نبرد با استارت‌آپ‌ها در فرودگاه

نبرد با استارت‌آپ‌ها در فرودگاه

اختلاف بین سنتی‌ها و استارت‌آپ‌‌ها که پیش‌تر در شهرهای کوچک‌تر جریان داشت و کسب‌وکارهای ساده‌‌تری را دربر می‌گرفت، حالا بزرگ‌ترین فرودگاه کشور و دو شرکت اصلی خدمات تاکسی آنلاین را درگیر کرده است. هرچند پیش‌تر گزارش‌هایی از درگیری راننده‌های سنتی فرودگاه بین‌المللی تهران با رانندگان استارت‌آپی به گوش می‌خورد اما حالا مدیرعامل شهر فرودگاهی امام‌ خمینی (ره) نیز وارد گود شده است. شهرام آدم‌نژاد روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد: ازاین‌پس حضور این تاکسی‌ها در فرودگاه ممنوع است و تلاش می‌کنیم اجازه کار به آن‌ها ندهیم. این سخنان در حالی از زبان یکی از مقامات ارشد فرودگاه بزرگ امام خمینی بیان‌شده که در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی از مسافران ورودی و خروجی تهران از تاکسی‌های آنلاین به‌خاطر هزینه بسیار پایین‌تر استفاده می‌کنند. قیمت بسیار بالای تاکسی‌های فرودگاهی با وجود نبود رقیب در سال‌های گذشته باعث شده بود، هزینه کرایه این تاکسی‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند. استفاده از تاکسی‌های آنلاین در ماه‌های اخیر هم با قرار دادن گیت مشکل‌تر شده بود و تنها تاکسی‌های فرودگاهی اجازه رسیدن تا جلوی درهای فرودگاه را داشتند. حالا هم به‌نظر می‌رسد، مجموعه شهر فرودگاهی دنبال حذف رقیب نوظهور و ارزان برآمده است.


شروط چهارگانه سنتی‌ها برای استارت‌آپ‌‌ها
بیشتر از دو سال و نیم پیش، نخستین زمزمه‌ها از درگیری‌ها میان تاکسیران‌های اینترنتی و راننده‌های تاکسی فرودگاهی امام خمینی به گوش رسید. نخستین جلسه‌ها میان ۲ طرف دعوا یعنی از یک‌سو نماینده‌های اسنپ و تپسی به‌عنوان ۲ ارایه‌دهنده اصلی تاکسی اینترنتی و از سوی دیگر مدیران شهر فرودگاهی امام شکل گرفت. صحبت‌ها در آن زمان جسته‌وگریخته بود و با تغییر مدیریت‌ها نیز عموما به فراموشی سپرده می‌شد. تا اینکه از چند‌ماه پیش، صحبت‌های جدی‌تری با حضور دو طرف صورت گرفت.

هومن دمیرچی، معاون عملیات تپسی دراین‌باره می‌گوید: «در این جلسات چند شرط مطرح شد که شرایط کاری ما را نسبت به تاکسی‌های اصلی فرودگاه کاملا دشوار می‌کرد. با وجود این بخشی از آن‌ها را پذیرفتیم و قرار شد آن‌ها را اجرا کنیم. شرط اول این بود که تاکسی‌های آنلاین به‌خاطر کار در این محدوده عوارضی را به شهر فرودگاهی امام خمینی بپردازند. این طرح قبول شد. شرط دوم این بود که مسافران تاکسی‌های اینترنتی باید در محوطه‌ای، ‌۵۰۰ متر دورتر از ساختمان فرودگاه مسافرگیری کنند. شرط سوم تغییر الگوریتم‌های ارتباط مسافر و راننده در تمام سامانه‌های تاکسی آنلاین بود. هم‌اکنون، این الگوریتم طوری چیده شده که راننده با امتیاز بالاتر که از نظر مکانی به مسافر نزدیک‌تر است، بتواند درخواست سفر را قبول کند. آن‌ها می‌گفتند، راننده صرفا بنا به فاصله‌اش تا مبدا حق دارد، مسافر را پذیرش کند.» بخشی دیگر از دغدغه‌ها به مشکلات مالی راننده‌های تاکسی فرودگاهی سنتی مربوط می‌شد چون آن‌ها نگران بودند، شغلشان را از دست بدهند.

