۸ استارت‌آپ فعال در زمینه فناوری آموزشی (قسمت دوم)

۸ استارت‌آپ فعال در زمینه فناوری آموزشی (قسمت دوم)

برگرفته از تجربه استارت‌آپ‌های آخرین دوره شتاب‌دهی Y Combinator

همه‌چیز برای روز نمایشگاه استارت‌آپ‌ها مهیا بود. موسسان سرحال و شتابان با تی‌شرت‌های رنگارنگی که لوگوی شرکت‌هایشان روی آن حک‌شده بود به این‌سو و آن‌سو می‌رفتند و نطق‌هایشان را برای ارایه روی استیج و جلساتی که با سرمایه‌گذاران بالقوه داشتند آماده می‌کردند.

رویداد این هفته Y Combinator با ماشین‌آلات سنگین و میان وعده‌های خاص نیز همراه بود. در بیرون موزه تاریخ کامپیوتر، که ۲۶ امین روز نمایشگاه در آن برگزار می‌شد، یک تراکتور خودران در کنار یک پرینتر سه‌بعدی بسیار بزرگ به‌صورت دایره‌وار حرکت می‌کرد تا یک دفتر کار پیش‌ساخته را بنا کند. در داخل موزه، یک پهباد صنعتی کنار میزها می‌نشست و به بازدیدکنندگان قهوه فوری و سودا تعارف می‌کرد. Nectome هم حضور داشت: استارت‌آپی «صد در صد مهلک» که با افتخار ادعا می‌کند می‌تواند مغز شما را برای استفاده در آینده آپلود کند.

آخرین فارغ‌التحصیلان کلاسی ۱۴۱ نفره که به زندگی و واقعیت بازگشته‌اند، بهترین آثارشان را به نمایش گذاشته و تلاش می‌کنند تا در روز نمایشگاه سرمایه‌گذاران را جذب کنند.

هشت استارت‌آپ آموزشی نیز در میان آن‌ها هست و به‌غیراز یکی، بقیه به فراگیران کمک می‌کنند تا مهارت‌هایشان را در زمینه برنامه‌نویسی و فناوری هوش مصنوعی تقویت کنند.

تیم برادی، یکی از همکاران Y Combinator، در مصاحبه‌ای با EdSurge گفت: «داشتن برنامه درسی تعاملی، موج بعدی فرصت‌ها در بازار آموزش است». برادی طی هفت سال گذشته بر فعالیت ۱۱ گروه استارت‌آپ فعال در زمینه فناوری آموزشی نظارت داشته است. او هم موسس Imagine K12 بوده و در اداره آن نیز همکاری داشته است. Imagine K12 یک تسریع‌کننده استارت‌آپ است که قبل از ادغام با Y Combinator در بخش آموزش فعالیت می‌کرده است.

انتظار نداشته باشید ابزارهای کدینگ و AI برای مدت طولانی، حداقل در حوزه آموزش، تداوم داشته باشند. بالاخره روزی می‌رسد که بازار از این نوع محصولات اشباع می‌شود. از دیدگاه برادی، «امروزه فضا برای ابزارهای بهره‌وری معلمان بسیار شلوغ شده است.» این‌ها ابزارهایی بودند که بخش قابل‌توجهی از گروه‌های Imagine K12 را به خود اختصاص داده بودند. چیزی که هنوز برادی پیدا نکرده ولی امیدوار است (Y Combinator) روی آن سرمایه‌گذاری کند، شرکت‌هایی هستند که بتوانند به پشتیبانی و اجرای مدل‌های جدید مدرسه‌ای کمک کنند. همچنین او به دنبال ابزارهایی است که «قفل جعبه سیاه یادگیری کودک را برای والدینش باز کنند».

