مصاحبه با استارت‌آپ «هاب کار»

مصاحبه با استارت‌آپ «هاب کار»

در فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ، مراحل مختلفی وجود دارد. همه‌چیز در ایده یا طراحی سایت خلاصه نمی‌شود و فقط مهارت‌های فنی، پاسخگوی شروع یک استارت‌آپ نیستند. بدون شک هر کسب‌وکاری مسیر خاص خود را طی می‌کند ولی نکات مهمی مانند ارزیابی ایده اولیه استارت‌آپ، تغییر و توسعه مدل کسب‌وکار، تیم‌سازی، برنامه بازاریابی و مزیت رقابتی وجود دارد که یادگیری آن‌ها هنگام شروع کار از اهمیت زیادی برخوردار است. این زمانی موثرتر است که با تجربه عینی استارت‌آپ‌ها در هرکدام از این موارد آشنا شویم و بدانیم استارت‌آپ‌ها چگونه از این نکات در کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند.

در همین راستا «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» مجموعه‌ای از مصاحبه‌‌های آموزشی از استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف تهیه‌کرده و تلاش دارد تا با نگاهی آموزش محور به فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ‌های ایرانی بپردازد. همچنین برای افزایش آگاهی کاربران، مهم‌ترین مقالات، کارگاه‌ها و اینفوگرافیک‌های آموزشی خاص هر موضوع هم معرفی‌شده‌اند.

«اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار»، «Pivot در مدل کسب‌وکار»، «تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم»، «برنامه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی»، «مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا»، «پشتیبانی و خدمات مشتری» و «چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات» موضوعاتی هستند که در این مصاحبه‌های آموزشی به آن‌ها پرداخته‌شده است. در ادامه مصاحبه آموزشی مرکز با «استارت‌آپ هاب کار» را می‌خوانیم.

  

۱- اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار: چطور مشخص شد که ایده سایت «هاب کار» مناسب بازار است و با استقبال مردم رو‌به‌رو می‌شود؟ چه تحقیقاتی در این زمینه انجام‌شده بود؟

از ابتدا که این ایده به ذهنمان رسید، تنها مسئله‌ای که به آن خیلی فکر می‌کردیم خدمت به محیط‌زیست بود. با توجه به مصرف بی‌رویه آب در کارواش‌های سنتی این دغدغه را داشتیم که بتوانیم کاری کنیم که پس رفت آب را کاهش دهیم. بتوانیم کاری کنیم که در این بحران بی‌آبی و خشک‌سالی  ایده‌ای نو و اثربخش باشد.

(مقاله: با ۹ فاکتور مهم برای ارزیابی ایده‌ها و فرصت‌های کسب‌وکار آشنا شوید)

 

۲Pivot در مدل کسب‌وکار: در ادامه شکل‌گیری هاب کار، چه تغییراتی بر مدل کسب‌وکار صورت گرفت؟

مدل کسب‌وکارمان ازنظر کلی و اصول تغییری نکرده است و مطابق با همان ایده اولیه کار را شروع کرده‌ایم و فعالیت می‌کنیم. اما در جزییات بر اساس تغییراتی که در جامعه اتفاق افتاده تغییرات و اصلاحاتی را انجام داده‌ایم.

مثلا در روزهای اول از مواد خاص خارجی استفاده می‌کردیم اما به‌مرورزمان با توجه به شرایط افزایش قیمت مواد خارجی و تحقیق درباره منابع ایرانی برای تامین مواد اولیه از داخل کشور، توانستیم تامین کننده‌های داخلی را پیدا کنیم. البته چون مواد اولیه‌های مختلفی را برای کاربردهای مختلف استفاده می‌کنیم، یک سری از مواد را نتوانستیم از داخل و باکیفیت مناسب پیدا کنیم و همچنان از خارج کشور وارد می‌کنیم که با توجه به تحریم‌ها برایمان مشکل‌ساز هم هست.

(کارگاه: Pivot مفهومی کلیدی در فضای کسب‌وکارهای نوپا است. در این کارگاه به خوبی مفاهیم مرتبط با استارت‌آپ‌ها توضیح داده شده است)

 

۳تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم: تیم هاب کار چطور شکل گرفت؟

یکی از بزرگ‌ترین معضلات و چالش‌هایی که با آن روبرو بودیم و هنوز هم همچنان پابرجاست، جذب نیروی متخصص بوده است. چون این کار، نو و جدید است و احتیاج به آموزش دارد.

