مصاحبه با استارت‌آپ «دکمه»

مصاحبه با استارت‌آپ «دکمه»

در فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ، مراحل مختلفی وجود دارد. همه‌چیز در ایده و یا طراحی سایت خلاصه نمی‌شود و فقط مهارت‌های فنی، پاسخگوی شروع یک استارت‌آپ نیستند. بدون شک هر کسب‌وکاری مسیر خاص خود را طی می‌کند ولی نکات مهمی مانند ارزیابی ایده اولیه استارت‌آپ، تغییر و توسعه مدل کسب‌وکار، تیم‌سازی، برنامه بازاریابی و مزیت رقابتی وجود دارد که یادگیری آن‌ها هنگام شروع کار از اهمیت زیادی برخوردار است. این زمانی موثرتر است که با تجربه عینی استارت‌آپ‌ها در هرکدام از این موارد آشنا شویم و بدانیم استارت‌آپ‌ها چگونه از این نکات در کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند.

در همین راستا «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» مجموعه‌ای از مصاحبه‌‌های آموزشی از استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف تهیه‌کرده و تلاش دارد تا با نگاهی آموزش محور به فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ‌های ایرانی بپردازد. همچنین برای افزایش آگاهی کاربران، مهم‌ترین مقالات، کارگاه‌ها و اینفوگرافیک‌های آموزشی خاص هر موضوع هم معرفی‌شده‌اند.

«اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار»، «Pivot در مدل کسب‌وکار»، «تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم»، «خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری»، «طراحی محصول و شروع کسب‌وکار»، «فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فرآیند فروش آنلاین»، «پشتیبانی و خدمات مشتری» و «چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات» از موضوعاتی است که در این مصاحبه‌های آموزشی به آن‌ها پرداخته‌شده است.

در ادامه مصاحبه آموزشی مرکز با «استارت‌آپ دکمه» را می‌خوانیم (این استارت‌آپ قبلا با نام «شرینو» فعالیت داشته است).

 

۱- اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار: چطور مشخص شد که ایده استارت‌آپ دکمه مناسب بازار است و با استقبال مردم رو‌به‌رو می‌شود؟ چه تحقیقاتی در این زمینه انجام‌شده بود؟

ایده اصلی این بود که ما از ترکیب فضای شبکه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک فضای جدیدی را فراهم کنیم. همان‌طور که می‌دانید آنچه در زمانه ما تحول‌آفرینی می‌کند شبکه‌های اجتماعی هستند، چه ازلحاظ اجتماعی، اقتصادی و چه فرهنگی. ما می‌خواستیم این را در زمینه تجارت هم پیاده‌سازی کنیم و بعد جدیدی به آن بدهیم.

از جهت اینکه فعالیت‌های اجتماعی و خریدهای اشتراکی بعد اقتصادی و مالی هم دارند، راه‌اندازی کسب‌وکار با استفاده از آن‌ها هم مثبت خواهد بود.

(کارگاه: توسعه مشتری از مفاهیم کلیدی است که در مسیر شکل‌گیری استارت‌آپ به کشف و اعتبارسنجی مشتریان کمک زیادی می‌کند. در این کارگاه به خوبی این مفهوم و مدل مخصوص به آن توضیح داده شده است)

 

۲- Pivot در مدل کسب‌وکار: در ادامه شکل‌گیری دکمه، چه تغییراتی بر مدل کسب‌وکار صورت گرفت؟

این کار در ذهن راه‌اندازان آن چند فاز داشته است. درنهایت وارد فازی شدیم که به فین‌تک‌ها نزدیک‌تر بود. در حال حاضر ما بستر کیف پول الکترونیکی را در سیستم داریم و  در آینده اضافه خواهد شد. طبیعتا ابتدای کار نمی‌توانید با ویژگی‌ها و مزایای کامل شروع به کار کنید و این‌ها به‌تدریج اضافه می‌شوند. ما هم فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم و بعد از دریافت بازخوردها اصلاحاتی را انجام داده‌ایم. هم در مدل کسب‌وکار و هم مدل مالی.

ممکن است بعضی از فعالیت‌ها مدنظرتان نباشد و بعدها آن‌ها را اضافه کنید.

(مقاله: با نه نوع از مدل‌های کسب‌وکار آنلاین آشنا شوید)

 

۳- تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم: تیم دکمه چطور شکل گرفت؟

تیم ابتدایی که سه نفره بود در شیراز و در یک مسابقه استارت‌آپی در حوزه فین تک تشکیل شد. وقتی کار به مرحله جذب سرمایه‌گذار می‌رسد تیم به تهران منتقل می‌شود. بقیه این نیروها از طریق استخدام جذب‌شده‌اند.

در حال حاضر این مجموعه به‌صورت رسمی ۱۱ نفره است و البته افراد غیررسمی به ما کمک کرده‌اند.

