گزارش کارگاه آموزشی «تولید محتوا ویژه استارت‌آپ‌ها»

گزارش کارگاه آموزشی «تولید محتوا ویژه استارت‌آپ‌ها»

کارگاه آموزشی «تولید محتوا ویژه استارت‌آپ‌ها» روز جمعه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۷ به همت مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌و‌کارهای نوپا واحد هرمزگان و تدریس «مجید امانی» در سالن کنفرانس پارک علم و فناوری هرمزگان برگزار شد.

 

چرا تولید محتوا؟

تولید محتوا یکی از مسائلی است که پس از راه‌اندازی یک وب‌سایت، دغدغه بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها است. داشتن یک وب‌سایت پربازدید، اتفاقی نیست و نمی‌توان انتظار داشت وب‌سایت و یا وبلاگی را راه‌اندازی کنیم و به‌خودی‌خود آن وب‌سایت و یا وبلاگ بازدید زیادی داشته باشد.

 

قانون ۵ ثانیه

شما فقط ۵ ثانیه برای نگه‌داشتن مخاطب در سایت فرصت دارید. عنوان خوب، تصویر، ویدیو، استفاده از کلیدواژه‌های موردنظر مخاطب و یک مقدمه طوفانی.

 

کپی‌برداری امری کشنده در تولید محتوا

دلیل اول: خواننده‌ای که با محتوای کپی شده روبرو می‌شود، برای دفعه آینده به سراغ سایت شما نخواهد آمد

دلیل دوم: محتوای کپی شده می‌تواند منجر به مرگ سئو سایت شود.

 

محتوا را می‌توانید در ۴ قالب اصلی تولید کنید:

  • تصویر
  • ویدیو
  • صدا
  • متن

 

مشتری ایده‌آل خود را مجسم کنید

پرسونای خریدار باید فردی باشد که شما تلاش‌های محتوایی خود را انجام می‌دهید تا بیشترین کمک را به آن‌ها کنید برای اینکه تصویر کسی که هست (پرسونا) را بسازید، به فرد، یک نام دهید و ویژگی‌های مهم مربوط به کسب‌و‌کار خود را بنویسید این طراحی شخصیت به‌عنوان پایه و اساس پرسونای شما عمل می‌کند.

 

 

نقش پرسونا در راستای چرخه خرید در کسب‌و‌کار شما

 

اولویت‌های ارتباطات شخصی پرسونا را انتخاب کنید

 

تولید محتوا برای سایت

هنگامی‌که شما برای جستجوی مطالب موردنظر خود وارد یک صفحه وب، روزنامه، مجله و... می‌شوید، اولین چیزی که از آن انتظار دارید، پاسخگویی به نیازها و سوالات ذهن شما است.

 

مزایای محتوای مناسب در سایت

  • مراجعه‌کننده زمان بیشتری برای مطالعه محتوا شما صرف می‌کند
  • باعث بازگشت مجدد بازدید‌کننده‌ها می‌شود
  • اعتماد مخاطب را جلب می‌کند
  • باعث می‌شود سایت شما به دیگران توصیه شود
  • احتمال کسب رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو بسیار افزایش می‌یابد
  • باعث ارتقای سطح آموزشی درون‌سازمانی می‌شود

 

هدفتان از تولید محتوا:

  • جذب ترافیک (ورزش۳)
  • فروش مستقیم محتوا (همیار وردپرس)
  • فروش محصول (دیجی کالا)
  • فروش محتوا به‌صورت عضویت ویژه (متمم)
  • و ...

 

تولید محتوای صفحه اصلی

صفحه اصلی باید محصولات یا خدمات شما را بی‌درنگ معرفی کند

 

عناصر محتوایی مناسب برای صفحه اصلی سایت

صفحه اصلی سایت از بیشترین احتمال بازدید برخوردار است

قابلیت هدایت مخاطب به قسمت‌های مهم سایت را داشته باشد، محتوای صفحه اصلی متناسب با خدمات و کلمه کلیدی باشد، لینکی از مطالب بلاگ را در صفحه اول سایت داشته باشید.

 

تولید محتوای صفحه درباره ما

صفحه درباره ما دومین صفحه مهم در وب‌سایت شما بعد از صفحه اصلی است.

هر صفحه اینترنتی که ساخته می‌شود مشخصا دارای یک هدف تبدیل است. صفحه درباره ما هم از این قاعده مستثنی نیست.اما لطفا هدف تبدیل این صفحه را فروش نگذارید!

