۸ استارت‌آپ فعال در زمینه فناوری آموزشی (قسمت اول)

۸ استارت‌آپ فعال در زمینه فناوری آموزشی (قسمت اول)

برگرفته از تجربه استارت‌آپ‌های آخرین دوره شتاب‌دهی Y Combinator

همه‌چیز برای روز نمایشگاه استارت‌آپ‌ها مهیا بود. موسسان سرحال و شتابان با تی‌شرت‌های رنگارنگی که لوگوی شرکت‌هایشان روی آن حک‌شده بود به این‌سو و آن‌سو می‌رفتند و نطق‌هایشان را برای ارایه روی استیج و جلساتی که با سرمایه‌گذاران بالقوه داشتند آماده می‌کردند.

رویداد این هفته Y Combinator با ماشین‌آلات سنگین و میان وعده‌های خاص نیز همراه بود. در بیرون موزه تاریخ کامپیوتر، که ۲۶ امین روز نمایشگاه در آن برگزار می‌شد، یک تراکتور خودران در کنار یک پرینتر سه‌بعدی بسیار بزرگ به‌صورت دایره‌وار حرکت می‌کرد تا یک دفتر کار پیش‌ساخته را بنا کند. در داخل موزه، یک پهباد صنعتی کنار میزها می‌نشست و به بازدیدکنندگان قهوه فوری و سودا تعارف می‌کرد. Nectome هم حضور داشت: استارت‌آپی «صد در صد مهلک» که با افتخار ادعا می‌کند می‌تواند مغز شما را برای استفاده در آینده آپلود کند.

آخرین فارغ‌التحصیلان کلاسی ۱۴۱ نفره، که به زندگی و واقعیت بازگشته‌اند، بهترین آثارشان را به نمایش گذاشته و تلاش می‌کنند تا در روز نمایشگاه سرمایه‌گذاران را جذب کنند.

هشت استارت‌آپ آموزشی نیز در میان آن‌ها هست و به‌غیراز یکی، بقیه به فراگیران کمک می‌کنند تا مهارت‌هایشان را در زمینه برنامه‌نویسی و فناوری هوش مصنوعی تقویت کنند.

 تیم برادی، یکی از همکاران Y Combinator، در مصاحبه‌ای با EdSurge گفت: «داشتن برنامه درسی تعاملی، موج بعدی فرصت‌ها در بازار آموزش است». برادی، طی هفت سال گذشته بر فعالیت ۱۱ گروه استارت‌آپ فعال در زمینه فناوری آموزشی نظارت داشته است. او هم موسس Imagine K12 بوده و در اداره آن نیز همکاری داشته است. Imagine K12 یک تسریع‌کننده استارت‌آپ است که قبل از ادغام با Y Combinator در بخش آموزش فعالیت می‌کرده است.

 انتظار نداشته باشید ابزارهای کدینگ و AI برای مدت طولانی، حداقل در حوزه آموزش، تداوم داشته باشند. بالاخره روزی می‌رسد که بازار از این نوع محصولات اشباع می‌شود. از دیدگاه برادی، «امروزه فضا برای ابزارهای بهره‌وری معلمان بسیار شلوغ شده است.» این‌ها ابزارهایی بودند که بخش قابل‌توجهی از گروه‌های Imagine K12 را به خود اختصاص داده بودند. چیزی که هنوز برادی پیدا نکرده ولی امیدوار است (Y Combinator) روی آن سرمایه‌گذاری کند، شرکت‌هایی هستند که بتوانند به پشتیبانی و اجرای مدل‌های جدید مدرسه‌ای کمک کنند. همچنین او به دنبال ابزارهایی است که «قفل جعبه سیاه یادگیری کودک را برای والدینش باز کنند».