در ابتدا که کار را شروع کردیم، سه نیرو داشتیم اما در حال حاضر با ۱۵۰۰ سرویس در ماه، تعداد نیروی انسانی خود را گسترش داده‌ایم. برای جذب این نیروها هم به‌صورت آنلاین و هم آفلاین آگهی دادیم،

اگر واجد شرایط بودند می‌توانند جزو نیروهای استخدامی ما باشند. بعد از استخدام هم آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود.

(اینفوگرافیک: در این اینفوگرافیک شما را با نکاتی برای کار تیمی آشنا کرده‌ایم)

 

۴مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا: مزیت رقابتی «هاب کار» در چیست؟ چه تفاوتی با دیگر رقبا دارد؟

آنچه باعث مزیت رقابتی ما است، قیمت بسیار مناسب است. ما طوری قیمت‌گذاری کرده‌ایم که همه اقشار جامعه بتوانند از سرویس‌های ما استفاده کنند. مزیت دیگر ما ارایه به‌موقع سرویس به مشتریان است. کارکنان ما بسیار وقت‌شناس هستند و این تایر زیادی در انتخاب مشتریان دارد.

هاب کار تلاش کرده است که هر زمان که مشتری نیاز به خدمت دارد سریعا پاسخگوی نیازش باشد.

ما سرویس‌های تخصصی  ارایه می‌دهیم که تمرکز زیادی روی آن‌ها هم داریم.

(مقاله: برای اینکه در جمع رقبا بدرخشد از این هفت راه استفاده کنید)

 

۵- برنامه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی «هاب کار» چیست؟

در ابتدا بیشتر از تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کردیم اما با توجه به فیلترینگ تلگرام در حال حاضر فعالیت بسیار کمی در این شبکه داریم. فعلا بیشتر فعالیت ما در شبکه اینستاگرام است.

تبلیغات دیجیتال هم بخشی از تبلیغات ما است که علاوه بر تبلیغات دهان‌به‌دهان و تبلیغ آفلاین روی آن تمرکز کرده‌ایم.

(اینفوگرافیک: بوم بازاریابی آنلاین به شما در مدیریت هر چه بهتر فعالیت‌های بازاریابی در فضای آنلاین کمک می‌کند)

 

۶- فرآیند فروش آنلاین، خدمات مشتری و پشتیبانی

 ما بخش ارتباط با مشتریان را در مجموعه خود ایجاد کرده‌ایم. هر فردی که از طریق تبلیغات آنلاین و آفلاین ما یا به‌صورت ارجاع مشتریان سابق جذب ما می‌شود و از سرویس‌های ما استفاده می‌کند، بلافاصله بعد از ۲۴ ساعت تماس برقرار می‌کنیم و از آن‌ها درباره میزان رضایت از خدمات هاب کار می‌پرسیم. این پی گیری نتایج ارزشمندی هم برای مجموعه ما و هم برای مشتری به دنبال خواهد داشت.

(مقاله: چطور «خدمات مشتری» را به‌عنوان یک مهارت یاد بگیریم؟)

 

۷ - چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات: آیا دیجی دکی با چالش خاصی در ارتباط با دولت و دیگر نهادهای دولتی روبه‌رو است؟

بیشترین چالش ما مربوط به بیمه بوده است. ما یک استارت‌آپ نوپا هستیم و با توجه به اینکه به‌صورت قانونی کار می‌کنیم باید بیمه را پرداخت کنیم. هیچ راهی هم پیدا نکردیم که بتوانیم این درصد را کمتر کنیم و مقدار سنگینی را به‌صورت ماهانه می‌پردازیم که فشار زیادی برای ماست.

ثبت شرکت‌ها و دریافت مجوزها خیلی سخت و کند انجام می‌شود. ما شرکت‌های استارت‌آپی هستیم و به‌صورت چابک و سریع تصمیم‌گیری و فعالیت می‌کنیم اما این روندهای سنتی و پیچیده سرعت عمل ما را کند می‌کنند و وقت زیادی صرف آن‌ها می‌شوند.

باوجوداینکه ما بیشترین تلاش را برای حمایت از محیط‌زیست و جلوگیری از هدر رفتن آب داریم اما سازمان محیط‌زیست حمایتی از ما نداشته است.

(اینفوگرافیک: همکاری استارت‌آپ‌ها و ارتباط آن‌ها با شرکت‌های بزرگ چالش‌های خاص خود را دارد. در این اینفوگرافیک به خوبی ریسک حاصل از همکاری بین استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ را نشان داده‌ایم)