fa-IR

استارت‌آپ (Startup)

معادل انگلیسی: start-up
توضیح: استارت‌آپ نوع خاصی از کسب‌وکارهای کارآفرینانه است. این‌ها کسب‌وکارهایی کوچک و مخاطره‌پذیر هستند که در مراحل اولیه اجرایی شدن یک کسب‌وکار هستند و به‌طور عمده در بالاترین سطح از نوآوری و تکنولوژی قرار دارند.

تعریف استیو بلنک و باب دروف از استارت‌آپ:
استارت‌آپ سازمانی موقتی است که در جستجوی مدل کسب‌وکاری گسترش‌پذیر و تکرارپذیر است. مطابق این تعریف، یک استارت‌آپ می‌تواند به‌صورت یک کسب‌وکار مخاطره‌آمیز جدید و یا بخش یا کسب‌وکار جدیدی از یک شرکت فعلی باشد.

تعریف اریک رایز از استارت‌آپ:
استارت‌آپ نهادی انسانی است که جهت ارائه محصول یا خدمتی نو در شرایط عدم قطعیت بسیار زیاد طراحی شده است.

تعریف پاول گراهام از استارت‌آپ:
استارت‌آپ شرکتی است که طراحی شده تا به‌سرعت رشد کند. تازه تأسیس بودن هیچ شرکتی را استارت‌آپ نمی‌کند.
برای استارت‌آپ بودن الزامی جهت کار درزمینهٔ فناوری، یا جذب سرمایه‌ خطرپذیر نیست. تنها نکته اساسی رشد است. هر چیز دیگری که به استارت‌آپ‌ها ارتباط دهیم از رشد می‌آید.

تعریف دیو مک کلور از استارت‌آپ:
استارت‌آپ شرکتی است که درباره این سه مورد زیر سردرگم بوده و به دنبال جوابی برای آن‌ها است:
۱- محصولش چیست؟
۲- مشتریان آن، چه کسانی هستند؟
۳- چگونه پول دربیاورد؟
به‌محض این‌که به هر سه مورد پیشبرد، از استارت‌آپ خارج‌شده و به کسب‌وکاری واقعی تبدیل می‌شود. در اکثر مواقع، این اتفاق رخ نمی‌دهد.
(منبع۱: Encyclopedia of Creativity, Invention, Innovation, and Entrepreneurship)
(منبع۲: کتاب Hello Startup)
(منبع۳: http://500.co)