فیلترینگ باعث کاهش درآمد شرکت‌های اینترنتی شد
در سومین پنل تخصصی نمایشگاه تلکام مطرح شد:

فیلترینگ باعث کاهش درآمد شرکت‌های اینترنتی شد

سومین پنل تخصصی نوزدهمین نمایشگاه تلکام درحالی برگزار شد که یکی از روش‌های افزایش درآمد شرکت‌های اینترنتی افزایش مصرف کاربران عنوان شد که با تولید محتوای تصویری محقق می‌شود.

موضوع سومین پنل تخصصی برگزار شده در نمایشگاه نوزدهم صنایع مخابراتی و فناوری اطلاعات، «توسعه ارتباطات ثابت، فرصت‌ها و چالش‌ها» نام داشت که جمعه در سومین روز از برگزاری نمایشگاه در سالن کنفرانس شماره یک برگزار شد.

 

قیمت اینترنت همراه زیاد شود

سیدمجید صدری مدیرعامل شرکت مخابرات با اشاره به وجود عقب‌ماندگی‌ها در توسعه بخش ثابت، قیمت بسیار پایین دیتای همراه را عامل عدم توسعه در بخش ثابت دانست و افزود: در حال حاضر قیمت دیتای موبایل تفاوت زیادی با اینترنت ثابت ندارد و همین اختلاف کم باعث ضربه زدن به توسعه اینترنت ثابت کشور شده است و از رییس سازمان تنظیم مقررات می‌خواهم راه‌حلی برای آن ارایه کند.

 

فیلترینگ؛ عامل کاهش درآمد شرکت‌ها

حسین شانه‌ساز زاده رییس هیات مدیره گروه شرکت‌های شاتل نیز افزایش فیلترینگ را عاملی برای کاهش مصرف اینترنت در کشور دانست و گفت: در حال حاضر درآمد شرکت‌های FCP به‌شدت رو به کاهش است و با افزایش بی‌رویه فیلترینگ این کاهش درآمد بیشتر هم شده است.

او ۲۵ تا ۳۰ درصد مصرف اینترنت شرکت‌ها را مختص تلگرام و اینستاگرام دانست و افزود: با فیلتر تلگرام این میزان مصرف کاهش قابل‌توجهی داشته و حالا هم که زمزمه‌هایی در خصوص فیلتر شدن اینستاگرام شنیده می‌شود.

شانه ساز زاده با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز باعث شد تا شرکت‌های اینترنتی به سمت توسعه شبکه خود در حوزه‌هایی چون VDSL نروند، اظهار کرد: تنها راه افزایش درآمد شرکت‌های اینترنتی، افزایش مصرف کاربران است که این افزایش مصرف نیز تنها با تولید محتوای تصویری ممکن است به‌طوری‌که در دنیا ۶۰ درصد ترافیک مصرفی کاربران مختص محتوای ویدیویی است.

 

اعتراضات مردم در مقابل گرانی تعرفه اینترنت موبایل

حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات در این پنل تخصصی، سهم بسیار بالای استفاده از اینترنت ثابت نسبت به همراه در دنیا را  به دلیل تفاوت استفاده از محتوای مناسب پرحجم مانند ویدئو دانست و گفت: یکی از دلایل توسعه‌نیافتگی ارتباطات ثابت به دلیل نبود محتوای مناسب پرحجم و نیز به‌روزرسانی سیستم‌های این بخش است که نزدیک بودن حاشیه قیمت میان اینترنت موبایل و اینترنت ثابت یکی از دلایل ریزش مشترکان به سمت اینترنت موبایل است.

او با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه محتوای داخلی امکان استفاده از ویدئو برای مردم با تکنولوژی‌های دیگری مانند موبایل نیز ممکن است، افزود: این در حالی است که اپراتورهای ارتباطات ثابت موفق به جذب کاربر نشده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات رتبه ایران را در بخش دسترسی موبایل ۵۷ و در بخش دسترسی ثابت ۱۰۸ ام عنوان کرد، ادامه داد: درحال حاضر سرعت دسترسی به اینترنت موبایل در کشور ۲۴ مگابیت و اینترنت ثابت تنها ۵ مگابیت است.

فلاح با اشاره به انتقادات مطرح شده پیرامون قیمت پایین اینترنت موبایل در مقابل اینترنت همراه تصریح کرد: تغییر تعرفه اینترنت همراه و ثابت در شرایط کنونی منطقی نیست به‌طوری‌که هم‌اکنون اعتراضات مردم در گرانی تعرفه‌های موبایل را می‌بینیم و نمی‌توان در این شرایط باز هم تعرفه‌ها را تغییر داد.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه اپراتورهای ارتباطات ثابت حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان، دلار ارزان قیمت در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند افزود: افزایش نرخ ارز سبب شده است که بازگشت سرمایه این بخش، از ۵ سال به ۱۲ سال افزایش یابد که این مساله شکست اپراتورهای ثابت را به همراه دارد و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

معاون وزیر ارتباطات با اعلام اینکه ۷۰ درصد ترافیک اینترنت کشور مختص بخش همراه و تنها ۳۰ درصد آن در بخش ثابت مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: البته این در حالی است که در دنیا ۸۶ درصد سهم ترافیک اینترنت در بخش ثابت و تنها ۱۴ درصد مختص بخش همراه به شمار می‌رود.

بنا به این گزارش، پنل توسعه ارتباطات ثابت (فرصت‌ها و چالش‌ها) با حضور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و عضو سندیکای صنعت مخابرات در سالن کنفرانس شماره ۱ نمایشگاه بین‌المللی تهران محل برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تله کام برگزار شد.

همچنین پنجشنبه در دومین پنل تخصصی نمایشگاه با موضوع «بازآفرینی ICT»، فرامرز رستگار دبیر سندیکای مخابرات با اشاره به پیشرفت در حوزه ICT بیان کرد: در این زمینه بخش خصوصی بیشتر می‌تواند کمک کند.

او با بیان اینکه باید نیازهای صنعت ICT در کشور تکمیل شود تصریح کرد: مرکز تحقیقات مخابرات در گذشته کارهای متعددی در این حوزه انجام داده است.

رستگار خاطرنشان کرد: اگر در جامعه پیوند میان اجزای بخش خصوصی برقرار نکنیم نمی‌توانیم در حوزه فناوری اطلاعات موثر عمل کنیم.

در پنل دوم برات قنبری عضو شورای راهبردی پیوست فناوری اطلاعات، محمدرضا حدادی عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای، علی میرنژاد مدیرکل دفتر صنایع برق الکترونیک، ویدا سینا نایب رییس سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات و لیلا محمدی رییس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز حضور داشتند.