پنج راه برای حفاظت از ایده‌تان به هنگام ارایه آن

پنج راه برای حفاظت از ایده‌تان به هنگام ارایه آن

اگر کار شما ارایه ایده‌های اصیل برای کالاها یا خدمات است، احتمالا سر یک دوراهی قرار دارید.

چگونه می‌توانید ایده‌تان را در مقابل مشتریان و سرمایه‌گذاران بالقوه ارایه دهید بدون آنکه اطلاعات بیش‌ازاندازه در اختیار آن‌ها قرار دهید و با ریسک سرقت ایده‌تان مواجه شوید؟

در اینجا چند اقدام کاربردی را به شما معرفی می‌کنیم که در حل این مشکل به شما کمک می‌کنند:

 

۱-قبل از ارایه ایده‌تان، آن را مثل یک راز نگه‌دارید

قبل از آنکه ایده‌تان را به سرمایه‌گذاران یا مشتریان ارایه کنید، اجازه ندهید خوب بودن ایده‌تان شما را وسوسه کند تا خودنمایی کنید، درباره آن با دیگران مشورت کنید یا اطلاعات محرمانه مربوط به آن را افشا کنید. اطلاعات را فقط زمانی در اختیار دیگران بگذارید که نیاز به این کار را به‌وضوح احساس کنید، و مزیت ارایه اطلاعات بیش از خطر آن باشد.

 

۲-هنگام انتخاب شرکت‌ها برای ارایه ایده‌تان، دقت کنید

درباره پیشینه سرمایه‌گذاران، پیمانکاران و مشتریان بالقوه تحقیق کنید. پرتفولیوی کاری آن‌ها چگونه است؟ چرا فکر می‌کنید آن‌ها تمایل دارند با شما همکاری کنند؟ آیا آن‌ها رقیب شما هستند؟ قبل از آنکه اطلاعات حیاتی‌تان را در اختیار آن‌ها قرار دهید درباره خوش‌نامی آن‌ها تحقیق کنید و در صورت امکان از سایر افراد فعال در صنعت مشورت بگیرید.

 

۳ـ فقط اطلاعاتی را افشا کنید که ضروری است، نه بیشتر

اگر ایده‌ای به مشتریان بالقوه ارایه می‌کنید، تنها اطلاعاتی که نیاز است به آن‌ها بدهید درباره محصول و تحویل خدمات شما است. اگر اطلاعاتی برای فروش یا معامله ضروری نیست، آن را به میان نیاورید. اگر ایده‌تان را به سرمایه‌گذاران یا وام‌دهندگان ارایه می‌کنید، آن‌ها ممکن است از شما بخواهند اطلاعات بیشتری به آن‌ها بدهید، چرا که می‌خواهند قبل از هرگونه تعهد مالی، اطمینان خاطر داشته باشند و کاملاً در جریان ایده شما قرار گیرند.

 

۴- تمامی مراحل را مکتوب و مستند کنید

 ایده یا مفاهیم خود را تا آنجا که می‌توانید مکتوب و مستند کنید و به هنگام افشای اطلاعات، جزئیات بحث‌ها و مذاکرات را ثبت کنید. هرچه جزئیات بیشتری را ثبت کنید، در صورت بروز اختلاف، این اسناد مکتوب بیشتر به کارتان می‌آیند.

 

۵- به فکر حفظ اطلاعات محرمانه باشید

اگر ناچارید اسرار تجاری خود را مقابل دیگران فاش کنید، شاید بهتر باشد ابتدا با سرمایه‌گذاران، پیمانکاران، مشتریان و سایر شرکای بالقوه، قراردادی مبنی بر حفظ اطلاعات محرمانه (قرارداد عدم افشا) با آن‌ها امضا کنید. البته دقت داشته باشید که اگر از سرمایه‌گذاران بخواهید چنین توافقنامه‌ای را امضا کنند ممکن است آن‌ها را از دست بدهید، چرا که خیلی از افراد تمایلی به امضای چنین قراردادی ندارند. لیکن اگر خطرات از دست دادن اسرار تجاری برای شما بیش از مزایای فرصت تجاری است، باید با دقت تصمیم بگیرید که پیگیری این فرصت تجاری بدون توافقنامه عدم افشا به نفع شماست یا خیر.

اگر آنچه ارایه می‌دهید اختراع است نه ایده، شاید بهتر باشد قبل از افشای آن، درباره شرایط ثبت اختراع تحقیق کنید. چرا که اگر اطلاعات مربوط به اختراعتان را افشا کنید، دیگر نمی‌توانید آن را ثبت کنید.

نکته آخر اینکه اگر از افشای اطلاعات مربوط به ایده یا اختراع خود نگران هستید، از یک مشاور حقوقی یا حرفه‌ای کمک بگیرید.