«نما»، نقشه‌ای برای زندگی
باحضور اصحاب رسانه از پروژه نقشه آنلاین «نما» رونمایی شد

«نما»، نقشه‌ای برای زندگی

شرکت فناوری اطلاعات چیستا طی مراسمی در مجتمع چارسوی تهران با حضور اصحاب رسانه از پروژه نقشه آنلاین «نما» رونمایی کرد.

پروژه نقشه آنلاین «نما» پس از سال‌ها تلاش و صرف بیش‌از یک‌میلیون نفر ساعت به بهره‌برداری رسیده است و دست‌اندرکاران آن، امید فراوان برای پیشرفت و گسترش استفاده توسط عموم مردم را دارند. آن‌ها به‌روزی فکر می‌کنند که حتی شرکت‌ها و سازمان‌ها با تکیه‌بر داده‌های عظیم نما بیش‌ازپیش قادر به شناسایی و رفع مشکلات و بحران کشوری باشند.

«محمدرضا فیروزآبادی» مدیرعامل و مدیر تیم طراحی نقشه و مسیریاب بومی در این نشست خبری از راه‌اندازی نقشه و مسیریاب ایرانی رایگان‌نما با توانایی فنی و سرمایه انسانی کاملا  داخلی خبر داد و گفت: این نقشه به دلیل منطبق بودن بر نیازهای بومی، سرعت، دقت و کارایی از رقبای خارجی مطرح شامل گوگل‌مپ و ویز، عملکرد بهتری دارد و علیرغم اینکه گوگل‌مپ و ویز در ایران فیلتر نیستند برای اولین بار رقیب قدرتمند خارجی را جا گذاشته است؛ علاوه بر این، درحالی‌که نمونه‌های خارجی تنها در شهرهای بزرگ کشور دقت دارند در نقشه بومی تا سطح پلاک و حتی تمامی مکان‌ها در شهرهای کوچک تحت پوشش قرارگرفته است. 

او گفت: تحریم ایران توسط گوگل‌مپ که بسیاری مجوزها ازجمله ثبت مالکیت در نقشه را به ایرانی‌ها نمی‌دهد، نوعی خودتحریمی بود که به نفع ما شد و اتفاقا امکان ثبت و تایید مالکیت مکان‌ها که از نیازهای اساسی محلی است در نقشه بومی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. از سوی دیگر پس‌ازاینکه اخیرا گوگل قیمت خدمات خود به شرکت‌ها را به ۱۰ برابر افزایش داد و هم‌زمان نرخ دلار در ایران جهش چشمگیری را تجربه کرد، دیگر علاوه بر اینکه استفاده از خدمات گوگل برای شرکت‌های ایرانی پایدار نیست بلکه برای بسیاری از شرکت‌های ایرانی مقرون‌به‌صرفه هم نیست. این در شرایطی است که در حال حاضر داشتن نقشه و مسیریاب بومی پیش‌نیاز اساسی برای ارایه تمامی خدمات مکان محور به کاربر و سازمان‌ها در کشور است.

او با اشاره به مشکلات امنیتی استفاده از نقشه‌های خارجی در خدمات مکان‌محور بومی، گفت: برای مثال مشکل استفاده تاکسی‌های اینترنتی از نرم‌افزار مسیریاب ویز در نحوه فعالیت ویز بود. مشکل امنیتی ویز، لوکیشن لایو بود به این معنی که ویز داده‌های طول و عرض جغرافیایی کاربر را در هرلحظه ذخیره و به سرور ارسال می‌کند؛ علاوه بر اینکه شماره سریال گوشی کاربر را نیز ذخیره می‌کند؛ با در اختیار داشتن شماره سریال گوشی، رسیدن به شماره موبایل و ایمیل از طریق اطلاعات دیتابیس‌های دیگر امکان‌پذیر می‌شود. ویز سپس از این اطلاعات برای دیتا ماینینگ (داده‌کاوی) استفاده می‌کند. با این روش درواقع برای ویز قابل‌تشخیص بود که یک کاربر با شماره سریال گوشی و شماره موبایل مشخص در چه طول و عرض جغرافیایی حرکت می‌کند و این امکان ازنظر نهادهای امنیتی مشکل‌دار بود. 

فیروزآبادی تصریح کرد: اما در نرم‌افزار بومی این تدابیر امنیتی لحاظ شده و شماره سریال گوشی کاربر ذخیره نمی‌شود و مسیر کاربر نیز پس از مسیریابی پاک خواهد شد. علاوه بر اینکه، دیگر ملاحظات امنیتی شامل مکان‌های حساس نیز رعایت شده و هیچ ارگان نظامی و انتظامی در این نقشه وجود ندارد و برخلاف نقشه‌های خارجی روی این بخش‌ها امکان نمایش ماهواره‌ای نیز حذف شده است.

وی در ادامه بیان کرد: داده‌های ترافیکی این نقشه بومی مطابق جدیدترین روش مرسوم در اپلیکیشن‌های جهانی، از سنجش سرعت حرکت کاربران به‌دست می‌آید؛ زیرا روش سنتی که بر اساس نصب دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر بود امروز دیگر امکان‌پذیر نیست. 

 

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه هیچ نهاد یا ارگان دولتی در این برنامه نقش نداشته است، گفت: امروز دید مسئولان کشور به موضوعاتی ازجمله نقشه، مسیریاب و پیام‌رسان بومی تغییر کرده است و با پذیرش این مسئله که تنها راه پخش نشدن داده‌های ملی و امنیتی کشور، تولید بومی است نگاه بدبینانه جای خود را به احساس نیاز داده است. 

به گفته وی، در این پروژه ۱۵ میلیارد تومان طی ۶ سال هزینه شده و به‌شرط اینکه آن‌قدر خوب باشد که کاربر برنامه خارجی را ترک کند، فعالیتی است که قطعا بازده اقتصادی خواهد داشت.

این طراح نقشه و مسیریاب بومی بیان کرد: موفقیت تمامی نقشه‌ها به استفاده کاربران و مشارکت مردم در به‌روز کردن محتوا است و مهم‌ترین کارمان در ۲ سال آینده تشویق کاربران ایرانی به استفاده از این مسیریاب با ارایه مداوم سرویس‌های جدید و بهبود کیفیت خواهد بود. علاوه بر اینکه کسانی که روی این پروژه کار می‌کنند از شرکت‌های مطرح دنیا مثل آمازون پیشنهاد کاری بالا دارند و باانگیزه و علاقه این پروژه را راه‌اندازی کرده‌اند.

او یادآور شد: نسخه عرضه‌شده نسخه آزمایشی است و در نسخه رسمی دستیار صوتی، امکان گزارش‌دهی ترافیکی توسط کاربر به همراه نسخه IOS عرضه خواهد شد.