(مقاله: تیم استارت‌آپ‌ خود را عاقلانه انتخاب کنید)

 

۴- خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری، طراحی محصول و شروع کسب‌وکار: چه ایده‌ها و خلاقیت‌هایی در ادامه مسیر کسب‌وکار به کار گرفته شد؟

موردی که می‌توان به‌عنوان مزیت در نظر گرفت، بازاریابی دهان به دهان است که سعی کرده‌ایم آن را شبیه‌سازی کنیم و به‌صورت مجازی دربیاوریم. مزیتی که برای خریدار وجود دارد این است که می‌تواند آگاهانه‌تر خرید کند چون بستر، بستر اجتماعی است و طبیعتا کاربر می‌تواند از نظرات دوستانش و کارشناسان دیگر استفاده کند. کاربر می‌تواند به رای‌ها و لیست‌های دیگران مراجعه کند و برای تصمیم‌گیری از آن‌ها استفاده کند. ما از این راه اعتماد افزایی می‌کنیم. از طرفی هم چون مجموعه‌ای از فروشندگان در دکمه در حال فعالیت هستند، نهایتا هزینه تمام‌شده سبدهای کالا کاهش پیدا می‌کند. از طرفی سبدهای چند محصولی زیادی هم موجود هست که از چند فروشگاه مختلف است. کاربر، مزایای هریک از این فروشگاه‌ها و سبدها را در نظر می‌گیرد و بعد اقدام به خرید می‌کند. اگر این امکان وجود نداشت و کاربر می‌خواست از تک‌تک این فروشگاه‌ها خرید کند طبیعتا زمان بیشتر و شاید هزینه بیشتری را باید صرف می‌کرد.

بنابراین هم‌زمان موردنیاز کاربر و هم هزینه کاهش پیدا می‌کند.

(اینفوگرافیک: بازاریابی ویروسی یک تکنیک بازاریابی است که به‌وسیله‌ی آن اطلاعات محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار مانند ویروس بین مخاطبان هدف پخش می‌شود. درواقع مشتریان تشویق می‌شوند تا پیام بازاریابی یک برند را به دیگران منتقل کنند. این روش بازاریابی برای معرفی ویژگی‌ها، محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار و وفادار کردن مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن با صرف هزینه‌ی پایین، بسیار مناسب است. در این اینفوگرافیک می‌آموزید یک محتوا چگونه ویروسی می‌شود)

 

۵- فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (تولید محتوا و انتشار محتوا): دکمه چه برنامه‌ای برای فعالیت در فضای مجازی دارد؟

فعالیت عمده ما در اینستاگرام است (و البته تا قبل از فیلتر شدن تلگرام در این شبکه اجتماعی هم فعال بودیم). با توجه به ویژگی‌های هرکدام از شبکه‌های اجتماعی و مزیت‌هایی که می‌توانند برای ما داشته باشند و اهدافمان از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

مثلا تلگرام برای جذب ترافیک و اینستاگرام برای برندسازی و جذب کاربران خاص مناسب بود.

توییتر جای خوبی برای مشتری خاص و متعلق به طبقه اجتماعی خاص است. این موضوع به این بستگی دارد که شما چه هدفی را دنبال می‌کنید.

برای تولید و انتشار محتوا هم تیم داریم که تعداد اعضا بسته به نیاز کاهش یا افزایش هم داشته است.

محتوا بر اساس تقویم انتشار محتوا و ملزوماتی که برای سئو داریم منتشر می‌شوند.

(مقاله: در این مقاله به پنجاه‌ودو نکته برای بازاریابی در اینستاگرام اشاره شده است)

 

۶- فرآیند فروش آنلاین، پشتیبانی و خدمات مشتری

زمانی که شما یک کسب‌وکار اینترنتی را شروع می‌کنید چند گام پیش رو خواهید داشت. اولین گام، ایجاد آگاهی در کاربر است. بعدازآن کاربر به شما نزدیک می‌شود و بعدازآن موضوع تبدیل کاربر است.

این موارد بر مبنای برنامه‌های بازاریابی چیده می‌شوند. کاری که ما در مجموعه انجام دادیم این بود که در درجه اول اعتماد افزایی ایجاد کنیم و اینکه کاربری که از این طریق جذب می‌شود و خرید می‌کند یک مشتری راضی باشد. وقتی مشتری راضی باشد دیگران را هم راضی خواهد کرد. وقتی کاربر به ما اعتماد می‌کند و حس می‌کند به او قیمت واقعی داده‌ایم و با احترام پاسخ داده می‌شود، یک بازی برد برد ایجاد کرده‌ایم. این مشتری راضی دیگران را هم دعوت خواهد کرد.

(مقاله: در این مقاله به خوبی نشان داده شده که چطور از بازاریابی محتوایی برای افزایش ترافیک و نرخ تبدیل استفاده کنید)

 

۷- چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات: آیا استارت‌آپ دکمه با چالش خاصی در ارتباط با دولت و دیگر نهادهای دولتی روبه‌رو است؟

گاهی مجبوریم مجوزهای زیادی را دریافت کنیم و بازی مجوز در مجوز ایجاد می‌شود و ما واقعا نمی‌دانیم با چه کسی طرف هستیم. مثلا اگر بخواهید یک سری تبلیغات تلویزیونی انجام دهید از سازمان‌های دیگری هم باید مجوز جداگانه‌ای بگیرید و درواقع برای گرفتن یک مجوز لازم است مجوزهای دیگری را هم بگیریم.

(اینفوگرافیک: همکاری استارت‌آپ‌ها و ارتباط آن‌ها با شرکت‌های بزرگ چالش‌های خاص خود را دارد. در این اینفوگرافیک این مسیر پرچالش را بخوبی برای شما به تصویر کشیده‌ایم)