 

در قسمت دوم این مقاله به معرفی ۴ استارت‌آپ باقی‌مانده می‌پردازیم:

۵-جونی لرنینگ (Juni Learning)

هدف دو موسس جونی لرنینگ، یعنی ویویان شن (مدیرعامل) و روبی لی (مدیر ارشد فناوری) این است که خدمتی را ارایه دهند که نیاز بازار به خدمات آموزش خصوصی آنلاین و آموزش علوم کامپیوتری را مرتفع سازد. جونی که در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد در حال حاضر ۹ دوره را در زمینه علوم کامپیوتری برگزار می‌کند که هرکدام روی یک‌زبان برنامه‌نویسی خاص متمرکز است. برنامه درسی این دوره‌ها توسط شرکت تدوین می‌شود و تمرین‌های برنامه‌نویسی از ساختن بازی در Scratch تا کار با API ها و مجموعه داده‌های کلان با استفاده از Python را دربر می‌گیرد.

 گروه سنی مخاطب این شرکت افراد بین ۸ تا ۱۸ ساله هستند ولی موسسان شرکت می‌گویند که کاربرانی دارند که ۵ ساله یا ۵۰ ساله هستند. گزینه‌های فعلی قیمت این دوره‌ها شامل جلسات ۵۰ دقیقه‌ای خصوصی هفتگی است که یک مدرس دارد و ماهانه ۲۵۰ دلار است و نیز جلسات هفتگی نیمه‌خصوصی (۳ نفره) که ماهانه ۱۶۰ دلار هزینه دارد. به گفته شن، معمولا ۵۰ درصد این هزینه به مدرس می‌رسد. مدرسان اغلب جزو دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان اخیر در زمینه علوم کامپیوتری هستند. شرکت جونی این برنامه را در ماه ژوئن و جولای گذشته به‌صورت آزمایشی با کمک خانواده‌هایی از پالوآلتو برگزار کرد و به گفته شن، در حال حاضر «صدها» مشتری دارد که هزینه دوره‌ها را پرداخت می‌کنند. او ادعا می‌کند که این شرکت «کاملا سودآور» است و قصد دارد در آینده دوره‌هایش را گسترش دهد و موضوعات پیشرفته‌تری مثل امنیت سایبری و یادگیری ماشینی و ... را نیز در برگیرد.

 

۶-شرکت NexGenT

NexGenT یک آکادمی آنلاین است که می‌خواهد مهندسان متخصص سیستم، امنیت سایبری و شبکه را آموزش دهد. این شرکت که در «سن‌خوزه کالیفرنیا» مستقر است مشتریانی دارد که به‌طورمعمول بین ۲۵ تا ۳۰ سال سن دارند و در حوزه‌های مبتدی IT فعالیت می‌کنند و می‌خواهند پیشرفت کنند، و یا به دنبال تغییر شغل در حوزه فناوری هستند. برنامه اصلی این شرکت (یعنی Zero to Engineer) طوری طراحی‌شده که ظرف چهار ماه تکمیل می‌شود، ولی دانشجویان می‌توانند طول دوره را بین ۳ تا ۶ ماه تغییر دهند. این برنامه مجموعه‌ای از دوره‌ها را شامل می‌شود که دانشجویان را با صنعت IT آشنا می‌سازند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا مهارت‌های مسیریابی، وایرلس و سایر مهارت‌های اصلی شبکه را فراگیرند. درنهایت از دانشجویان انتظار می‌رود یک شبکه  full-stackکامل بسازند.

بعدازاین پروژه، دانشجویان دو مدرک IT دریافت می‌کنند و به دنبال یافتن کار می‌روند. هس می‌گوید در سرتاسر این برنامه، دانشجویان از خدمات مربی‌گری (کوچینگ و منتورینگ) برخوردار می‌شوند. این برنامه ۱۲/۵۰۰ دلار هزینه دارد، اما تخفیف‌هایی نیز داده می‌شود. تا به اینجا حدود ۱۸۰ دانشجو در مدت‌زمان انتخابی خود در این برنامه شرکت کرده‌اند که حدود یک‌سوم آن‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند و از این تعداد، نیمی از آن‌ها شغل جدیدی پیداکرده‌اند یا افزایش حقوق داشته‌اند.

