مشهورترین مدل‌های درآمدی استارت‌آپ‌ها

مشهورترین مدل‌های درآمدی استارت‌آپ‌ها

مدل کسب‌وکار از ارکان موفقیت استارت‌آپ‌ها است، چرا که مهم نیست یک ایده چقدر منحصربه‌فرد به نظر برسد، یک استارت‌آپ باید راهی مناسب برای کسب درآمد داشته باشد و بتواند حیات یا رشد خود را حفظ کند. بسیاری از استارت‌آپ‌‌های جدید به بحث در مورد برنامه‌ریزی استراتژی برای سرمایه‌گذاری خود می‌کنند. سوالاتی مانند «کدام مدل کسب‌وکار برای ایده من بهتر است؟ یا «چگونه می‌توانم بدانم آیا استارت‌آپ من از مدل مناسبی استفاده می‌کند؟» در اینجا قصد داریم به بررسی چند مدل درآمدی استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای الکترونیکی و مدل درآمدزایی یک استارت‌آپ بپردازیم.

مدل کسب‌وکار از ارکان موفقیت استارت‌آپ‌ها است، چرا که مهم نیست یک ایده چه طور باشد یا اینکه چگونه منحصربه‌فرد به نظر برسد، یک استارت‌آپ باید راهی مناسب برای کسب درآمد داشته باشد و بتواند حیات یا رشد خود را حفظ کند.


مدل درآمدزایی یک استارت‌آپ

مدل کسب‌وکاری که انتخاب می‌کنید باید با نیاز مصرف‌کننده متناسب باشد. انواع مختلفی از مدل‌ها وجود دارند و مهم است که یکی از آن‌هایی را انتخاب کنید که برای کسب‌وکار شما مناسب است. یکی از بدترین اشتباهاتی که یک استارت‌آپ می‌تواند انجام دهد، تلاش برای ایجاد مجدد یک مدل کسب‌وکار یا ایجاد یک راه جدید برای ایجاد جریان نقدی است که هرگز قبلا انجام‌نشده است. مثل این است که یک سرمایه‌گذار بگوید: «قصد دارم از روشی غلط برای سرمایه‌گذاری استفاده کنم و به‌احتمال‌زیاد بازگشت سرمایه نخواهم داشت.» به همین واضحی!

روش‌های زیادی برای کسب درآمد وجود دارد که به‌عنوان یک استارت‌آپ، کار شما این است که بدانید کدام‌یک از آن‌ها بهترین کارکرد را با توجه به نوع کسب‌وکار شما دارند. اگر نمی‌دانید که از کجا شروع کنید، در اینجا به معرفی ۴ مدل درآمدزایی برای استارت‌آپ شما می‌پردازیم که برای بسیاری از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها در سراسر جهان موفقیت‌آمیز بوده است.

 

۱. درآمد بر اساس تبلیغات

شما می‌توانید با تبدیل‌شدن به یک مرجع پرمخاطب مانند وب‌سایت‌های پرترافیک و هزاران هزار نمونه مشابه با دریافت تبلیغات مختلف مانند بیلبورد، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات بنر وب‌سایت، رپورتاژ خبری و ... برای شرکت خود درآمد کسب کنید.

مزایا: سادگی و راحتی این روش باعث شده است بسیاری از کسب‌وکارها از این مدل درآمدی استفاده کنند.

معایب: برای اینکه به درآمد نسبتاً مناسبی از روش تبلیغات برسید نیاز به‌صرف زمان و هزینه بسیاری برای جذب مخاطب دارید.


۲. درآمد بر اساس فروش حق اشتراک

این روش به این صورت عمل می‌کند که شما محصول یا خدمتی باکیفیت را طی مدت‌زمان طولانی به مشتری ارایه می‌دهید و او در طی این مدت برای داشتن محصول یا استفاده از خدمت شما پول پرداخت می‌کند. این مدل از مدل‌های محبوب بین صاحبان کسب‌وکارهای الکترونیکی است. برای مثال می‌توان به مجلات و روزنامه‌های چاپی و آنلاین اشاره کرد که از این طریق درآمد کسب می‌کنند.

مزایا:  اگر به دنبال سود بلندمدت هستید و برنامه‌های توسعه بلندمدت برای کسب‌وکار خود دارید، این روش برای شما مناسب است.

معایب: در این روش بسیاری از افراد پس از مدتی اشتراک خود را لغو می‌کنند و شما همواره باید به دنبال جذب مشترک جدید باشید تا نرخ جذب آن‌ها از نرخ خروج بیشتر باشد.

 


۳
. تبدیل‌شدن به یک بازار (Marketplace)

یکی از مدل‌های کسب‌وکار که در میان استارت‌آپ‌ها هم بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد و هنوز در حال رشد است، تبدیل‌شدن به یک بازار است. شما به‌سادگی می‌توانید عرضه و تقاضا را باهم فراهم ‌کنید. AirBNB یکی از داستان‌های موفقیت‌آمیز برای اجرای این مدل میان کسب‌وکارهای الکترونیکی است.

مزایا: در این متد به علت تنوع محصولات و خدمات و امکان تهیه از تولیدکنندگان یا ارایه‌دهندگان مختلف مخاطبان بیشتری به شما سرازیر خواهند شد.

معایب: یکی از معایب این روش کارمزد است زیرا بسیاری از تامین‌کنندگان حاضر به پرداخت حق معرف به شما نخواهند بود.

یکی از مدل‌های کسب‌وکار که در میان استارت‌آپ‌ها هم بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد و هنوز در حال رشد است، تبدیل‌شدن به یک بازار است. شما به‌سادگی می‌توانید عرضه و تقاضا را باهم فراهم کنید.

 

۴. فروش مستقیم

این روش را می‌توان از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین مدل‌ درآمدزایی کسب‌وکارها دانست. همان‌طور که از نام آن مشخص است افراد از راه‌های مختلف مانند فروشگاه، وب‌سایت، غرفه و ... به شما مراجعه کرده یا فروشنده‌های شما به آن‌ها مراجعه می‌کنند و از این طریق محصول شما به فروش می‌رسد.

مزایا: این مدل درآمدزایی برای استارت‌آپ‌هایی که نیاز به رشد سریع درآمد دارند می‌تواند کاربردی باشد زیرا از زودبازده‌ترین روش‌ها است.

معایب: این روش نیازمند صرف زمان و هزینه بسیاری است خصوصاً برای خدماتی که غیرقابل لمس هستند این موضوع پیچیده‌تر هم خواهد بود.

 

جمع‌بندی

روش‌های اشاره‌شده در بالا تنها مدل‌های درآمدزایی برای استارت‌آپ‌ها نیستند و روش‌های دیگری هم وجود دارد. در این مقاله به بعضی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره شد و موضوع قابل‌توجه این است که هر کسب‌وکار با توجه به نوع خدمات یا محصولات، روش مخصوص به خود را انتخاب می‌کند که ممکن است روش انتخابی ترکیبی از روش‌های بالا باشد.


تهیه شده توسط: وب‌سایت فرامحتوا