مصاحبه با استارت‌آپ الوپارک

مصاحبه با استارت‌آپ الوپارک

در فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ، مراحل مختلفی وجود دارد. همه‌چیز در ایده و یا طراحی سایت خلاصه نمی‌شود و فقط مهارت‌های فنی، پاسخگوی شروع یک استارت‌آپ نیستند. بدون شک هر کسب‌وکاری  مسیر خاص خود را طی می‌کند ولی نکات مهمی مانند ارزیابی ایده اولیه استارت‌آپ، تغییر و توسعه مدل کسب‌وکار، تیم‌سازی، برنامه بازاریابی و مزیت رقابتی وجود دارد که یادگیری آن‌ها هنگام شروع کار از اهمیت زیادی برخوردار است. این زمانی موثرتر است که با تجربه عینی استارت‌آپ‌ها در هرکدام از این موارد آشنا شویم و بدانیم استارت‌آپ‌های چگونه از این نکات در  کسب‌وکار خود  استفاده کرده‌اند.

در همین راستا «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» مجموعه‌ای از مصاحبه‌‌های آموزشی از استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف تهیه‌کرده و تلاش دارد تا با نگاهی آموزش محور به فرایند راه‌اندازی استارت‌آپ‌های ایرانی بپردازد. همچنین برای افزایش آگاهی کاربران، مهم‌ترین مقالات و اینفوگرافیک‌های آموزشی خاص هر موضوع هم معرفی‌شده‌اند.

۸ موضوع «اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار»، «Pivot در مدل کسب‌وکار»، «تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم»، «خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری»، «طراحی محصول و شروع کسب‌وکار»، «مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا»، «فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فرآیند فروش آنلاین»، «پشتیبانی و خدمات مشتری» و «چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات» ۸ موضوعی است که در این مصاحبه‌های آموزشی به آن‌ها پرداخته‌شده است.

در ادامه مصاحبه آموزشی مرکز با «استارت‌آپ الوپارک» را می‌خوانیم.

 

۱- اعتبارسنجی ایده کسب‌وکار: چطور مشخص شد که ایده سایت الوپارک مناسب بازار است و با استقبال مردم رو‌به‌رو می‌شود؟ چه تحقیقاتی در این زمینه انجام‌شده بود؟

تقریبا یک سال و نیم قبل به این ایده فکر کردیم چون خودمان هم با مشکل پیدا کردن جای پارک مواجه بودیم. کمبود فضا برای پارک خودرو یکی از مشکلات بزرگ در کلان‌شهرها است. علاوه بر آن پیدا کردن جای پارک هم مشکل بعدی شهروندان است. به همین دلیل بررسی کردیم که آیا چنین  سیستمی در حال حاضر وجود دارد که این مشکل را برطرف کند یا نه. بعد از بررسی، به این فکر افتادیم که خودمان این سیستم را راه‌اندازی کنیم. چند کشور خارجی مثلا کشورهای، ترکیه، انگلستان، ایتالیا را در این حوزه بررسی کردیم تا ببینیم در آنجا شرایط به چه صورت هست و آن‌ها برای حل این مشکل چه راه‌حل‌هایی را انتخاب کرده‌اند. بعد از بررسی این کشورها به این نتیجه رسیدیم که در این کشورها هم مشکل جای پارک وجود دارد اما آما ر و ارقام نشان می‌دادند که این مشکل در تهران به‌مراتب خیلی بیشتر است.

برای مثال ما ایتالیا و انگلستان را بررسی کردیم و متوجه شدیم در آنجا نسبت هر جای پارک به تعداد ماشین یک‌به‌ده است اما در تهران این نسبت، یک‌به‌پنجاه است که عدد بالایی به‌حساب می‌آید. یعنی به ازای هر  جای پارکی که وجود دارد، پنجاه ماشین متقاضی پارکینگ هستند.

با بررسی‌های بیشتر، به این راه‌حل رسیدیم که سیستمی را راه‌اندازی کنیم که مردم بتوانند جای پارک را از قبل رزرو کنند و با برنامه‌ریزی قبلی این اتفاق بیافتد. تا بتوانیم مشکلات مربوط به پیدا کردن جای پارک را کاهش دهیم.

۳۰ درصد ترافیک شهری به دلیل جستجو برای پیدا کردن جای پارک است و طبق محاسبات روزانه حدود ۲۲۵۰۰۰ لیتر بنزین به خاطر این موضوع به هدر می‌رود. این یعنی آلودگی هوای بیشتر!