در ماه می، شرکت قصد دارد یک برنامه آموزش گروهی (cohort-based) برگزار کند که در آن تا سقف ۱۰۰ دانشجو در مدت‌زمانی یکسان در این کلاس‌ها شرکت کنند. همچنین شرکت قصد دارد با کارفرمایان همکاری کند و شبکه‌ای از فرصت‌های شغلی ایجاد نمایند که دانشجویان بتوانند برای پیدا کردن شغل از آن استفاده کنند. مشتریانی نیز وجود دارند که در گروه سنی ۱۸ تا ۲۲ سال قرار دارند، ولی تری کیم، موسس و مدیرعامل شرکت می‌گوید شرکت هنوز برای این مخاطبان برنامه‌ای ندارد، اما در آینده NexGenT می‌تواند «گزینه قطعی به‌جای دانشگاه یا پلی بین دانشگاه و این بخش صنعتی باشد.»

 

۷-شرکت Repl.it

شرکت Repl.it که در سانفرانسیسکو واقع‌شده یک محیط برنامه‌نویسی آنلاین و یک پلتفرم محاسباتی دارد که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق مرورگر خود اپلیکیشن‌هایی را نوشته و سازمان‌دهی کنند. ممکن است این اپلیکیشن ها بچه‌گانه به نظر برسند و پیچیدگی تکنیکی نداشته باشند ولی مدرسان و فراگیرانی که در کلاس‌های علوم کامپیوتری از این ابزار استفاده می‌کنند چنین نظری ندارند.

Repl.it در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد ولی Repl.it زمانی که این ابزار را می‌ساختند به‌طور خاص به فکر بازار آموزش نبودند. لیکن به گفته امجد ماساد، هم موسس و مدیرعامل شرکت، بیش از یک‌میلیون فراگیر در سرتاسر جهان، ازجمله در اداره آموزش نیویورک از این ابزار برای تکالیف برنامه‌نویسی و سازمان‌دهی اپلیکیشن ها استفاده می‌کنند. این شرکت یک سیستم مدیریت یادگیری را ارایه می‌کند که در آن مدرسان می‌توانند تکالیف را مدیریت کرده و ارزیابی کنند و فراگیران در زمینه پروژه‌های مختلف با یکدیگر همکاری نمایند.

Repl.it سالانه از هر دانش‌آموز ۵ دلار دریافت می‌کند ولی به گفته ماساد این شرکت قصد دارد این هزینه را تغییر دهد و ابزار ابتدایی را در اواخر امسال به‌صورت رایگان ارایه دهد. (لیکن آن‌هایی که می‌خواهند ابزار را ارتقا دهند و از فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات و نیز قدرت کامپیوتری بالاتر برخوردار شوند باید ماهانه ۱ دلار بپردازند.) این شرکت مجوز خود را در اختیار موسسات آموزش عالی نیز قرار می‌دهد. شکرت قبل از پیوستن به  Y Combinator مبلغ  ۱/۵ میلیون  دلار از Bloomberg Beta ، هم موسس Y Combinator یعنی پال گراهام، و  Reach Capital سرمایه جذب کرده بود. (توجه داشته باشید که Reach نیز یکی از سرمایه‌گذاران EdSurge است.)

 

۸-شرکت SharpestMinds

SharpestMinds ادعا می‌کند که یک اجتماع آنلاین برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ساخته است. ولی این اجتماع بیشتر شبیه مکانی برای کاریابی در این حوزه‌هاست، چرا که این شرکت که در تورنتو مستقر است قصد دارد فرصت‌های شغلی و کارآموزی مربوطه را به دانشجویان معرفی کند.

دانشجویان برای ورود به این اجتماع ابتدا باید تقاضانامه خود را تکمیل کرده و در آزمونی شرکت کنند. اگر نمره لازم را کسب نمایند می‌توانند وارد مرحله مصاحبه فنی شوند، و سپس آزمون کد نویسی را بگذرانند و تقاضانامه خود را برای پروژه ارسال کنند. بعد از اتمام تمامی این مراحل آن‌ها می‌توانند به فرصت‌های شغلی دسترسی داشته باشند. در بخش پرسش‌های متداول نوشته‌شده است که بیش از ۶۰ عضو این اجتماع توانسته‌اند در شرکت‌های مختلف کار پیدا کنند.

شرکت‌های علاقه‌مند می‌توانند فرصت‌های استخدامی خود را درازای هزینه‌ای در SharpestMinds معرفی کنند و اگر دانشجویی را به کار گرفتند هزینه دیگری را نیز باید بپردازند.