کارگاه «اصول و مبانی مدیریت تبلیغات» برگزار شد

کارگاه «اصول و مبانی مدیریت تبلیغات» برگزار شد

کارگاه اصول و مبانی مدیریت تبلیغات روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷، به همت مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌و‌کارهای نوپا مرکز فاوا واحد هرمزگان، در سالن کنفرانس پارک علم و فناوری هرمزگان برگزار شد.

«علیرضا جعفری» مدرس کارگاه و مشاور راه‌اندازی و بهبود عملکرد کسب‌و‌کار، در ابتدا توضیح مختصری از تبلیغات ارایه کرد و گفت: هر شکلی از معرفی یا ترویج غیرشخصی اندیشه‌ها، کالاها و خدمات است که با پرداخت پول و با حامی مالی مشخص از طریق رسانه‌های جمعی انجام می‌گیرد و درصدد تاثیرگذاری بر مخاطبان معینی است.

او سپس تاریخچه‌ای از تبلیغات ارایه کرد و گفت: از آنجایی ‌که ما در کسب‌و‌کارمان یکی از شرایط اصلی کسب‌و‌کارمان که جز اهداف اصلی آن‌هم باید باشد؛ این است که نیازهای مردم را بشناسیم و آن‌ها را برطرف کنیم.

او سپس انواع تبلیغات نام تجاری، خرده‌فروشی، سیاسی، کتاب راهنما، پاسخ مستقیم، پیشه به پیشه، موسسه‌ای، خدمات عمومی، تبلیغات تعاملی و ... را نام برد و در مورد هر یک از آن‌ها توضیح مختصری ارایه کرد.

جعفری همچنین عنوان کرد برای اکثر شرکت‌ها سوال اصلی این نیست که برقراری ارتباط با مشتریان، ضروری است یا نه، بلکه می‌خواهند بدانند که این ارتباط چگونه و از چه راه‌هایی باید برقرار شود و چه میزان پول باید صرف آن کرد.

او همچنین در مورد ابزارهای چهارگانه ارتقا که شامل تبلیغات، فروش شخصی، ارتقای فروش، ارتباط رودررو است سخن گفت و از تفاوت روابط عمومی و تبلیغات صحبت کرد و گفت: فعالیت روابط عمومی چندان مستقیم و ملموس نیست و همین فرق آن با تبلیغات است.

او در مورد شناسایی مخاطبان هدف افزود: ارتباط‌گر در عرصه بازاریابی، کار خود را با تصویر روشن و گویایی از مخاطبان هدف در ذهن و اندیشه خود آغاز می‌کند. مخاطبان ممکن است خریداران بالقوه یا مصرف‌کنندگان فعلی کالا یا خدمات، افراد تصمیم گیر درباره خرید یا افراد موثر بر فرآیند تصمیم‌گیری باشند. مخاطبان هدف به‌طورجدی بر تصمیمات ارتباط‌گر مبنی بر اینکه چه باید گفت، چگونه باید گفت، چه وقت باید گفت، کجا باید گفت، چه کسی باید بگوید و به چه کسی باید گفت، تاثیر می‌گذارد.

در ادامه کارگاه نیز، افراد با نحوه نوشتن یک آگهی تبلیغاتی مناسب کسب‌و‌کار خود آشنا شدند و سپس افراد شرکت‌کننده در کارگاه به چند گروه تقسیم شدند و هر یک از گروه‌ها بنا به ایده و کسب‌و‌کاری که انتخاب کرده بودند، متن تبلیغ خود را نوشتند و پس‌ازآن، ارایه چند دقیقه‌ای در مورد هدف تبلیغ، نوع تبلیغ و متنی که نوشته بودند ایراد کردند.