مشکلات دیگری هم در رابطه با استفاده از پارکینگ‌ها وجود دارد مثل تعرفه‌های متفاوت و سلیقه‌ای که هریک از پارکینگ‌ها برای خوددارند، مشکلات پول خرد برای پرداخت جای پارک، استرسی که به شهروندان در زمان‌های حساس برای پیدا کردن جای پارک وارد می‌شود.

با انجام تحقیقات علمی و طراحی پرسشنامه و نظرسنجی از پارکینگ دارها و حتی خود افرادی که از مشتری پارکینگ‌ها بودند به این نتیجه رسیدیم که جامعه به این خدمت نیاز دارد.

درنهایت با بررسی بازخوردی که از این نظرسنجی‌ها و بررسی‌ها به دست آوردیم به این نتیجه رسیدیم که این سرویس را راه‌اندازی کنیم.

نمونه اولیه محصول را تهیه کردیم و آن را در چند پارکینگ به‌صورت آزمایشی تست کردیم و بازخوردهای خوبی هم دریافت کردیم.

بنابراین در اسفند ۹۶ به‌صورت رسمی با سه پارکینگ در سطح شهر تهران شروع کردیم و در حال حاضر با ۷۰ پارکینگ همکاری داریم.

(مقاله: چطور بتوانیم ایده محصول خود را اعتبارسنجی کنیم؟)

 

۲- Pivot در مدل کسب‌وکار: در ادامه شکل‌گیری الوپارک، چه تغییراتی بر مدل کسب‌وکار صورت گرفت؟

بله. تغییر مدل کسب‌وکار در استارت‌آپ‌ها موضوعی بدیهی است چون در حین کار  به تکامل می‌رسیم و ما هم به‌مرورزمان بیشتر در زمینه جذب پارکینگ دارها و مدل تعامل با پارکینگ دارها تغییراتی را ایجاد کردیم.

(مقاله: چگونه برای چرخش در مدل کسب‌وکارتان آماده شوید؟)

 

۳- تیم‌سازی، تقسیم وظایف و مدیریت بر تیم: تیم الوپارک چطور شکل گرفت؟

ما یک استارت‌آپ خانوادگی هستیم. در حال حاضر ۴ نفر موسس هستیم که اعضای یک خانواده‌ایم و بقیه اعضای تیم را از بین دوستانی که قبلا با آن‌ها همکاری داشتیم و از تعهد و تخصص آن‌ها مطمئن بودیم انتخاب کردیم.

(مقاله: برای ایجاد یک تیم استارت‌آپی موفق چه کار کنیم؟)

 

۴- خلاقیت و ایده‌های خلاقانه در جذب مشتری، طراحی محصول و شروع کسب‌وکار: چه ایده‌ها و خلاقیت‌هایی در ادامه مسیر کسب‌وکار به کار گرفته شد؟

ما سعی کردیم از همان ابتدای کار اپلیکیشن خود را به‌راحتی در دسترس کاربران قرار دهیم به همین دلیل هم نسخه اندروید و هم نسخه IOS  آن را هم در کافه بازار و هم اپ استور  قرار داده‌ایم.

در حوزه جذب کاربر و تبلیغات هزینه‌های زیادی را صرف نکردیم و به‌صورت هدفمند و در داخل پارکینگ‌هایی که مشتریان هدف به آنجا مراجعه می‌کنند تبلیغ کردیم تا بهتر بتوانیم به مشتریان نهایی خود نزدیک شویم. علاوه بر این طرح‌های ویژه‌ای را برای گروه‌های مختلف کاربران در نظر گرفتیم تا بتوانند با توجه به نوع نیاز خودشان (مثلا اینکه دانشجو یا کارمند هستند) خدمت مختص به خود را دریافت کنند.

(مقاله: باید از خلاقیت خود در مسیر جذب مشتری استفاده کنید. این مقاله در نوشتن طرح جذب مشتری به شما کمک می‌کند)

 

۵- مزیت رقابتی و تجزیه‌وتحلیل رقبا: مزیت رقابتی الوپارک در چیست؟ چه تفاوتی با دیگر رقبا دارد؟

کار ما جستجو و رزرو آنلاین جای پارک است. کاربران با استفاده از سرویس ما می‌توانند پارکینگ‌های سطح شهر را جستجو کنند و ببینند در نزدیک محل موردنظر آن‌ها چه جای پارکی وجود دارد. اگر تمایل داشته باشند می‌توانند آن جای پارک را رزرو کنند و اگر نخواهند رزرو کنند به آن‌ها navigation ارایه می‌دهیم که نشان می‌دهد چطور می‌توانند به آن جای پارک برسند. مزیت مهم ما بخش رزرو است.

در حوزه رزرو آنلاین جای پارک، هنوز شرکتی وارد نشده که این کار را اجرایی و عملیاتی کرده باشد.

