راه‌اندازی کسب‌وکار کوچک تحت شرایط دشوار اقتصادی

راه‌اندازی کسب‌وکار کوچک تحت شرایط دشوار اقتصادی

راه‌اندازی کسب‌وکار کوچک امر دشواری است و تحت شرایط دشوار اقتصادی سخت‌تر نیز می­شود. بخشی از این مساله به این دلیل است ‌که وقتی بازارهای اعتباری کمیاب شود تامین اعتبار دشوار خواهد شد. به همین دلیل برای صاحبان مشاغل کوچک، قسمتی از بازارهای اعتباری گیرتان بیاید، بهتر است روی پیش‌بینی نقدینگی خود سخت کار کنید و به‌طور دقیق بدانید درآمد و سود نهایی‌تان چه قدر خواهد بود؛ یعنی بدانید باید چه مقدار پول در کسب‌وکارتان سرمایه‌گذاری کنید، برای تامین هزینه­های عملیاتی چه مقدار پول باید از مشتریان دریافت کنید و دست‌آخر، اگر خوشبختانه سودی در کار باشد، بدانید برای دستیابی به سود چه باید کنید. اگر در این فکر هستید که به دل کارآفرینی و تجارت بزنید برای آن‌که با موفقیت کسب‌وکار خود را در شرایط دشوار اقتصادی بنا کنید، نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

 

۱. تامین مالی

پیش از آن‌که درخواست وام کنید از دوستان معتمد یا مشاوران حرفه‌ای بخواهید طرح کسب‌وکار شما را بررسی کنند تا اطمینان حاصل کنید که، نکات حیاتی از دید پنهان نمانده است یا فرض اشتباه نگذاشته‌اید. می‌توانید از افراد زیر بخواهید به شما کمک کنند:

  • دوستی که خودش صاحب کسب‌وکار است.
  • مسئول وام در بانکی که طرف حساب شماست.
  • حسابدار (اول سوال کنید بابت بررسی طرح شما به‌طور تقریبی چه قدر دستمزد می‌گیرد)

علاوه بر تضمین تامین منابع مالی برای کسب‌وکار جدیدتان، طرح پشتیبان مالی داشته باشید - هم برای کسب‌وکارتان و هم برای امور مالی شخصی - تا اگر نتوانستید به درآمدی که ابتدا برآورد کرده بودید برسید، از طرح پشتیبان مالی خود استفاده کنید. می‌بایست اندوخته‌ نقدینگی شخصی خود را چنان جمع کنید که برای زندگی شش تا دوازده‌ماهه کافی باشد و به‌دقت بودجه‌بندی کنید تا خاطرجمع شوید که همچنان قادر خواهید بود وجوه اساسی (مانند اجاره‌بها، رهن، حق بیمه و غیره) را بپردازید. در مرحله‌ آخر، دل‌وجرئت خودتان را بسنجید – و موجودی بانکی‌تان را هم بررسی کنید- تا اطمینان حاصل کنید که، آماده راه‌اندازی کسب‌وکار جدیدتان هستید.

 

۲. بازاریابی هوشمندانه

شروع کسب‌وکار در زمانی که اقتصاد در حال رکود است، نیازمند خلاقیت و نبوغ است. بازاریابی برای پیش افتادن در بازی و پیشی گرفتن از رقبا ضروری است. طرح کسب‌وکارتان را بررسی کنید و به معنی واقعی کلمه عناصر بازاریابی را به‌کارگیرید. دقیقاً چه می‌فروشید، مشتریان هدف شما چه کسانی هستند، چطور خدمات یا محصولات خود را قیمت‌گذاری می‌کنید، و چه برنامه‌ای برای ترویج کسب‌وکار خوددارید.

