گزارش کارگاه آموزشی «دوره‌های مهارتی کسب‌و‌کار نوپا»

گزارش کارگاه آموزشی «دوره‌های مهارتی کسب‌و‌کار نوپا»

کارگاه آموزشی «دوره‌های مهارتی کسب‌و‌کار نوپا» روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد‌ماه ۱۳۹۷ به همت مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌و‌کارهای نوپا در سالن کنفرانس پارک علم و فناوری هرمزگان برگزار شد.

در ابتدا «حسین رییسی» مدیر مرکز نوآوری پارک علم و فناوری هرمزگان به معرفی بخش‌های مختلف سایت مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌و‌کارهای نوپای فاوا پرداخت و گفت بسیاری از ابزارهای موردنیاز کسب‌و‌کار شما در این وب‌سایت موجود است و می‌توانید به‌صورت رایگان از آن استفاده کنید.

همچنین آموزش‌ها و مشاوره‌هایی که به‌صورت خدمات و مستند شده در سایت مرکز توانمندسازی وجود دارد و می‌توان به‌عنوان راهنمای کسب‌و‌کار از آن‌ها استفاده کرد. رییسی، همچنین به معرفی چک‌لیست‌ها پرداخت و گفت می‌توانیم از این چک‌لیست‌ها برای برنامه‌ریزی کسب‌و‌کار خود استفاده کنیم مانند چک‌لیست طرح کسب‌وکار، برندسازی شخصی، مذاکره موثر، نوآوری در کسب‌و‌کار، خلاقیت و ایده‌پردازی و ... را نام برد و یکی را برای مثال توضیح داد.

 

چک‌لیست آمادگی لازم برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار

بعد از انتخاب چک‌لیست موردنظر، با جواب دادن این سوال‌ها خودمان هم دید خوبی نسبت به کسب‌و‌کارمان پیدا می‌کنیم.

طراحی این بوم، مدل کسب‌و‌کار شما را سیستماتیک نشان می‌دهد و شما می‌توانید آزادانه هر یک از اجزای کسب‌و‌کار خود را در عناصر بوم خود بچینید.(این همچنین بدین معنی است که شما لازم نیست تمام قسمت‌ها را تعریف کنید و تمام فیلد‌ها را پرکنید). لیست و سوالات به شما کمک خواهد کرد برای ایده بکر خود مدل کسب‌و‌کار دقیقی طراحی کنید.

 

ابزار ساخت آنلاین بوم کسب‌و‌کار

می‌توانید از این ابزار برای ساخت بوم کسب‌و‌کار خودتان استفاده کنید. او سپس به توضیح سایت بیزنگار که سایت ابزارهای آنلاین مدیریت کسب‌و‌کار و معرفی ابزارهایی مانند ساخت بوم و ابزار ماتریس swot،  ... پرداخت.

«حسین رییسی» پس از معرفی ابزارها و نرم‌افزارهای موردنیاز استارت‌آپ‌ها گفت: با توجه به اینکه استارت‌آپ‌های فعال در حوزه‌ فناوری اطلاعات، به اینگونه ابزارها برای ارتقا کسب‌و‌کار خود نیازمند هستند، با برگزاری این کارگاه و معرفی ابزارهایی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌توان به‌راحتی شبکه‌های اجتماعی را به هم متصل کرد و در وقت خود صرفه‌جویی کرد.

او سپس به معرفی سایت‌هایی مانند canvanizer برای تهیه بوم کسب‌و‌کار پرداخت و نحوه کار با آن را توضیح داد.

 

مدیریت شبکه‌های اجتماعی

مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای شرکت‌ها و برندها و کسانی که به هر شکل به آن اهمیت می‌دهند و بخشی از برندسازی و فروشخود را به دوش شبکه‌های اجتماعی گذاشته‌اند، بحثی بسیار حساس، تخصصی و البته وقت‌گیر است. شاید دلخواه شما این باشد که چند شبکه اجتماعی که در اختیار فعالیت‌های اقتصادی‌تان هست به شکل مرتب و شبانه‌روزی فعالیت کند .همچنین به معرفی سایت پرداخت.

شما از طریق سایت buffer می‌توانید پست‌های شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک (صفحه، پروفایل و گروه)، توییتر، لینکدین (پروفایل و صفحه) و گوگل پلاس (صفحه) خود را مدیریت کنید. ضمن آنکه (در صورت تمایل) با پرداخت مبالغی به‌صورت ماهیانه، می‌توانید پروفایل گوگل پلاس و شبکه پینترست را نیز به مدیریت خود بیفزایید. البته پرداخت مبالغ مزایای بیشتری هم برایتان دارد که من تصور نمی‌کنم برای کسب‌و‌کارهای کوچک ضروری باشد ولی مرور آن خالی از لطف نیست.

شما می‌توانید به‌راحتی برای هرکدام از صفحه‌ها یا پروفایل‌هایتان پست بگذارید و تعیین کنید که این پست در چه روز و چه ساعتی منتشر شود. می‌توانید همین پستی که امروز ساعت ۶ بعدازظهر در فیس‌بوک گذاشته‌اید را هفته آینده روز دوشنبه، ساعت دو بعدازظهر در لینکدین و چهارشنبه ده صبح در گوگل پلاس بگذارید، این کار برای شما فواید متعددی دارد.

 

کاربرد فضاهای ابری در کسب‌و‌کار(cloud storage)

همه ما کم‌وبیش با فضای ابری آشنایی داریم، البته اکثرا تعریفی که از آن می‌دانیم «فضای ذخیره‌سازی آنلاین» است. اما به‌راستی فضای ابری چیست؟ این اصطلاح این روزها در اطرافمان زیاد به‌کاربرده می‌شود. بنابراین شاید یک عبارت سرراست و عامیانه به نظر برسد. چه اهمیتی دارد که در مورد فضای ابری بدانیم؟ دانستنش چه کمکی به ما خواهد کرد؟

در ابتدا عباراتی پیچیده و تخصصی همانند «فضای ابری هیبریدی» و یا مخفف‌هایی مانند  SaaS ممکن است قدری عجیب به نظر برسد و شما را بترساند. اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا به شما کمک خواهیم کرد تا این ابهامات و لغات پیچیده را به‌سادگی درک نمایید و قول می‌دهیم اگر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید، متوجه شوید که درواقع این اصطلاحات و عبارت‌ها بسیار معانی ساده‌ای دارند.

با استفاده از سرویس‌های ابری، کسب‌و‌کارهای کوچک می‌توانند از فرصت‌هایی که به آن‌ها امکان رقابت در یک محیط فناوری اطلاعات و ارتباطات نوآورانه را داده، و زمین‌بازی هم‌ترازی برای موفقیت در کسب‌و‌کار در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد؛ استفاده نماید.

 

ویژگی‌های مفید رایانش ابری برای کسب‌و‌کارهای کوچک به شرح ذیل است:

  • سلف‌سرویس طبق تقاضا
  • دسترسی وسیع به شبکه
  • ادغام منابع
  • الاستیسیته یا کشسانی سریع
  • سرویس اندازه‌گیری شده
  • هزینه‌های پایین (راه‌حل‌های نرم‌افزاری کم‌هزینه و بروز)
  • حرکت داده به‌صورت هموار و بدون مرز
  • ذخیره نامحدود داده‌ها

دسترسی به داده‌ها از هر جا و هر زمان که به معنای قابلیت حمل و انعطاف‌پذیری است (در استراتژی‌ها و راه‌حل‌های کسب‌و‌کار، زمان و تلاش بیشتری صرف می‌شود)

سطح بالای پروتکل امنیتی که حفاظت از کسب‌و‌کار و داده‌ها را تضمین می‌کند.

 

کاربرد اکسل در کسب‌وکار

«حسین رییسی» همچنین به معرفی نرم‌افزار اکسل و قسمت‌های موردنیاز آن برای استارت‌آپ‌ها پرداخت و در مورد اهمیت اکسل در کسب‌و‌کار سخن گفت. سپس در مورد اهمیت اکسل برای کسب‌و‌کارهای نوپا و محاسبه هزینه‌ها و مالیات و .. را توضیح داد. همچنین نوشتن فرمول در نرم‌افزار اکسل را برای حضار توضیح داد و گفت از اکسل می‌توانید برای بحث میانگین‌گیری و کاربردهای اعتبارسنجی نیز استفاده کنید.

به‌عنوان بنیان‌گذار استارت‌آپ کار شما حساب‌وکتاب است، و باید نشان دهید که درآمدی که از مشتری کسب می‌کنید بیشتر از  هزینه‌ای است که متحمل شده‌اید.البته هزینه‌های دیگری نیز وجود دارد اما در ابتدا باید این موضوع را ثابت کنید که درآمدهای شما از هزینه‌هایتان بیشتر است.

متاسفانه عمده مشکل ما در ایران این است که بسیاری از مدیران ما خود از قدرت اکسل آگاهی ندارند و به همین دلیل نمی‌دانند از زیرمجموعه خود چه چیزی بخواهند.

 

کاربرد ایمیل در کسب‌و‌کار

کسب‌و‌کار آنلاین و بازاریابی اینترنتی به مدت یک دهه است که ظهور یافته است. بازاریابی اینترنتی با جهش‌ها و پیشرفت‌هایی همراه بوده است و این به دلیل تکامل رایانه و فناوری وایرلس، کارآفرینی‌های خلاقانه آنلاین و اقدامات هوشمندانه است.

همچنین می‌توان از بازاریابی ایمیلی نیز  استفاده کرد. مردم نگاه بدبینانه‌ای به بازاریابی و تبلیغات دارند و به همین دلیل بازاریابان اینترنتی به دنبال یافتن بهترین روش برای غلبه بر مقاومت مشتری و همکاران در برابر اطلاعات و نوسان‌های فروش می‌باشند. بازاریابی ایمیلی یک‌راه ایده‌ال برای ایجاد اعتماد نسبت به شما است. هنگامی‌که مشتری ایده‌ال خود را به دست آوردید، می‌توانید بر این اساس پیام‌ها را برای او ارسال نمایید. می‌توانید برای تنظیم تعداد ایمیل‌ها و موضوع‌ها از بازخوردها بهره ببرید.

 

رشد بازاریابی از طریق ایمیل، با روندهای فناوری

بازاریابی متنی و مبتنی بر پست الکترونیکی ده‌ها هزار کاربر در سرتاسر جهان را تحت پوشش دارد. به‌هرروی برای آنان که می‌پندارید نیازمند به اشتیاق بیشتر در پیام‌های بازاریابی شما هستند، نگران نباشید. می‌توانید لینک‌هایی را به منابع اطلاعاتی دیگر پیوند دهید که شامل صفحات فروش، صفحه‌های انتخاب و حتی تصاویر ویدیویی هستند. من علاقه‌مند به‌قرار دادن عکس و تصاویر ویدیویی در پیام‌های خود هستم تا به این شکل بتوانم تجربه بهتری را در همکار و مشتری خود شکل دهم.