اعمال محدودیت در تاکسی‌های اینترنتی با دستور شهرداری و وزارت کشور

اعمال محدودیت در تاکسی‌های اینترنتی با دستور شهرداری و وزارت کشور

رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در نشست خبری این اتحادیه درباره لایحه ایجاد محدودیت در فعالیت شرکت‌های تاکسی اینترنتی توسط وزارت کشور گفت: به تاکسی‌های اینترنتی تا به امروز ۶۰ مجوز داده‌شده و در کل برای کسب‌وکارهای مجازی ایران ۶۵۰ نوع مجوز تعریف‌شده و بسیاری از این مجوزها زائد هستند.

او افزود: بر اساس قانون، کسب‌وکارهایی که بر بستر فضای مجازی هستند باید از قوانین صنفی استفاده کنند و بنا بر جدیدترین تغییرات قانون در سال ۹۶ کسب‌وکارها صرفا باید از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی مجوز بگیرند.

الفت نسب ادامه داد: در فعالیت نظارتی شهرداری برای تاکسی‌های اینترنتی به دلیل برخورداری از بستر تاکسی سنتی ابهام وجود دارد و درعین‌حال، دخالت در این حوزه رقابت را از بین می‌برد و ایجاد مجوزهای جدید مغایر با فرآیند تسهیل صدور مجوز و بهبودهای کسب‌وکار بنا بر قانون است.

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تاکید کرد: شهرداری به دنبال دخالت در قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی و سهم خواهی در این حوزه است. این در حالی است که شهرداری در بحث پرداخت تاکسی با چند مدل کسب‌وکار روبرو بود و صرفا به یک کسب‌وکار به‌صورت انحصاری اجازه فعالیت داد که نشان از عدم مدیریت سالم شهرداری دارد.

میلاد منشی پور، مدیرعامل تاکسی آنلاین تپسی نیز در همین خصوص گفت: رشد کسب‌وکارهای این حوزه با توجه به قیمت‌گذاری رقابتی سرعت بالایی دارد و باعث شده تا سهم بازار این نوع تاکسی‌ها افزایش و درعین‌حال به دلیل عدم رفتار مناسب و میل به استفاده مردم از تاکسی‌های زرد سهم بازار تاکسی دربست سنتی کاهش پیداکرده است.

ژوبین علاقه بند تصریح کرد: تاکسی‌های اینترنتی از همکاری با شهرداری‌ها و سازمان‌های دولتی و ارایه اطلاعات به‌منظور برنامه‌ریزی برای ترافیک و آلودگی هوا و غیره استقبال می‌کنیم و این مساله می‌تواند تا مدل کسب‌وکارها را گسترش و تغییر دهد.

معاون توسعه کسب‌وکار اسنپ تصریح کرد: اسنپ و تپسی در شرایط رو به افول اقتصادی که بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل می‌شوند در حال رشد و ایجاد ارزش‌افزوده هستند. در حال حاضر ۸۰ هزار تاکسی در تهران فعال است که ۲۰ درصد آن‌ها بهره‌وری‌های لازم در سیستم حمل‌ونقل را ندارند.

منشی پور درباره ادامه فعالیت یا نابودی تاکسی‌های اینترنتی باوجود تایید شدن دخالت شهرداری و وزارت کشور گفت: شهرداری‌ها عوارض میلیاردی می‌خواهند  و تاکسیرانی به دنبال آن است تا با افزایش هزینه‌ها و مشکلات کسب‌وکارهای تاکسی اینترنتی را فلج و به سمت نابودی هدایت کند اما اگر قرار باشد عوارض معقول گرفته شود آماده پرداخت آن هستیم.


تاکسی‌های اینترنتی مالیات بر درآمد پرداخت می‌کنند

الفت نسب درباره مالیات هم گفت: هم‌اکنون علی‌رغم عدم تعیین و تکلیف بحث مالیات در حال پرداخت مالیات بر درآمد و ارزش‌افزوده هستیم.