شیوه حمایت از بازی‌های ویدیویی تغییر کرد
با راه‌اندازی سامانه «همگرا»

شیوه حمایت از بازی‌های ویدیویی تغییر کرد

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد در جهت منسجم سازی حمایت‌ها، واحد حمایت از بازی‌های ویدیویی در این بنیاد با ساختاری جدید از سال ۹۶ شکل گرفته است و تحت واحدی با عنوان ساختار حمایتی همگرا تعریف شده است. بنابراین همگرا، مجموعه‌ای متمرکز از شاخص‌ها و روش‌هایی است که منتج به ارایه حمایت‎های مشخص به تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای می‌شود. هدف اصلی همگرا شفاف و هدفمند کردن حمایت‌ها است.

حمایت‌های همگرا به تیم‌های فعال (حتی با یک نفر عضو) و شرکت‌های بازی‌سازی تعلق می‌گیرد که در چهار سال گذشته حداقل دو بازی (یا یک بازی و یک نمونه اولیه از بازی) تولید کرده باشند. بازی‌سازان می‌توانند در پورتال همگرا ثبت‌نام کنند و پس از ارزیابی بر اساس شاخص‌های مختلف و دریافت رتبه بر مبنای این شاخص‌ها حمایت دریافت کنند. 

این شاخص‌ها در چهار حوزه توانمندی تیم/شرکت (۳۰ درصد کل امتیاز)، کیفیت و اثرگذاری بازی (۴۹ درصد کل امتیاز)، مولفه‌های فرهنگی بازی (۱۰ درصد کل امتیاز) و مولفه‌های تاثیرگذاری شرکت/تیم در صنعت بازی (همکاری با همگرا) (۱۱ درصد کل امتیاز) دسته‌بندی می‌شوند. 

نهایتا پس از ارزیابی و رتبه‌بندی، بسته‌های حمایتی متنوع در اختیار تیم‌ها و شرکت‌ها قرار می‌گیرد که می‌توانند از میان این بسته‌ها حمایت‌های موردنیاز خود را انتخاب کنند. بخش قابل توجهی از حمایت‌های همگرا بدون بازپرداخت هستند. این حمایت‌ها شامل تجهیزات، امکانات و محل استقرار، پشتیبانی و آزمون در تولید و نشر بازی، جذب تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری، مشاوره تخصصی و توسعه ساختاری، تبلیغات، بازاریابی و توسعه بازار، آموزش و تسریع فرآیند رشد شرکت هستند. ساختار حمایتی همگرا از دیروز ۲۸ مرداد کار خود را آغاز کرده و تیم‌ها و شرکت‌های متقاضی تا ۱۷ شهریور فرصت دارند تا در پورتال همگرا ثبت‌نام کنند. پس از پایان مهلت ثبت‌نام، حداقل ۴۵ روز فرآیند ارزیابی طی خواهد شد و بعدازآن رتبه‌ها اعلام شده و انتخاب و تخصیص حمایت‌ها آغاز می‌شود. بدیهی است بازی‌سازانی که در اولین سال حمایتی همگرا ثبت‌نام نکنند، با توجه به محدود بودن زمان ثبت‌نام باید تا شروع سال حمایتی آتی و باز شدن فرآیند ثبت‌نام سال آینده منتظر بمانند.