دمیرچی می‌گوید: «همچنین ما قبول کردیم که یک سرویس جداگانه برای آن‌ها درنظر بگیریم. با این حساب، چون کیفیت خودرو و ارایه خدماتشان نسبت به بقیه خودروها بهتر بود، هزینه بیشتری بگیرند و راننده حق انتخاب داشته باشد که بین آن‌ها و سرویس‌های معمولی یکی را انتخاب کند. ما و اسنپ قبول کردیم چنین راهکاری را اجرا کنیم اما آن‌ها نپذیرفتند. تاکسی‌های اینترنتی شرط اول و آخر را پذیرفتند اما دو شرط دیگر، به‌خاطر اینکه با مدل تجاری‌شان در تضاد بود و درعین‌حال باعث نارضایتی مسافر می‌شد، کنار گذاشته شد.


اعمال جریمه برای رعایت نکردن قوانین شورا
شهرام آدم‌نژاد، مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی درحالی گفته حضور تاکسی‌های آنلاین در فرودگاه امام ممنوع است که به تاریخ، حکم یا مجوز خاصی اشاره نکرده است. هومن دمیرچی‌، یکی از مؤسسان و مدیران ارشد تپسی نیز دراین‌باره می‌گوید: «هیچ حکم یا چیزی شبیه آن به ما ابلاغ نشده است. خودمان هم از راه رسانه‌ها متوجه چنین خبری شده‌ایم. نمی‌دانیم چه چیزی و چطور قرار است جلوی ما را بگیرد یا چه اتفاقی قرار است برای راننده‌هایمان پیش بیاید.» امید امین‌نژاد، مدیر آی‌تی شهر فرودگاهی امام خمینی دراین‌باره می‌گوید: «اواخر سال گذشته، شورای عالی هماهنگی و ترابری وزارت راه، مسکن و شهرسازی با مطالعه شرایط فرودگاه‌های ایران و دیگر کشورهای جهان، قوانین و شرایط جدیدی را تبیین و آن را به تاکسی‌های آنلاین نیز ارایه کردند که خودشان را با چنین رویکردی هماهنگ کنند. آنچه امروز توسط مدیرعامل فرودگاه گفته و به اشتباه نقل شده، این است که تردد اسنپ و تپسی در این محدوده تابع قوانین این شورا نیست و خود تاکسی‌های اینترنتی نیز دراین‌باره پیگیری‌ نکرده‌اند.» وی با تأکید بر اینکه تعیین تکلیف کار کردن یا نکردن هرکدام از این سامانه‌های تاکسی سنتی یا آنلاین از عهده شهر فرودگاهی امام خارج است، تأکید کرد: «ما شرایط کار را برای همه فراهم می‌کنیم اما طبیعتا هرگاه راننده‌ای از قوانین ارایه شده تبعیت نکند، توسط پلیس اعمال قانون خواهد شد. ممنوعیت ایست خودروهای شخصی قانونی است که در تمام فرودگاه‌ها اعمال می‌شود و فقط تاکسی‌ها اجازه ایست در آن محدوده را دارند. طبیعی است راننده‌های استارت‌آپی، چون از نظر قانونی تاکسی نیستند، درصورت ایستادن در آن محدوده جریمه خواهند شد. قوانین دیگری، برای بهینه‌سازی رفت‌وآمد خودروها نیز تعیین شده که باید اجرا شود. ازجمله این قوانین، پرداخت حق عوارض برای تاکسی‌های آنلاین شاغل در این محدوده است که از طرف شرکت‌ها پرداخت خواهد شد.» وی درعین‌حال تاکید کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی هیچ تمایزی بین تاکسی‌های فرودگاهی یا آنلاین قائل نیست و فضایی را برای حضور هر دو فراهم خواهد کرد. ممنوع بودن فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نیز فقط در صورتی است که آن‌ها از قوانین شورا تبعیت نکنند. پس آن‌ها از فردا اجازه حضور و فعالیت در آن محدوده را درصورت رعایت شروط ارایه شده توسط شورا، ‌خواهند داشت.