گزارش کارگاه آموزشی «UX برای استارت‌آپ‌ها»

گزارش کارگاه آموزشی «UX برای استارت‌آپ‌ها»

کارگاه آموزشی « UX برای استارت‌آپ‌ها» روز پنج‌شنبه ۱۸ مردادماه ۱۳۹۷ توسط «مجید امانی»، از سوی مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌و‌کارهای نوپای فاوا در سالن کنفرانس پارک علم و فناوری هرمزگان برگزار شد.


UX یعنی تجربه کاربری، که باعث می‌شود کاربر زمان بیشتری را در سایت بگذراند یا سایت را ترک کند. برای اینکه یک سایت داشته باشیم، اولین بحث کد نویسی است که حکم استخوان‌بندی سایت را دارد. UX حکم اندام را دارد و UI حکم لباس ما را دارد. UI مربوط به‌ظاهر سایت است اما درواقع چیزی که باعث می‌شود سایت ما جذاب شود و مخاطب زمان بیشتری را در آن بگذراند UX است.

 

تفاوت UX و UI

UI مخفف رابط کاربری است، المان‌های دیداری و برند سایت را طراحی می‌کند.

UX قابلیت‌ها را می‌سنجد، و باعث می‌شود مشتری راحت به هدف برسد و تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد. پرسونا به این بخش ربط دارد. چیدمان سایت به UX مربوط است.

 

چتر UX

UX شامل توسعه ظاهری، طراحی دیداری (همان حس خوبی که به مخاطب دست می‌دهد)، طراحی یکپارچه (سایت چه المان‌هایی داشته باشد)، دسته‌بندی اطلاعات، محتوای با کیفیت(مخاطب دنبال چه محتوایی است) و کاربردپذیری می‌شود.

 

پرسونا

پرسونا یعنی اینکه ما مخاطب خود را بشناسیم، مشکل خیلی از استارت‌آپ‌ها این است که مخاطب خود را به‌درستی نمی‌شناسند. هرچقدر مشتری‌ها را محدودتر کنیم تاثیر بهتری در طراحی دارد. پس گام اول تعریف پرسونا است اینکه بدانیم مشتری ما چه کسانی هستند.

دومین کاری که باید به آن توجه کنیم این است که ما در سایت یا اپلیکیشن خود چه چیزهایی را نیاز داریم، مثلا اینکه به درگاه پرداخت نیاز داریم یا نه؟ پشتیبانی آنلاین برای ما خوب است یا خیر؟ زیرا نوع شخصیتی که مخاطب دارد حتی بر روی شکل کلیدهایی که در سایت و اپلیکیشن قرار می‌دهیم تفاوت ایجاد می‌کند.

 

رنگ‌ها: رنگ‌ها چه تاثیری دارند؟

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا تم اکثر رستوران‌ها قرمز است؟ به دلیل اینکه رنگ قرمز هیجان را بالا می‌برد و باعث می‌شود مشتری‌ها غذای بیشتری بخوردند.


روانشناسی رنگ‌ها

در اسلاید زیر می‌توانید روانشناسی برخی از رنگ‌ها را مشاهده کنید.


ترفند رنگ میوه‌ها:

این‌که از رنگ میو‌ه‌ها در طراحی سایت استفاده کنیم در جذب مخاطب تاثیر بسزایی دارد.

شکل زیر  یک نقشه حرارتی از گوشی همراه را نشان می‌دهد، نقاطی که به‌راحتی می‌تواند توسط کاربر لمس شود با رنگ سبز در عکس نشان داده‌شده، نقاط نارنجی نقاطی هستند که لمس آن‌ها کمی سخت‌تر است و نقاط قرمز مکان‌هایی را نشان می‌دهد که لمس آن‌ها خیلی سخت است و ما با توجه به همین اطلاعات باید دریابیم که کلیدها را کجا قرار دهیم.


نقشه حرارتی سایت به ما می‌گوید که کاربران در کجای سایت ما فعال‌تر هستند، و این موضوع را از روی حرکت ماوس تشخیص می‌دهد چون دانشمندان ثابت کرده‌اند که اکثر انسان‌ها همان قسمت‌هایی از سایت را که مطالعه می‌کنند ناخودآگاه ماوس را در همان محل قرار می‌دهند.

 

ابزارها:

او سپس دو ابزار برای استفاده از نقشه حرارتی معرفی کرد. با استفاده از این دو ابزار می‌توانید رفتار ماوس مشتری را در سایت خود ببینید.

Hotjar.com

Crazyegg.com

 

User Micro Interaction

انتقال یک حس خوب که ناخودآگاه حس استفاده دوباره از یک بازی، اپلیکیشن یا سایت را در شما ایجاد می‌کند.حس خوب هم معمولا در حس‌های جدید است، اما بازهم به شخصیت مخاطب مرتبط است.

 

چگونه UX یک سایت را شروع کنیم؟

۱-در ابتدا باید ببینیم که این اپلیکیشن را برای چه کسی می‌خواهیم آماده کنیم.

۲-خودمان را به‌جای مخاطب بگذاریم.