کارگاه آموزشی «خلق بوم مدل کسب‌و‌کار» برگزار شد

کارگاه آموزشی «خلق بوم مدل کسب‌و‌کار» برگزار شد

کارگاه آموزشی خلق بوم مدل کسب‌و‌کار روز جمعه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ به همت مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌و‌کارهای نوپا در سالن کنفرانس پارک علم و فناوری هرمزگان برگزار شد.

کتایون سپهری مدرس کارگاه خلق بوم مدل کسب‌و‌کار گفت: استارت‌آپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب‌وکار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر به وجود آمده است.

او در ادامه ضرورت طراحی مدل کسب‌و‌کار و نحوه کار با بوم مدل کسب‌و‌کار‌ را توضیح داد و همچنین مهم‌ترین رکن‌های هر مدل کسب‌و‌کار را ارزش برای مشتری، ثروت برای شرکت و مزیت رقابتی پایدار دانست و گفت: ایده خوب و مناسب باید برای رفع یک مشکل، حل یک مساله و یا ایجاد یک تجربه لذت‌بخش در کاربر شکل گرفته باشد.

کتایون سپهری گفت: ارزش‌های پیشنهادی چهار نوع هستند که عبارتند از: ارزش‌های مادی و مالی، ارزش‌های معنوی، ارزش‌های معنوی، ارزش‌های اجتماعی و ارزش‌های کارکردی.

وی افزود: ارزش پیشنهادی مهم‌ترین بخش و هسته اصلی هر کسب‌و‌کار است، زیرا خروجی نهایی آن، رابطه مستقیم با شعار استارت‌آپ شما خواهد داشت و احتمالا اولین محتوای بازاریابی است که کاربران و مشتریان با آن مواجه می‌شوند.

او در ادامه استراتژی ورود محصول به بازار را شرح داد و گفت: یک ایده هرچقدر گسترش‌پذیر باشد در ابتدا باید نقشه‌ای برای جذب کاربران اولیه داشته باشد.

وی عنوان کرد: به روش‌های مختلفی می‌توان به مشتری دسترسی داشت، اما ابتدا باید این راه‌ها یا به‌اصطلاح کانال‌ها را مدنظر قرار داد و آزمایش کرد. کانال‌های شما ممکن است رایگان  یا پرداختی، درون‌گرا یا برون‌گرا (درون‌گرا مانند بلاگ، SEO کتاب الکترونیکی و برون‌گرا مانند تبلیغات چاپی یا تلویزیونی، نمایشگاه و SEM) و مستقیم یا غیرمستقیم باشند.

سپهری در ادامه منابع انسانی، ماشین‌آلات و تجهیزات، ساختمان و فضا، منابع معنوی و منابع مالی را مهم‌ترین منابع کلیدی دانست و گفت شما باید یک بسته از کالا و خدمات داشته باشید که بابت بخشی از آن‌ها از مشتری پول بگیرید و بخشی را به رایگان در اختیار مشتری قرار دهید.

همچنین وی هزینه‌ها به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم کرد و ساختار هزینه‌ها را به‌صورت کامل شرح داد. در پایان کارگاه شرکت‌کنندگان به ۹ گروه تقسیم شدند و هر یک از آن‌ها بر روی ایده‌ای که در کارگاه ارایه کرده بودند کارکرده و بوم کسب‌و‌کار خود را تکمیل کردند و سپس طرح خود را ارایه دادند و نقاط ضعف و قوت آن را مشخص کردند.