 

اعتبار و اقتدار در صفحه درباره ما

  • توصیه‌نامه‌ها یا نظرات مشتریان
  • تایید اینفلونسرهای حوزه کاری‌تان
  • نام بردن از مشتریان معتبر
  • استفاده از اعداد و ارقام
  • مدرک بین‌المللی یا معتبر کسب‌شده

 

ترفند بسیار مهم

اطلاعات تماس خودتان را در صفحه درباره ما حتما بگذارید. ۵۱% مردم اعتقاد دارند اطلاعات تماس کامل مهم‌ترین چیزی است که باعث می‌شود آن‌ها به یک سایت یا کسب‌و‌کار آنلاین اعتماد کنند.

 

تولید محتوای بلاگ

وبلاگ این شانس را می‌دهد که ارزش و اعتبار سایت را بالا ببرید و در  بین رقبا شناخته‌شده‌تر باشید.

 

موفقیت در محتوا نویسی برای بلاگ سایت

  • بخوانید و بخوانید: تولیدکننده محتوا باید هرروز بیشتر بخواند و بیشتر بداند.
  • با لبخند بنویسید: بدون لذت بردن از نوشتن و حال خوب داشتن، نمی‌توان کلمات را زیبا کنار هم چید.
  • زیاد کار کنید: در شروع کار شاید سخت باشد اما مطمئن باشید بعد از مدتی شیفته کار می‌شوید.

 

از کجا ایده بگیریم

  • ایده‌ها و ترفندهای گفته‌شده
  • مسایل مطرح‌شده توسط کاربران
  • استفاده از ابزارهای به‌دردبخور

 

کلمات کلیدی در محتوای نوشته

چگونه ممکن است شما در مورد موضوعی مطلب بنویسید، ولی در هیچ جای نوشته آن کلمه را به کار نبرید! استفاده از کلمه کلیدی در متن به معنی بمباران نوشته نیست، لازم نیست که هر یک خط در میان عین عبارت را تکرار کنید. شما می‌توانید با به‌کارگیری کلمات مرتبط و یا ترکیب‌های مختلف در نتایج گوگل رتبه مناسبی کسب کنید و به خوانندگان سایت خود نیز احترام بگذارید.

 

چگالی کلمات کلیدی

چگونه ممکن است شما در مورد موضوعی مطلب بنویسید، ولی در هیچ جای نوشته آن کلمه را به کار نبرید!

 

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی : شبکه‌های اجتماعی بهترین ابزار برای ارتباط و انتقال مفهوم با مخاطبین محسوب می‌شود.

 

۶ نگاه مختلف به کاربران شبکه‌های اجتماعی:

  • افراد تولیدکننده محتوا
  • افرادی که فقط انتقاد می‌کنند
  • افرادی که از بقیه پیروی می‌کنند
  • افرادی که فقط تماشا می‌کنند
  • افرادی که هیچ فعالیتی ندارند
  • افرادی که دوست دارند از همه‌چیز خبر داشته باشند

 

۸ ایده برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی: با به‌روزرسانی منظم مطالب می‌توانید توجه زیادی را جلب کنید.

 

۱- فرهنگ

داستان واقعی برند خود را به اشتراک بگذارید، دید کلی از داستان پشت محصولات و خدمات خود بدهید.

 

۲-محیط کار

تصاویری زیبا و هیجان‌انگیز از محیط کارتان که بخشی از شناسنامه کاریتان است، با مخاطبان به اشتراک بگذارند.

 

۳-کاردانی

برای اینکه خود را در زمینه‌ای خبره نشان دهید، نکته‌ها، ترفندها و میانبرهایی را با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

۴-مصاحبه

با افراد معروف و مشهور در زمینه کاری خودتان مصاحبه کنید و ویدیو آن را منتشر کنید.

 

۵-بررسی و مقایسه

می‌توانید گزینه‌های مختلف را در یک زمینه خاص بررسی و مقایسه کنید و آن را در قالب ویدیو یا عکس منتشر کنید.

 

۶-نظر مشتریان

نظر مشتریان خود را بعد از استفاده از خدمات/محصولاتتان در قالب عکس یا ترجیحا ویدیو، به اشتراک بگذارید.

 

۷-مناسبتی

محتوای مناسبتی درصورتی‌که مرتبط با نوع فعالیت شما باشد، از گزینه‌های خوب برای تولید و اشتراک‌گذاری است.

 

۸-محتوای بلاگ

انتشار محتوای بلاگ در شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین گزینه‌های تولید محتوا است.

 

تقویم برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی

اگر زمان‌بندی محتوا به‌درستی سازمان‌دهی نشود کنترل آن از  دست خارج می‌شود. یک تقویم ویرایشی فرآیند تولید محتوا را ساده‌سازی می‌کند به‌گونه‌ای که هر محتوا در مکان و زمان درست انتشار یابد. انتخاب تقویم به عوامل مختلفی مانند نیازهای کسب‌و‌کار، بودجه و استراتژی محتوایی شما بستگی دارد.