اگر به بازار گوشه‌ای خود فکر کرده باشید شانس بیشتری برای موفقیت دارید. پایگاه مشتریان اصلی خود را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید تا بازار دقیق‌تری داشته باشید و بتوانید به‌صورت استراتژیک بازاریابی کنید. مثلاً اگر خدمات حرفه‌ای ارایه می‌کنید که، متناسب خانم‌ها است آیا می‌شود فعالیت مذکور را چنان محدود کرد که زنانی در بازه‌ سنی خاص، شغل معین یا مکان جغرافیایی ویژه را هدف بگیرد؟

راه دیگر آن است که به شیوه‌های تغییر کالاها یا خدمات خود بیندیشید تا جذابیت کارتان بیشتر شده و پایگاه مشتریانتان وسعت پیدا کند. مثلاً، اگر رستورانی بازکرده‌اید که سلف‌سرویس است و مشتریان خودشان مواد داخل ساندویچشان را می‌چینند آیا می‌توانید در کنارش، تحویل غذا هم داشته باشید یا برای مشتریانی که اهل بگیر-ببر هستند غذای آماده یا بسته‌بندی‌شده عرضه کنید؟

یادتان باشد که چشمی به رقبا هم داشته باشید. همواره تحلیل رقابت را انجام دهید و مراقب باشید که دیگر تامین‌کنندگان چه می‌کنند و برای بنای کسب‌وکار خود از کدام تکنیک‌های بازاریابی بهره می‌برند. آیا محصول را تعدیل می‌کنند؟ قیمت را پایین می‌آورند؟ از شگردهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند؟ باید بدانید رقبا کجای مسیرند تا بتوانید راه خودتان را متمایز کنید و سهمتان از بازار را بگیرید. مثلاً، فکر کنید رقبا کجا فعال نیستند و چه مشتریان بالقوه‌ای را ندیده‌اند. بعد آن بخشی از  بازار را جذب کنید.

 

۳. از کم شروع کردن...اما با داشتن برنامه برای توسعه

تا جایی که می‌شود کوچک شروع کنید تا بتوانید انتظارات و هزینه‌های خود را مهار کنید. هنگامی‌که کسب‌وکارتان رونق گرفت کار را گسترش دهید. در طرح کسب‌وکار خود تجدیدنظر کرده و دوباره بررسی کنید که برای شروع چه نیاز دارید. مثلاً می‌شود درجایی که ارزان‌تر است کار کوچک‌تری شروع کرد یا با پرهیز کامل از یک دفتر فیزیکی، مجازی ماند.

پس از یافتن بهترین فضایی که برای کار شما کاملاً مقرون‌به‌صرفه باشد به کارمندان موردنیاز فکر کنید. قبل از آنکه کارمندان تمام‌وقت استخدام کنید بررسی کنید آیا ممکن است جایگاه‌های موردنیاز را با پیمان‌کاران مستقل، کارگران موقتی یا نیروی پاره‌وقت پر کرد. اگر قصد دارید کار خود را جایی شروع کنید که شاهد برچیده شدن مشاغل محلی بوده، شاید بتوانید به نسبت بازار مطمئن، با دستمزد کمتر افراد مستعدتری را استخدام کنید.

در مورد مزایایی که می‌توانید به کارمندانتان بدهید واقع‌گرا باشید و هنگام خرید، سعی کنید کالاها را با بهترین قیمت ممکن خریداری کنید. بهتر است کارمندان امتیازات کم‌تری دریافت کنند و وقتی‌که سود افزایش می‌یابد امتیازات بیشتر بشوند تا آنکه در وهله‌ اول امتیاز فراوان بگیرند و بعد متوجه شوید که قادر به حفظ آن‌ها نیستید.