در حوزه پرداخت آنلاین هزینه پارکینگ هم شرکت‌های پرداخت دیگری وجود دارند که این خدمت را ارائه بدهند اما آن‌ها صرفا می‌توانند به‌عنوان کیف پول الکترونیکی عمل کنند و بخش رزرو جای پارک را ارائه نمی‌دهند. در حوزه رزرو، اخیرا چند شرکت ایجادشده‌اند اما هنوز نه محصولی ارایه داده‌اند و نه تیم عملیاتی دارند. اما ما محصول کاملی را در همه پلتفرم‌ها داریم و در حال حاضر چهار ماه هست که مشتریان در حال استفاده از سرویس ما هستند. ما تابه‌حال حدود ۵۰۰۰ دانلود اپلیکیشن داشتیم و حدود ۵۰۰ مشتری فعال روزانه داریم که به‌صورت مستمر از سرویس ما استفاده می‌کنند.

الوپارک، مدل همکاری ارزیابی‌شده‌ای با پارکینگ‌ها دارد چون اگر پارکینگ‌ها همکاری مناسبی نداشته باشند مستقیما روی مشتریان تاثیر خواهد گذاشت.

از طرف دیگر با توجه به اینکه سرویس‌هایAPI  را در داخل سیستم داریم، یک مدل B2B  هم با سازمان‌های دیگر برقرار کرده‌ایم. برای مثال اولین شرکتی که با آن همکاری کرده‌ایم یکی از استارت‌آپ‌های فعال بوده و در رابطه با پارکینگ‌های خصوصی است. ما سیستمی طراحی کردیم که کسانی که پارکینگ خالی دارند بتوانند جای پارک خود را اجاره بدهند و از این طریق درآمدزایی کنند. در این مورد مسایل امنیتی و موارد دیگر را هم در نظر گرفته‌ایم.

(مقاله: اگر به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای استارت‌آپ خود هستید لازم است که با مفهوم مهمی به نام «شایستگی محوری» آشنا باشید. شایستگی محوری استارت‌آپ شما در چیست؟)

 

۶- فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (تولید محتوا و انتشار محتوا): الوپارک چه برنامه‌ای برای فعالیت در فضای مجازی دارد؟

ما معتقدیم بازاریابی دیجیتال می‌تواند بسیار مهم و اثربخش باشد باوجوداینکه بیشترین تمرکز ما روی بازاریابی ویروسی و  تبلیغات اصلی ما به‌صورت دهان‌به‌دهان است . اینکه خود مردم بعد از استفاده خدمت ما آن را به دیگران پیشنهاد و معرفی کنند اما در شبکه‌های اجتماعی هم برای معرفی خود و تعامل با کاربران فعالیت داریم. بیشترین فعالیت ما در توییتر و اینستاگرام است.

(اینفوگرافیک: یکی از خروجی‌هایی که در  بازاریابی ویروسی اتفاق می‌افتد این است که استارت‌آپ شما به شکل دهان‌به‌دهان بین مردم پخش می‌شود. در این اینفوگرافیک به خوبی سازوکار این نوع بازاریابی توضیح داده شده است)

 

۷- فرآیند فروش آنلاین، پشتیبانی و خدمات مشتری

از دیدگاه ما استارت‌آپ‌ها باید روی تک‌تک مشتریان خود برنامه خاصی داشته باشند. ما تیم مجربی داریم که پرسوناهای مختلف مشتریان را شناسایی و بررسی می‌کنند تا بر اساس آن بتوانیم سیستم را اصلاح کنیم و خدمات مشتریان خوبی را ارایه بدهیم.

(مقاله: چطور «خدمات مشتری» را به‌عنوان یک مهارت یاد بگیریم؟)

 

۸- چالش‌های ارتباط با دولت، قوانین حقوقی و مقررات: آیا الوپارک با چالش خاصی در ارتباط با دولت و دیگر نهادهای دولتی روبه‌رو است؟

به دلیل اینکه ما به‌تازگی کارمان را شروع کرده‌ایم هنوز وارد فضای مجوزهای خاص نشده‌ایم اما جلساتی را با شهرداری‌های کلان‌شهرها داشته‌ایم. چون بخشی از شهر هوشمند، پارکینگ هوشمند است و به نتایج خوبی هم از این مذاکرات رسیده‌ایم و استقبال خوبی از سرویس ما شده است.

(اینفوگرافیک: همکاری استارت‌آپ‌ها و ارتباط آن‌ها با شرکت‌های بزرگ چالش‌های خاص خود را دارد. در این اینفوگرافیک این مسیر پرچالش را بخوبی برای شما به تصویر کشیده‌ایم)