تاکسیرانی متولی جابجایی مسافر از طریق وسایل نقلیه با ظرفیت کمتر از ۱۵ نفر است لذا تمام بحث ما با شرکت‌های استارتاپی ارایه‌کننده این سرویس‌ها قرار گرفتن در جریان قانونمندی و ساماندهی رانندگان و خودروها است که منجر به رضایت شهروندان و صاحبان این نوع از کسب‌ها نیز خواهد شد

رضا قاضی افزود: سرویس‌های برخط جابجایی مسافر یک ابزار مناسب برای راحتی شهروندان در استفاده از سرویس حمل‌ونقل درون‌شهری است و تاکسیرانی به‌هیچ‌وجه با شرکت‌های ارایه‌دهنده این سرویس‌ها رقیب نبوده و جایگاه خود را بالاتر و در سطح قانون‌گذار این حوزه می‌داند و همواره با سرویس‌ها و تکنولوژی‌های نوین همسو بوده و علاقه‌مند به استفاده از آن‌ها در ارایه خدمات حمل‌ونقل به شهروندان است.

او در خصوص مقرون‌به‌صرفه بودن و در دسترس بودن تاکسی‌های آنلاین گفت: در نگاه اول این سرویس‌ها برای مردم مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و سطح دسترسی مردم به خدمات این استارت‌آپ‌ها بالا رفته است اما این سرویس‌ها در مسایلی مانند کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و برخی دیگر از مسایل شهری که هزینه‌های مدیریت و بهبود آن نیز مستقیما از محل عوارض ماخوذه از شهروندان تامین می‌شود نیز نقش مثبتی دارند؟

او در ادامه افزود: تعداد خودروهایی که برای شهرهای هم‌جوار بوده و ازلحاظ کیفیت نیز در سطح بالایی نیستند، برای فعالیت در این سامانه وارد شهر تهران می‌شوند رو به گسترش است و این‌ها هزینه‌های پنهان مردم کلان‌شهرها است که ناگزیرند حتی بدون استفاده از این خدمات آن را پرداخت کنند.

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی تهران اذعان داشت: میزان ترافیک در مرکز کلان‌شهرها افزایش‌یافته است و حتی درصدی از سهم حمل‌ونقل عمومی نیز جذب این سیستم‌ها شده است که این موضوع در صورت عدم ساماندهی این سیستم‌ها نقش بسیار مخربی را در حمل‌ونقل درون‌شهری ایجاد خواهند کرد.

رضا قاضی با اشاره به استقبال تاکسیرانی از استارت‌آپ‌ها خاطرنشان کرد: سازمان در سال‌های گذشته برای ارتقاء کیفیت خدمات و نظارت بر عملکرد ناوگان تاکسی، ارایه خدمات خاص را با استفاده از سامانه‌های متعدد توسعه داده و در دسترس شهروندان و تاکسیرانان قرار داده است و در حال حاضر در تعامل با برخی از استارت‌آپ‌ها سرویس‌های مناسبی را برای خدمات‌رسانی به شهروندان به وجود آورده‌ایم.

او در پایان گفت: علت مخالفت رانندگان با فعالیت این استارت‌آپ‌ها ناعادلانه بودن شرایط رقابتی رانندگان است؛ زیرا راننده تاکسی برای دریافت پروانه تاکسیرانی موظف است دوره‌های مختلف شهرشناسی و آزمون‌های رفتاری را بگذراند درحالی‌که این موارد در مجموعه‌های استارت‌آپی جایگاهی ندارد.