fa-IR

قیف هک رشد

نسخه صوتی را گوش دهید ۱۵.۵۸MB

قیف، ابزاری است برای هدایت هر چیزی به سمت نقطه‌ای که خودتان در نظر گرفته‌اید.

اگر محصول یا خدمتی تولید کرده‌اید در فرآیند فروش آن باید افراد را به‌سوی یک هدف خاص (مانند ثبت‌نام، پرداخت و ...) هدایت کنید. اما این افراد، غیرقابل‌پیش‌بینی هستند و تمایلات متفاوتی دارند. اگر می‌خواهید افراد زیادی را به سمت آنچه خودتان می‌خواهید هدایت کنید، باید از یک قیف استفاده نمایید. زمانی که دربارهٔ هک رشد فکر می‌کنید باید تصویری از این قیف را در خاطر داشته باشید:

قیف هک رشد

اولین هدف قیف هک رشد، کسب بازدیدکننده است. این کار به معنی به دست آوردن هر بازدیدکننده‌ای است که برای اولین بار از وب‌سایت یا اپلیکیشن شما بازدید می‌کند. در این مرحله آن‌ها بازدیدکننده نامیده می‌شوند چون هنوز به شما تعلق ندارند. آن‌ها اعضا یا کاربران سایت شما نیستند و رابطهٔ بسیار کمی با شما دارند. آن‌ها فقط غریبه‌هایی هستند که برحسب اتفاق وارد سایتتان شده‌اند. چیزی که در این مرحله در اختیار دارید توجه این افراد است.

دو راه تبدیل این بازدیدکنندگان به کاربر
آن‌ها را به سمت سایت خودتان بکشانید و بعد به مرحلهٔ فعال شدن سوق دهید و یا از محصول یا خدمت خود برای هدایت آن‌ها به سایتتان استفاده کنید.
برای کسب کاربر باید به بازدیدکنندگان خود دلیلی برای آمدن به سایت خود بدهید. آن‌ها را جذب کرده و در آن‌ها انگیزه ایجاد کنید.
راه دوم امکان استفاده از محصولات یا خدماتتان برای کسب بازدیدکننده‌های جدید است که یکی از هیجان‌انگیزترین جنبه‌های هک رشد بشمار می‌رود. با کشیدن بازدیدکننده به بالای قیف هک رشد (مرحله کسب کاربر) و هدایت آن‌ها به مراحل بعدی نتایج خوبی ‌به دست می‌آورید اما در روش استفاده از محصولات یا خدمات و هدایت ترافیک به سمت سایتتان، تأثیری شگفت‌انگیز وجود دارد که در روش قبلی نیست. با انجام درست این روش ترافیک خوبی برای سایت خود کسب خواهید کرد.
فکر نکنید پس از این‌که یک بازدیدکننده وارد سایت شما شد، کار خود را به‌عنوان یک هکر رشد انجام داده‌اید. حالا باید آن‌ها را فعال کنید و به عضو سایت خود تبدیل نمایید. فعال‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد که آن‌ها در سایتتان فعالیتی انجام دهند و با شما رابطه برقرار کنند. این فعالیت می‌تواند مثلاً به‌صورت پیوستن به لیست ایمیل شما یا ایجاد یک حساب کاربری باشد. حالا آن‌ها فقط بازدیدکنندگان سایتتان نیستند، بلکه عضو سایت شما هستند.
این‌که یک بازدیدکننده را به یک عضو تبدیل کنید به‌نوبه خود کار سختی است، اما سخت‌تر این است که یک عضو را به یک کاربر تبدیل کنید. کاربر کسی است که به‌طور منظم از محصولتان استفاده می‌کند و شما او را حفظ کرده‌اید. حالا به هدف نهایی هک رشد نزدیک شده‌اید. این کاربر می‌تواند معرف محصولات یا خدمات شما به دیگران باشد و آن‌ها را به سایت شما ارجاع دهد. با این اتفاق، کاربران جدیدی به شما اضافه می‌شوند.
اکثر هکرهای رشد برای جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌هایی که در طول مراحل قیف هک رشد به دست می‌آورند از مجموعه ابزارهای آنالیز استفاده می‌کنند. با استفاده از این ابزار‌ها می‌توانید قیف هک رشد را بهینه‌سازی کنید و مطابق با داده‌های مخاطبانتان برای آن‌ها برنامه‌ریزی نمایید.
درنهایت و بعد از چهار مرحله قبلی در قیف هک رشد حالا نوبت آن است که از کاربران خود درآمد کسب کنید. می‌توانید مستقیماً محصولات یا خدمات خود را به آن‌ها بفروشید و یا به‌صورت غیر‌مستقیم و از طریق تبلیغات، درآمد کسب کنید. اگر تمام مراحل قبلی به‌خوبی انجام شوند مرحلهٔ کسب درآمد از کاربران هم به‌خوبی نتیجه خواهد داد.