کارگاه آموزشی «روش‌های تامین منابع مالی و تهیه طرح کسب‌وکار» برگزار شد
در مرکز کسب‌و‌کارهای نوپای فاوا واحد آذربایجان‌شرقی:

کارگاه آموزشی «روش‌های تامین منابع مالی و تهیه طرح کسب‌وکار» برگزار شد

کارگاه آموزشی «روش‌های تامین منابع مالی و تهیه طرح کسب‌وکار» روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۰ و ۱۱ مردادماه ۱۳۹۷ در مرکز توانمند‌سازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا آذربایجان شرقی برگزار شد.

«حسن اطاعت» مدرس کارگاه در این جلسه  گفت: استارت‌آپ‌ها معمولا فعالیت خود را با یک طرح، ایده یا نوآوری آغاز می‌کنند. در مسیر اجرایی کردن این ایده اگرچه امید، برنامه‌ریزی، الهام گرفتن از دیگران و البته صرفه‌جویی در هزینه‌ها ازجمله ملزومات اصلی به‌حساب می‌آیند اما تامین منابع مالی موردنیاز هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به‌هرحال، صاحب ایده برای به نتیجه رسیدن آن نیاز به بازیگران جدیدی از جنس سرمایه‌گذار دارد. حساسیت درباره افشا نشدن ایده‌ها و حفظ حقوق مالکیتی، معمولاً مانع از استقبال ایده‌پردازان برای جذب افراد جدید به‌عنوان سرمایه‌گذار می‌شود. اگرچه ایده‌پردازان در گام‌های نخست اجرایی کردن ایده خود، می‌توانند با تکیه بر سرمایه‌های خانوادگی و شخصی به دنبال جذب سرمایه‌های جزیی اولیه باشند، اما نمی‌توان این رویه را تا زمان تجاری‌سازی ایده ادامه داد. او روش‌های تامین منابع مالی را سرمایه‌گذاری، وام، اعتبار و پس‌انداز عنوان کرد.

در ادامه روش‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها را به‌صورت « خودگردانی، F3، سرمایه‌گذاران فرشته، سرمایه‌گذاران جسور، شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران جمعی» معرفی کرد.

سپس در مورد روش‌های ارایه ایده به سرمایه‌گذار به ارایه آسانسوری و pitch  اشاره کرد و گفت: معرفی آسانسوری، یک نمای کلی از یک ایده، محصول، سرویس، پروژه، یا راه‌حل بهتری برای یک مساله است و فقط برای شروع یک گفت‌وگو طراحی می‌شود. معرفی آسانسوری، برای جلب‌توجه سریع مخاطبین طراحی می‌شود تا آن‌ها را متقاعد کنید که به آنچه می‌خواهید بگویید توجه کنند و بخواهند بیشتر در این مورد آن بشنوند. در یک معرفی آسانسوری، این کار با پاسخ به پرسش‌های اساسی «ایده یا محصول چیست، چه کسی و چرا به آن نیاز دارد» که اغلب نادیده گرفته می‌شوند، انجام می‌گیرد.

در یک معرفی آسانسوری، بیان جزئیات مربوط به نحوه عملکرد راه‌حل شما، به زمان دیگری موکول می‌شود.

 Pitch deck یا ارایه استارت‌آپی معمولا به ارایه‌ای بین ۱۰ تا ۲۰ اسلاید گفته می‌شود که به‌منظور معرفی مختصر ایده و استارت‌آپ در مقابل سرمایه‌گذاران به‌کاربرده می‌شود. معمولا به‌منظور دریافت سرمایه از pitch deck  استفاده می‌شود تا مدل درآمدی، میزان هزینه‌های موردنیاز و طرح کسب‌وکار به سرمایه‌گذاران ارایه شده و آن‌ها را ترغیب کرده تا در استارت‌آپ شما سرمایه‌گذاری کنند.

معمولا در هنگام ارایه استارت‌آپی، شما زمان زیادی ندارید بنابراین بهتر است با بیان کلیت طرح کسب‌وکار از پرداختن به جزییات خودداری کنید و در پایان طرح توجیهی (بیزنس پلن) را توضیح داد.