fa-IR
ارائه ده استارت‌آپ چرخه سوم شتاب‌دهی آواتک در برابر سرمایه‌گذاران برگزار شد

ارائه ده استارت‌آپ چرخه سوم شتاب‌دهی آواتک در برابر سرمایه‌گذاران برگزار شد

روز گذشته یازدهم خردادماه، طی مراسمی، ارائهٔ استارت‌آپ‌های چرخهٔ سوم شتاب‌دهی آواتک با حضور سرمایه‌گذاران در محل این شتاب‌دهنده برگزار شد. تیم‌های مذکور از آذرماه ۹۴ در آواتک مستقر بوده‌اند و از منابع و مربیان این مرکز شتاب‌دهی استفاده کرده‌اند. محسن ملایری، مدیرعامل آواتک در ابتدای این مراسم با اشاره به عبور تیم‌های این دوره از فرایندی به‌شدت گزینشی، اظهار کرد ۴۰۰ تیم برای حضور در چرخهٔ سوم شتاب‌دهی آواتک ثبت‌نام کردند که از این تعداد با ۱۲۰ تیم مصاحبه شد. به گفتهٔ ملایری، نهایتاً ۲۰ تیم از این میان وارد فرایند پیش شتاب‌دهی شده‌اند و بعد از دو ماه، این ۱۰ تیم به‌عنوان تیم‌های منتخب برای دورهٔ سوم گزینش‌شده‌اند و سرمایهٔ اولیهٔ آواتک را دریافت کرده‌اند.

ملایری در همان آغاز از برنامهٔ این شتاب‌دهنده برای همکاری با شرکای استراتژیک خود از ابتدای سال جاری خبر داد و آژانس تبلیغات و برندینگ «آرتیکولیت» را به‌عنوان اولین شریک آواتک معرفی و ابراز امیدواری کرد آواتک و زیرمجموعه‌های آن از نتیجهٔ این همکاری منتفع شوند.

در ادامهٔ مراسم سعید رحمانی از بنیان‌گذاران و رئیس هیئت‌مدیرهٔ آواتک طی سخنانی این روز را روز مهمی دانست و گفت: «جوانان ما به‌جای آنکه ترک وطن کنند یا بیکار باشند آستین بالا زده‌اند و کسب‌وکار خودشان را راه‌اندازی کرده‌اند. از طرف دیگر امروز روزی است که از محیط نسبتاً امن آواتک بیرون می‌آیند و وارد محیط واقعی جامعه می‌شوند و سختی‌ها، مشکلات و موفقیت‌های پیش روی خود را تجربه خواهند کرد.»

رحمانی با اشاره به شکست تیم‌ها در این مسیر افزود: «در چنین مجامعی کمتر از شکست‌ها می‌شنویم؛ اما دوران سخت و مشکلات هم حتماً در این مسیر وجود دارد». رحمانی امسال را سال موفقیت اکوسیستم کارآفرینی در ایران نامید و ابراز کرد: «این اکوسیستم حاصل تلاش یک فرد، شرکت، یا جریان سیاسی نیست. این اکوسیستم یک جریان اقتصادی اجتماعی و حاصل تلاش جامعهٔ کارآفرینی تکنولوژی ایران است.»

رحمانی در ادامه به شتاب‌دهنده‌ها و نهادهای متعددی که ظرف این مدت در ایران شکل‌گرفته‌اند اشاره کرد و همکاری بخش خصوصی و بخش دولتی را باعث رشد بی‌سابقهٔ فعالیت‌ها در این حوزه دانست. رحمانی تنها راز موفقیت در این حوزه را «همکاری مشترک» عنوان کرد و گفت: «مسئلهٔ کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در این مسیر برای ما یک پدیدهٔ تاریخی و فرهنگی است که در بطن فرهنگ ما شکل‌گرفته و سالیان سال رواج داشته است و پدیدهٔ جدیدی نیست. ما فقط از روش‌های جدیدتر برای اشاعهٔ این فرهنگ استفاده می‌کنیم». رئیس هیئت‌مدیرهٔ آواتک شفافیت را مهم‌ترین عامل در این مسیر عنوان کرد.

سعید رحمانی با اشاره به راه دشوار پیش رو برای استارت‌آپ‌ها در آینده و رویارویی اجتناب‌ناپذیر آن‌ها با رقبای خارجی، استفاده از سرمایهٔ خارجی را یکی از راه‌های غلبه بر این چالش دانست اما تأکید کرد هر سرمایه‌ای و به هر شکلی در این مسیر راهگشا نخواهد بود. به گفتهٔ ایشان همراهی این سرمایه‌گذاری با تعهد به انتقال دانش برای حمایت از کارآفرین ایرانی ضروری است.

در ادامهٔ این نشست، پس از برگزاری پنلی با حضور میهمانان و همچنین بنیان‌گذار فیدیبو پیرامون کارآفرینی، استارت‌آپ‌های مرکز شتاب‌دهی آواتک یک‌به‌یک روی صحنه آمدند و در فرصتی کوتاه به ارائهٔ کسب‌وکار نوپای خود در برابر سرمایه‌گذاران حاضر در مراسم پرداختند. ایزی پز، فول فکر، لیمانزا، پین تایم، جرمینال، دیتاشهر، آزمون سبز، لوناتو، بوتیک و نظر بازار استارت‌آپ‌های ارائه‌دهندهٔ چرخهٔ سوم شتاب‌دهی آواتک را تشکیل می‌دادند که در این مراسم شانس خود برای جذب سرمایه‌گذار را امتحان کردند.