شما در این گروه اثری از این شرکت‌ها نمی‌بینید. ولی شرکت‌هایی که ما مشاهده کرده‌ایم عبارت بودند از:

 

۱-دلفیا (Delphia)

دلفیا ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی را تولید می‌کند که هدف آن‌ها کمک به مردم در تصمیم‌گیری‌های پیچیده زندگی است. برای مثال، تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام دانشگاه یا کدام رشته را انتخاب کنند. دانشجوی دبیرستانی می‌تواند به پرسشنامه‌ای با ۴۰ سوال پاسخ دهد و درنهایت مشاهده کند کدام برنامه‌ها یا دانشگاه‌ها بهترین «تناسب» را با شرایط او دارند. اندرو پیک، مدیر ارشد عملیات شرکت Canadian می‌گوید سیستم دلفیا بر اساس داده‌های نظرسنجی از فارغ‌التحصیلان اخیر دانشگاه‌ها این پیشنهادها را ارایه می‌دهد و اگر کاربران تمایلی به قبول پیشنهادها نداشته باشند می‌توانند دلفیا را در جریان قرار دهند تا سیستم پیشنهاداتش را تغییر دهد.

آموزش، صرفاً یکی از چندین حوزه صنعتی است که دلفیا خدماتش را برای آن ارایه می‌دهد. علاوه بر آموزش، دلفیا مجوز ابزارهای نظرسنجی‌اش را به شرکت‌های رسانه‌ای مختلف ازجمله Vox داده است تا برای خبرهای گوناگون از داده‌های این نظرسنجی‌ها استفاده کنند. (در اینجا می‌توانید نمونه‌ای از این اخبار را در مورد انتخابات سال ۲۰۱۶ مطالعه کنید که در آن از ابزارهای نظرسنجی دلفیا استفاده‌شده است). طبق برآوردهای Peek همکاری مشابهی را می‌توان با دانشگاه‌ها یا گروه‌های آموزشی علاقه‌مند به استفاده از این ابزارها آغاز کرد. دلفیا قبل از پیوستن به Y Combinator سرمایه‌اش را از Golden Venture Partners تامین کرده بود.

 

۲-ادوین (Edwin)

ادوین یک معلم خصوصی زبان انگلیسی است که از توانمندی هوش مصنوعی برخوردار است. مدیرعامل ادوین، یعنی «دمیتری استاویسکی» ادعا می‌کند که برای فراگیرانی که می‌خواهند برای آزمون‌های استانداردی مثل تافل انگلیسی را بیاموزند نرم‌افزارها و روش‌های خوب انگشت‌شمارند.

ادوین در سال ۲۰۱۶ در سانفرانسیسکو کارش را آغاز کرد و در حال حاضر دوره‌های «تکنیک و تمرین» را برای تافل برگزار می‌کند. در این دوره‌ها آموزش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با آموزش‌های مدرسان حرفه‌ای زبان انگلیسی ترکیب‌شده‌اند. استاویسکی می‌گوید این دوره‌ها فشرده و کوتاه‌مدت هستند و بین یک تا سه ماه به طول می‌انجامند. قیمت این دوره‌ها به‌طورمعمول ۲۵۰ دلار است ولی در حال حاضر می‌توان با دسترسی زودهنگام (early access) با ۵۰ دلار در آن‌ها شرکت کرد. به گفته‌ استاویسکی، از زمان شروع این دوره در ۱۵ مارس، حدود ۱۳۰۰ دوره فراگیر را آغاز کرده‌اند.

این شرکت یک دوره رایگان برای واژگان انگلیسی نیز برگزار می‌کند. در این دوره فراگیران می‌توانند روزانه تا ۲۰ کلمه جدید یاد بگیرند. استاویسکی می‌گوید سال گذشته ۷۵۰٫۰۰۰ کاربر در این دوره شرکت کردند. در حال حاضر فراگیران باید برای استفاده از ادوین در پیام‌رسان فیس‌بوک عضو شوند. سپس مجموعه سوالاتی از آن‌ها پرسیده می‌شود تا سطح مهارت‌های فعلی کاربران سنجیده شود و مشخص شود قصد دارند چه مقدار زمان برای استفاده از این ابزار اختصاص دهند. در حال حاضر ادوین از زبان‌های اسپانیایی، ژاپنی، کره‌ای، روسی و هندی پشتیبانی می‌گوید. استاویسکی می‌گوید شرکت درحال‌توسعه این برنامه برای Google Assistant است.

