کارگاه آموزشی «روش‌های اعتبارسنجی ایده‌ها»
در مرکز کسب‌و‌کارهای نوپای فاوا واحد آذربایجان‌شرقی برگزار شد:

کارگاه آموزشی «روش‌های اعتبارسنجی ایده‌ها»

کارگاه آموزشی «روش‌های اعتبارسنجی ایده‌ها» روز چهارشنبه و پنجشنبه ۲۷ و ۲۸ تیرماه ۱۳۹۷ از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در مرکز توانمند‌سازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا آذربایجان شرقی برگزار شد.

«حسن اطاعت» مدرس این کارگاه، به مباحثی ازجمله، نحوه‌ شکل‌گیری ایده‌ها، نحوه ارایه ایده به مشتریان و روش‌های مختلف ارزیابی ایده‌ها پرداخت.

اطاعت در ابتدا به اهمیت اعتبارسنجی ایده‌ها اشاره کرد و گفت: طبق تحقیقات، بسیاری از کسب‌و‌کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها در طی ۵ سال ابتدایی تاسیس شکست می‌خورند. این در حالی است که هزینه‌هایی که این شکست‌ها بر صاحبان کسب‌و‌کار اعمال می‌کنند، معمولا از تلاش مجدد کارآفرینان برای شروع کسب‌و‌کاری نو جلوگیری می‌کند. هزینه‌هایی مثل از دست رفتن پول، زمان، امید، اعتماد و ... . اما آیا این امکان وجود دارد که پیش از شروع کسب‌وکار جدید، ایده خود را ارزیابی کنیم و از هدر رفتن سرمایه پیش‌گیری نماییم؟ استارت‌آپ نمونه کوچک یک شرکت بزرگ نیست، بنابراین شیوه مدیریت یک استارت‌آپ با شیوه مدیریت یک سازمان بزرگ متفاوت است.

در ادامه، حسن اطاعت به روش جاولین و استفاده از بوم ارزیابی ایده به‌عنوان روش‌های مختلف اعتبارسنجی ایده‌ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارآفرینان ابتدا یک ایده را مشخص می‌کنند و به‌صورت عقب‌گرد سعی دریافتن مشتری می‌کنند که این ایده مشکل آن‌ها را حل می‌کند.

روش جاولین از هر ۱۰۰ بار ۹۸ بار به شکست منجر می‌شود. چرا که هر مشتری مشکلی دارد و هر مشکل راه‌حلی، اما هر راه‌حلی لزوما مشکل متناظری ندارد.

هدف روش جاولین در درجه اول این است که این پرسش را مطرح کند: مشتری که من او را می‌شناسم و به‌آسانی دسترسی به او دارم، چه کسی است؟ وقتی شما یک مشتری را می‌شناسید و به‌سرعت به او دسترسی دارید، سریع‌تر خواهید آموخت که تناسب محصول و بازار شما کجا رخ می‌دهد. سرعت در استارت‌آپ مهم‌ترین اصل است.

سپس روش استفاده از بوم ارزیابی ایده را توضیح داد و گفت: این بوم ابزار بسیار خوبی برای ارزیابی ایده‌ها به‌صورت چندمرحله‌ای است که بر اساس استفاده از روش جاولین پایه‌گذاری شده است. معمولا بهترین حالت استفاده از این ابزار پرینت آن و استفاده از استیکی نوت است.

پس از کامل شدن مباحث آموزشی کارگاه، شرکت‌کنندگان تشکیل تیم دادند و به تمرین مطالب آموزشی پرداختند. در این تمرین ۹ تیم تشکیل شد و هر تیم پس از بحث و بررسی موضوعات مختلف به ارایه یک ایده‌ نهایی پرداخت. برای ارایه‌ نهایی هر تیم، سه دقیقه زمان در اختیار داشت تا راجع به ایده موردنظر، مشکلاتی که شناسایی کرده و راه‌حل‌های پیشنهادی توضیحاتی ارایه دهد. برای ارزیابی ارایه و ایده‌ها نیز  ۵ دقیقه زمان پرسش و پاسخ در نظر گرفته شد تا علاوه بر ارایه ایده، شرکت‌کننده‌ها تمرینی برای ارزیابی ایده‌ها انجام دهند.