نمایشگاهی که عنوان بین‌المللی را یدک می‌کشد

نمایشگاهی که عنوان بین‌المللی را یدک می‌کشد

الکامپ ۲۴ به‌عنوان یک نمایشگاه سالانه بین‌المللی در حالی از ۶ تا ۹ مردادماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد که برخی از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و حتی بازدیدکنندگان آن اعتقاد داشتند که نمایشگاه واژه بین‌المللی را یدک می‌کشد و بیشتر شاهد برگزاری نمایشگاهی ملی هستیم.

آمارهای ارایه شده مسئولان هم نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر شرکت‌های خارجی حضوری پررونق در این رویداد فناوری نداشتند؛ بر اساس اعلام مسئولان سازمان نظام صنفی رایانه، تعداد شرکت‌های خارجی شرکت‌کننده در الکامپ‌های ۲۱ و ۲۲ حدود ۵۰ شرکت و در الکامپ ۲۳ حدود ۳۸ شرکت بود و در آخرین دوره برگزاری الکامپ، تعداد آن‌ها به حدود ۱۲ شرکت رسید.

برخی از کارشناسان معتقدند که نمایشگاه الکامپ ظرفیت مناسبی برای تبدیل‌شدن به یک رویداد بین‌المللی معتبر در سطح منطقه را دارد که به نظر می‌رسد با عزم جدی مسئولان و همکاری و برنامه‌ریزی مناسب متولیان امر مهم، دست‌یافتنی باشد.

به باور کارشناسان، افزایش حضور شرکت‌های خارجی در یک نمایشگاه سطح آن را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد و بررسی وضعیت نمایشگاه‌های فناوری مختلف در سطح جهان و منطقه این گفته را ثابت می‌کند.

با انتخاب سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به‌عنوان متولی برگزاری الکامپ، امیدها برای بین‌المللی شدن نمایشگاه پیش از پیش پررنگ شد، بااین‌حال و گرچه در طول چهار سال برگزاری الکامپ توسط این مجموعه شاهد خبرهای خوبی در برخی از زمینه‌ها، ازجمله الکام استارز بودیم اما در این مدت هم الکامپ نتوانست در قامت یک رویداد بین‌المللی ظاهر شود.

به‌واقع تمرکز الکامپ در چند سال اخیر روی کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ) بوده است به‌طوری‌که شاهد رونق الکام استارز بودیم و امسال هم بخش‌های دیگری مانند الکام تاکز، الکام ترندز، الکام گیمز و اتاق شتاب به آن اضافه شدند که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت و بی‌تردید به غنای این نمایشگاه کمک کرد.

مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ ۲۴ در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه امسال هم شرکت‌های خارجی حضوری پررنگ در نمایشگاه نداشتند، گفت: بله درست است، امسال شرکت‌های خارجی حضور پررنگ نداشتند، اما سه دلیل عمده داشت که چندان در اختیار ما نبود.

«رضا حیدری» یکی از دلایل عدم حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال را «تحریم» عنوان کرد و گفت: تحریم‌های جدیدی که بر کشور ما وضع‌شده مانعی برای حضور شرکت‌های خارجی شد.

او اظهار داشت: تکلیف برگزارکننده نمایشگاه الکامپ هم خیلی دیر معلوم می‌شود و مجوز برگزاری نمایشگاه توسط سازمان نظام صنفی، اسفندماه سال گذشته صادر شد درحالی‌که قطعا برای آوردن شرکت‌ها یا نمانام‌های خارجی به نمایشگاه، به زمان حداقل یک‌ساله نیاز داریم تا رایزنی‌های لازم برای حضور این شرکت‌ها انجام گیرد.

حیدری ادامه داد: موضوع سوم، اعمال قواعد و قوانین ارزی و ریالی نمایشگاه است که توسط شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برای حضور نمایندگی شرکت‌های خارجی در نمایشگاه اعمال می‌شود.

مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ ۲۴ بیان داشت: این موضوع هم سبب می‌شود تا نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی، تمایل چندانی به حضور در این نمایشگاه نداشته باشند.

او تاکید کرد که اگر نمی‌توانیم کشوری مانند ژاپن را در نمایشگاه داشته باشیم، می‌توان یکی از شرکت‌های معروف این کشور، توسط نماینده‌اش در ایران را در نمایشگاه داشته باشیم، اما بر اساس اعلام شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، آن‌ها باید هزینه‌های خود را ارزی پرداخت کنند که این موضوعات دلیلی می‌شود تا ما نتوانیم جذب نمایندگی شرکت‌های خارجی را به‌خوبی داشته باشیم.

مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ ۲۴ ادامه داد که این سه دلیل عمده، عامل ریزش نمایندگی خارجی یا شرکت‌های خارجی در نمایشگاه الکامپ است.

حیدری تاکید کرد که ما به‌عنوان سازمان نظام صنفی تمام توان خود را برای این موضوع گذاشتیم و امیدواریم مجموعه دولت، همکاری و مساعدت لازم را برای حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های بعدی فراهم کند.

 

کمرنگ شدن حضور شرکت‌های سخت‌افزاری بر اثر نوسانات ارز

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا نوسانات ارز سبب کمرنگ شدن حضور شرکت‌های داخلی در نمایشگاه الکامپ ۲۴ شده است، گفت: ما در بخش سخت‌افزاری در این نمایشگاه ریزش داشتیم و کمرنگ بود و دلیل عدم حضور برخی از این شرکت‌ها در این نمایشگاه می‌تواند به دلیل رکود در کشور باشد.

مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ ۲۴ اظهار امیدواری کرد که با ثبات بازار، شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، حضوری قوی‌تر در نمایشگاه بعدی داشته باشند.

حیدری به افزایش تعداد و فضای استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه امسال استارت‌آپ‌ها حضوری پررنگ داشتند و هم ازلحاظ فضای فیزیکی و هم تعداد شاهد افزایش بودیم.

 

پیش به‌سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی

حیدری با اشاره به اینکه شعار امسال نمایشگاه الکامپ «پیش به‌سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی» در نظر گرفته‌شده است، گفت: سازمان نظام رایانه‌ای کشور هم برای پیشرفت مملکت در حوزه اقتصاد دیجیتالی برنامه‌هایی را طراحی کرده است. سعی کردیم با استفاده از تجارب و توان استادان، نخبگان صنفی و شرکت‌های مجرب بتوانیم به این هدف برسیم.

حیدری افزود: اقتصاد دیجیتالی که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نیم‌نگاهی به آن دارد و در انتخاب شعار نمایشگاه از آن بهره برده، بحث ارز رمزها و امنیت آن است که تا رفع بسیاری از ابهامات در این زمینه، مسیر طولانی در پیش داریم که باید با تمام توان آن را دنبال کنیم.