 

۳-شرکت Glimpse K12

شرکت Glimpse K12 که در هانتسویل آلاباما مستقر است و قصد دارد به مدارس و نواحی آموزشی گوناگون کمک کند تا با مشکلی که مدت‌هاست ادامه دارد، یعنی استفاده از داده‌های برگرفته از منابع گوناگون برای کمک به مدرسان جهت استفاده بهتر از منابع و سرمایه‌ها به‌منظور بهبود نتایج به‌دست‌آمده توسط دانش آموزان، مبارزه کنند. آدام پیرسون، هم موسس این شرکت می‌گوید: «ما می‌خواهیم به مسئولان نواحی کمک کنیم با منابع محدود، اعم از منابع انسانی یا محصولات، دستاوردهای دانش آموزان را به حداکثر برسانند. ما به آن‌ها کمک می‌کنیم تا مطمئن شوند تک‌تک پول‌هایی که خرج می‌کنند صرف فعالیت‌هایی می‌شود که برای دانش آموزان موثر است.»

پیرسون می‌گوید این شرکت می‌تواند داده‌ها را از مکان‌های گوناگونی مثل سیستم‌های اطلاعاتی دانش آموزان، ابزارهای مدیریت مالی و سوابق نمرات و پیشرفت‌های دانش آموزان استخراج کند و به ما کمک کند تا متوجه شویم آیا محصول، استراتژی یا هزینه‌های خاص دیگر برای پیشرفت یادگیری دانش آموزان موثر است یا خیر.

این شرکت بر اساس تعداد دانش آموزان، از نواحی آموزشی هزینه دریافت می‌کند و در حال حاضر ۲۰ ناحیه از این سکو استفاده می‌کنند. در مدارس ناحیه مورگان کانتی در آلاباما، در حال حاضر برای ارزیابی تاثیر بیش از ۵۰ محصول روی پیشرفت دانش آموزان از Glimpse استفاده می‌شود.

Glimpse قبل از پیوستن به Y Combinator مبلغ ۴۳۵٫۰۰۰ دلار سرمایه جذب کرده است. البته این شرکت تنها شرکتی نیست که به مدارس کمک می‌کند ROI هزینه‌هایشان را ارزیابی کنند. بلکه شرکت‌های دیگری مثل BrightBytes  و  Schoolzillaهم در همین زمینه فعالیت می‌کنند.

 

 

۴-هانتر 2 (Hunter2)

شرکت Hunter2 که در سانفرانسیسکو واقع‌شده به افرادی که نرم‌افزار می‌سازند از طریق کلاس‌های تعاملی آنلاین آموزش می‌دهد که چه طور کدهای ایمن بنویسند. همچنین Hunter2 به شرکت‌هایی که علاقه‌مند هستند تا کارمندانشان را آموزش دهند اجازه می‌دهد تا در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنند. فلچر هیسلر، مدیرعامل این شرکت می‌گوید شرکت‌های فعال در صنایع حساس به مسایل امنیتی مثل صنعت مراقبت‌های بهداشتی یا صنعت رمزنگاری ارز به این کلاس‌ها بسیار علاقه‌مند هستند. هیسلر در مصاحبه‌ای با EdSurge گفته است: «تخلفاتی که امروزه در مورد آن‌ها می‌شنویم، مثل Equifax ، به این دلیل اتفاق می‌افتند که هکرها می‌توانند از کدهای آسیب‌پذیر سوءاستفاده کنند. بنابراین بهترین راه برای ممانعت از هک شدن این است که به سازندگان این برنامه‌ها آموزش دهیم چه طور کدهای ناامن را بشناسند و اصلاح کنند.»

پلتفرم Hunter2 سه هفته پیش راه‌اندازی شد و در حال حاضر ۱۵ شرکت هزینه آن را پرداخت و از آن استفاده می‌کنند. هیسلر اطلاعات زیادی درباره قیمت‌ها ارایه نداد جز اینکه یک هزینه ماهانه بر اساس اندازه تیم دریافت می‌شود.