تنظیم اهداف برای استارت‌آپتان مهم است

تنظیم اهداف برای استارت‌آپتان مهم است

شروع به‌منظور راه‌اندازی خیلی خوب است اما من دریافته‌ام که همیشه در مواقعی بهتر عمل می‌کنم که یک مسیر و مقصد مشخص در ذهن دارم. در این صورت دقیقا می‌دانم به کجا حرکت می‌کنم حتی زمان‌هایی که به خانه برمی‌گردم. همیشه این حس را دارم که رو به سمت چیزی حرکت می‌کنم.

به همین ترتیب، تنظیم اهداف در کسب‌وکار، شما را درحرکت به سمت جلو حفظ می‌کند:

چشم‌انداز و جهت‌گیری بلندمدت. اهداف، اینکه سرانجام به کجا می‌خواهید بروید را تعریف می‌کنند و به شما جهت می‌دهند.

انگیزه. درحالی‌که به اهداف کوتاه‌مدتتان دست می‌یابید، شما و تیمتان عملکردهایتان را تقویت می‌کنید، روندهایتان را تصحیح می‌کنید و انرژی مضاعفی می‌یابید تا به هدف بعدی برسید. آن‌ها به شما چیزی را برای تجسم کردن می‌دهند.  اگر هدفتان این است که در یک‌خانه ساحلی اقامت کنید، می‌توانید آن خانه را تجسم کنید.

توانایی تصمیم‌گیری و اولویت‌بندی. وقتی شما اهداف مشخص و به‌خوبی تعریف‌شده دارید، تصمیم‌گیری‌های روزانه در کسب‌وکارتان آسان‌تر خواهد بود. برای هر تصمیمی که باید اتخاذ کنید از خودتان بپرسید که: «کدام گزینه به من برای دستیابی به هدف بلندمدتم کمک خواهد کرد؟» معمولا پس‌ازاین تصمیم بسیار واضح‌تر خواهد بود.

وقتی در حال تنظیم اهداف کسب‌وکاری استارت‌آپ خود هستید، از این چهار رهنمود پیروی کنید:


۱-مشخص و واضح باشید

«تعدادی» یک عدد نیست و «به‌زودی» هم یک زمان نیست.

«ما می‌خواهیم به سوددهی هرچه بیشتر در کوتاه‌ترین زمان ممکن برسیم» بیش‌ازاندازه مبهم است.  اما «ما می‌خواهیم تا قبل از رسیدن به پنجمین سالگردمان به یک‌میلیون دلار در فروش برسیم» یک هدف مشخص است که به شما یک مهلت محکم و استوار برای پیروی می‌دهد.

حتی هدف پربازدیدترین و یا برترین کسب‌وکار بودن در یک حوزه جغرافیایی در یک قالب کاری مشخص زمانی ، زیرا «پربازدیدترین» و «بهترین» هنوز بر یک عدد دلالت دارند.

 

۲-هدفتان را بخش‌بندی کنید

اهداف خاص می‌توانند ترسناک باشند. وقتی شما تازه شروع به کار کرده‌اید، «یک‌میلیون دلار در فروش در پنج سال»، می‌تواند یکپارچه به نظر برسد و شما را وادار کند که فکر کنید از عهده این کار برآمدن غیرممکن است. در اینجاست که اهداف کوتاه‌مدت وارد بازی می‌شوند.

با شروع کردن با ارقام مشخصی، می‌توانید به‌راحتی محاسباتی را برای شکستن اهداف بزرگ به گام‌های کوچک‌تر و مقادیر قابل‌قبول‌تر انجام دهید.

اگر می‌خواهید به آن یک‌میلیون دلار در پنج سال دست‌یابید، به‌راحتی می‌توانید دریابید که در هرسال، هر فصل، هرماه و... نیاز دارید به چه مبلغی دست‌یابید. این ارقام کوچک‌تر به شما چیزی ساده‌تر برای دستیابی می‌دهد و شما قادر خواهید بود نتایج سریع‌تری را ببینید.

برای مثال زمانی که شما رقمتان را برای متوسط مراجعین قهوه‌خانه‌های بزرگ دارید، می‌توانید تشخیص دهید که نیاز دارید چه تعدادی از مردم را در هرسال/ماه/روز جذب کنید و چگونه این کار را انجام خواهید داد. (باز کردن یک مکان دیگر، نقل‌مکان به‌جایی بهتر، گسترش عرضه‌تان و... .)

 

۳-اهدافتان را عملی و قابل‌اندازه‌گیری بسازید

اهداف دیوانه‌وار جاه‌طلبانه برای حفظ رویا پردازی شما خوب هستند، اما این اهداف واقع‌گرایانه هستند که به شما برای دستیابی به رویاهایتان کمک خواهند کرد. و اهدافی که دستیابی به آن‌ها آسان است در هنگام شروع مفید هستند، اما در طولانی‌مدت جلو رشد را می‌گیرند.

یک هدف خوب باید حداقل ۲۵ درصد – و حداکثر ۶۰ درصد – قابلیت دستیابی با اطمینان مطلق را داشته باشد. تنها اندکی قابل‌دستیابی قرار دادن آن‌ها با درجه‌ای از اطمینان آن‌ها را به‌اندازه‌ای چالش‌برانگیز نگه می‌دارد که شما را روبه‌جلو پیش ببرد درحالی‌که کمی احساس ناآرامی با شما باقی بماند.

همچنین شما به روشی نیاز دارید تا اهدافتان را اندازه‌گیری کنید (بسنجید). میزان فروش‌ها، میزان تکرار فروش‌ها، میزان کانال‌های توزیع، درآمد، معاملات هرکدام از اعضای تیم، نسبت رضایت مشتری و غیره. همه این‌ها قابلیت سنجش کمی دارند و به شما ماه‌به‌ماه نشان می‌دهند که به جهت درستی پیش می‌روید.

 

۴-همیشه اهدافتان را دنبال کنید

شما نمی‌توانید در دنبال کردن اهدافتان استراحت کنید و یا آن‌ها را موقتاً متوقف کنید. اگر معمولاً دنبال کردن اهدافتان برایتان سخت است یک «شریک هدفی» برای خودتان پیدا کنید تا شمارا مسئول نگه دارد. به‌طور منظم با یکدیگر ملاقات کنید تا مطمئن شوید هردو در مسیر درست پیش می‌روید و در حال تلاش برای دستیابی به اهداف مشخص خود هستید.

کسی را انتخاب کنید که به‌اندازه شما جاه‌طلب باشد. آن شخص می‌تواند در مسیر دستیابی به اهدافش باشد و یا قبلاً در دستیابی به اهداف بزرگش به موفقیت رسیده باشد.

اهداف استراتژیکی کسب‌وکار به‌عنوان یک راهنما برای شما در زمان شروع کسب‌وکارتان عمل خواهند کرد. هم اهداف بلندمدت و هم اهداف کوتاه‌مدت را تنظیم کنید و آن‌ها را قابل‌دستیابی انتخاب کنید اما نه آسان. داشتن هدف برای تلاش کردن به سویشان به رشد و رونق کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد.