fa-IR
ثبت نام دومین رویداد جاده ابریشم آغاز شد

ثبت نام دومین رویداد جاده ابریشم آغاز شد

۱۴مردادماه ۱۳۹۷ ثبت‌نام در دومین دور مسابقه استارت‌آپ جاده ابریشم طی یک نشست خبری با حضور اصحاب رسانه آغاز شد. در این نشست که با حضور بنیان‌گذاران این رویداد برگزار شد؛ اهداف و برنامه‌های سفر ده‌روزه تیم کارشناسان و کارآفرینان ایرانی و اروپایی به پنج شهر بزرگ ایران باهدف تسهیل ارتباطات جهانی، دسترسی بهتر به تجربیات موفق در سطح بین‌المللی و جذب سرمایه خارجی تشریح شد.

دومین تور استارت‌آپی جاده ابریشم به‌عنوان نخستین رویداد بین‌المللی در حوزه استارت‌آپی ایران، امسال از ۲۱ مهرماه آغاز می‌شود و به مدت ۱۰ روز از پنج شهر مشهد، تهران، تبریز، شیراز و کرمان عبور می‌کند. همه استارت‌آپ‌ها در سراسر ایران می‌توانند برای حضور در این رویداد در وب‌سایت استارت‌آپ راه ابریشم ثبت‌نام کنند و در یکی از این پنج شهر، به رقابت با دیگر استارت‌آپ‌های ایران بپردازند.

«محمدرضا ازلی» هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ جاده ابریشم در این نشست به دو محور اصلی این برنامه یعنی تور استارت‌آپی و رویداد نهایی اشاره کرد: «سال گذشته، تیم استارت‌آپ جاده ابریشم که گروهی از فعالان زیست‌بوم استارت‌آپی ایران و اروپا بودند، طی ۱۰ روز، یعنی از ۳۰ مهرماه تا ۹ آبان ماه سال ۹۶ به هفت شهر تبریز، اصفهان، یزد، تهران، شیراز، مشهد و رشت سفر کردند و با ۸۴ استارت‌آپ که از میان ۴۰۰ تیم شرکت‌کننده انتخاب‌شده بودند در این شهرها آشنا شدند. کاروان جاده ابریشم درواقع تیمی از نمایندگان و مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های موفق و همچنین کارآفرینان حوزه فناوری است که باهدف آشنایی با زیست‌بوم استارت‌آپی و فعالان این حوزه در مناطق مختلف ایران و کمک به رشد این استارت‌آپ‌ها به این گروه پیوسته‌اند.»

استراتژی تیم برگزارکننده استارت‌آپ جاده ابریشم ایجاد فرصتی برای همه استارت‌آپ‌های کشور برای معرفی و ارتباط با کارآفرینان بین‌المللی و داخلی است تا بتوانند در قالب یک رقابت، کسب‌وکار خود را بهبود بخشند. درواقع این رویداد فرصتی طلایی برای استارت‌آپ‌هایی‌ست که در شهرهای کوچک تشکیل‌شده‌اند تا بتوانند خود را در سطح گسترده‌تر معرفی کنند. به‌علاوه در مرحله نهایی این رویداد، تیم‌های منتخب فرصت آشنایی با کارآفرینان برتر اکوسیستم استارت‌آپی داخلی و خارجی را هم پیدا خواهند کرد.

البته ثبت‌نام و شرکت در این رویداد برای استارت‌آپ‌ها رایگان است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان منطقه آزاد کیش، اسنپ و خوگر ازجمله حامیان برگزاری این رویداد در سال گذشته بودند. ازلی از تجربه سال گذشته خود می‌گوید: «سال گذشته در رویداد نهایی کیش که طی دو روز برگزار شد بیش از ۲۵۰ نفر شرکت‌کننده و ۳۶ سخنران از ۱۵ کشور متفاوت حضور داشتند. از میان ۸۴ استارت‌آپ شرکت‌کننده، ۱۶ تیم به مرحله بالاتر رسیدند که مجموعا برای آن‌ها در دوره‌های منتور شیپ آنلاین، ۲۸۴ ساعت دوره مشاوره توسط ۴۲ منتور برگزار شد. استارت‌آپ‌های اکوبار، کشمون، دکترتو به‌عنوان استارت‌آپ‌های برتر در رویداد نهایی انتخاب شدند.»

«هادی فرنود» یکی دیگر از هم بنیان‌گذاران استارت‌آپ جاده ابریشم در مورد ثبت‌نام استارت‌آپ‌های جاده ابریشم سال ۹۷ عنوان کرد: «امسال از ۱۴ مردادماه فرم ثبت‌نام در سایت رویداد برای متقاضیان باز می‌شود و همه استارت‌آپ‌ها می‌توانند برای حضور در این رویداد منحصربه‌فرد نام‌نویسی کنند. امسال به دلیل شرایط کشور، بیشتر سرمایه‌گذاران از کشورهای اطراف دعوت‌شده‌اند تا در تور ۱۰ روزه شرکت کنند، ضمن آنکه در این منتورهای زیادی هم از سایر کشورها حضور خواهند داشت.»

امسال شهرهای مشهد، تهران، تبریز، شیراز و کرمان میزبان رویداد استارت‌آپ جاده‌ ابریشم خواهند بود. فرنود امیدوار است تا راه ابریشم بتواند به بهانه این رویداد، فرصتی را برای معرفی همه استارت‌آپ‌های بومی در سراسر کشور فراهم کند: «امسال نیز این تور به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود و تیم متشکل از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران طی یک سفر فشرده با استارت‌آپ‌های منتخب در این شهرها دیدار خواهند کرد.»

«محمدرضا هاشمی» یکی دیگر از هم بنیان‌گذاران این رویداد درباره رقابت میان استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده این رویداد توضیح داد: «تیم استارت‌آپ جاده ابریشم همراه با دو داور ایرانی و سه داور بین‌المللی به این پنج شهر سفر خواهند کرد و استارت‌آپ‌های منتخب را برای ورود به مرحله نهایی ارزیابی خواهند کرد. استارت‌آپ‌های برنده از هر شهر برای شرکت در مرحله نهایی در اوایل اسفندماه ۱۳۹۷ به جزیره کیش دعوت خواهند شد. در انتهای این رویداد ۳ استارت‌آپ برگزیده خواهند شد و به هریک جوایزی اهدا خواهد شد تا بتوانند کسب‌وکار خود را بهتر معرفی کرده و به آن رونق دهند. سال گذشته اکو بار به‌عنوان استارت‌آپ اول ۲۰ میلیون اعتبار استفاده از خدمات آپارات (صبا ویژن) و ۲ میلیون اعتبار خرید از خوگر را دریافت کرد. کشمون و دکترتو نیز موفق به کسب رتبه دوم و سوم شدند که به ترتیب به هرکدام از آن‌ها ۱۰میلیون اعتبار استفاده از آپارات، یک و نیم میلیون اعتبار خرید از خوگر و ۵ میلیون اعتبار استفاده از آپارات و یک‌میلیون اعتبار خرید از خوگر را دریافت کردند.»

گفتنی‌ است به دلیل حضور منتورهای غیر ایرانی در این رویداد، تمامی پنل‌ها سخنرانی‌ها و پیچ استارت‌آپ‌ها مانند سال گذشته به زبان انگلیسی برگزار خواهد شد. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور، استارت‌آپ‌هایی که درآمد داشته و امکان صادرات کالا یا خدمات را دارند از اولویت بیشتری برای پذیرش برخوردارند.