 

۴. استفاده‌ از فناوری به نفع خودتان

فناوری می‌تواند راه‌های بی‌شماری برای صرفه‌جویی در هزینه و بالا بردن سود در اختیارتان بگذارد. مثلاً:

  • با فروش از طریق چندین کانال آنلاین بازار خود را گسترش دهید.
  • به‌جای روش‌های گران‌تر الکترونیکی یا تبلیغات چاپی با ایمیل بازاریابی کنید.
  • از وب‌سایت‌هایی مانند Entrepreneur.com, Score.com, BusinessInfoGuide.com یا bizSugar.com استفاده کنید تا از دیگر کارآفرینان و رهبران کسب‌وکارهای موفق الهام بگیرید.
  • وب‌سایت خودتان را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا سایت شما در صدر جستجوی مشتریان قرار بگیرد.
  • ابزارهای بازاریابی مقرون‌به‌صرفه‌ای مانند پادکست یا وبینار در وب‌سایت خود ارایه کنید.
  • برنامه‌های آنلاین برای مشتریان وفادار ایجاد کنید که از پیش حراجی‌ها، تخفیف‌ها، امتیاز برای ارجاع و معرفی مشتری، و کوپن‌ها را اعلان کند.

 

۵. شبکه

با دیگر افراد اجتماع که می‌توانند مشتریان را به شما ارجاع دهند و به ساخت کسب‌وکار شما کمک کنند آشنا شوید. نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ یک گروه شبکه‌سازی کسب‌وکار محلی پیدا کنید یا با اتاق بازرگانی تماس بگیرید. در انجمن‌های تخصصی عضو شوید تا بتوانید از عقاید دیگران بهره ببرید، مثلاً انجمنی محلی که بشود آنجا شخصاً دیگران را ملاقات کرد، یا حتی می‌توانید در یک گروه آنلاین عضو شوید.

 

۶. پیشنهادهایی برای پایین آوردن هزینه‌ها

در اصل، شرایط اقتصادی ناامیدکننده جامه‌ی مبدلی است برای راه‌های عالی صرفه‌جویی. ایده‌های خلاقانه می‌تواند هزینه‌های شروع کار را پایین بیاورد ازجمله:

  • استفاده از موقعیت اقتصادی به‌عنوان اهرم در مذاکره برای اجاره کردن، قرارداد واسپاری (لیزینگ) تجهیزات و غیره. تولیدکنندگان و فروشندگان انتظار دارند که کسب‌وکارها اجاره‌بهایشان را بپردازند و مطابق قرارداد عمل کنند. شاید اگر توانایی پرداخت به‌موقع و کامل مبلغ پایین‌تر را نشان دهید بتوانید قیمت پایین‌تر بگیرید.
  • ملزومات را از کسب‌وکارهایی بخرید که در حال تعطیل شدن هستند یا نیاز به کاهش موجودی دارند. مخصوصاً برای موارد هزینه‌بری مانند وسایل الکترونیکی، مبلمان اداری و غیره.
  • با صاحبان دیگر مشاغل معامله‌ پایاپای کنید. دنبال امکان ائتلاف تجاری بگردید و پیشنهاد کنید با تبادل محصول یا خدمات، هزینه‌ها را متعادل ‌کنید.
  • مشق حقوقی را خودتان انجام بدهید. قبل از آن‌که پول هنگفتی برای هزینه‌های شروع کار مانند ثبت شرکت یا ثبت علامت تجاری به مشاور حقوقی بدهید از منابع آنلاین مانند Findlaw.com یا Legalzoom.com استفاده کنید که منابع رایگان و خدمات ارزان‌قیمت در اختیار می‌گذارند.
  • هنگام خرید مقایسه کنید تا بتوانید با کارت اعتباری خود بهترین معامله را انجام دهید. از طریق سایت‌هایی مانند Creditcards.com کارتی را پیدا کنید که بهترین شرایط، وضعیت، نرخ و مزایا را برای نیازهای اعتباری شما عرضه کند.

 

حرف آخر

مزایای بی‌نظیری حتی در ارتباط با شروع کار در شرایط سخت اقتصادی وجود دارد. اگر تکلیف خود را درست انجام بدهید، دقیق و درست فکر کنید و از هر فرصتی برای به حداقل رساندن هزینه‌ها بهره ببرید و درعین‌حال ارزش‌افزوده را برای مشتریان به حداکثر برسانید می‌توانید بنیادی برای موفقیت تجاری طولانی‌مدت بنا کنید.