fa-IR
گزارش مراسم افتتاحیه و نشست خبری دومین گردهمایی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موسوم به ۵شنبه‌بازار

گزارش مراسم افتتاحیه و نشست خبری دومین گردهمایی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موسوم به ۵شنبه‌بازار

به گزارش سایت دیجیاتو صبح امروز هشتم اردیبهشت ۱۳۹۵، رویداد ۲ روزهٔ کافه‌بازار مختص توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به نام ۵شنبه‌بازار در محل همایش‌های برج میلاد تهران آغاز به کار کرد. کافه‌بازار بدون شک یکی از شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌ها در میان کاربران ایرانی است که با مسدود شدن خدمات فروشگاه اپلیکیشن گوگل برای کاربران ایرانی، جای خود را میان آنان باز کرد و از آن زمان تاکنون با رشد چشمگیر خود نه‌تنها جای فروشگاه اپلیکیشن گوگل را به‌خوبی پر کرده، بلکه به حمایت از توسعه‌دهندگان داخلی و فراهم کردن بازاری قابل اتکا برای این زیست‌بوم اهتمام ورزیده است.

حسام آرمندهی، مدیرعامل کافه‌بازار و تحصیل‌کردهٔ رشتهٔ طراحی کسب‌وکار از سوئد، دومین گردهمایی بزرگ توسعه‌دهندگان صنعت موبایل ایران موسوم به ۵شنبه‌بازار را افتتاح کرد و از دستاوردهای این مجموعه به‌ویژه طی تعطیلات نوروز امسال آمارهای جالبی ارائه داد.

آرمندهی گفت: «درآمدهای کافه‌بازار در نوروز امسال نسبت به دو هفتهٔ مشابه سال گذشته بیش از ۳.۳ برابر شد و فقط طی همین مدت کوتاه کاربران ما ۳ میلیارد و دویست میلیون تومان خرید برنامه یا درون برنامه‌ای انجام داده‌اند که این، به‌خوبی جهش رخ داده در این زمینه رانشان می‌دهد». به گفتهٔ او در سال گذشته بیش از ۵۰ اپلیکیشن درآمد بالای ۱۰۰ میلیون تومان داشته‌اند. گفتنی است ۳۸ میلیارد تومان درآمد حاصل از اپلیکیشن‌های موبایل از ابتدای فعالیت کافه‌بازار تاکنون بوده که بیش از نیمی از این میزان فقط در سال گذشته رقم خورده است.

به گفتهٔ آرمندهی، اپلیکیشن کافه‌بازار تاکنون با نزدیک به ۱۰ میلیون حساب کاربری، روی بیش از ۳۰ میلیون دستگاه اندرویدی نصب شده است و بالای ۶۰ درصد کاربران اینترنت در ایران از خدمات آن استفاده می‌کنند. بیش از ۵ میلیون و چهارصد هزار بازدید در یک روز، رکوردی است که در تعطیلات نوروز امسال رقم خورده و نتیجهٔ تلاش‌های این تیم ۱۰۰ نفره برای نوروز بوده است. آرمندهی می‌گوید کافه‌بازار در اوج مصرف خود، ۳۸ گیگابایت بر ثانیه اپلیکیشن ارائه کرده است؛ میزانی که به گفتهٔ او با بیش از ۱۰ درصد از پهنای باند بین‌المللی اینترنت ایران برابری می‌کند. اپلیکیشن کافه‌بازار در حال حاضر در طول یک هفته به‌طور میانگین ۴۳ میلیون بار توسط کاربران باز و در هرروز توسط بیش از ۴ میلیون کاربر استفاده می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰۰ توسعه‌دهنده با حداقل یک اپ منتشرشده با کافه‌بازار همکاری می‌کنند و درمجموع بیش از ۶۸۰۰۰ اپلیکیشن از طریق این پلتفرم منتشر کرده‌اند که بالای ۸۵ درصد از این اپلیکیشن‌ها به زبان فارسی هستند. آرمندهی می‌گوید این صنعت تا آنجا جذاب شده است که تعداد تراکنش‌های مربوط به اپلیکیشن‌های ارائه‌شده روی کافه‌بازار، ۵ درصد از کل تراکنش‌های اینترنتی شتاب را به خود اختصاص داده‌اند.
او پشتیبانی تلفنی را ازجمله خدمات جدید کافه‌بازار معرفی می‌کند و می‌گوید میزان رضایت کاربران از این سرویس جدید ۳.۷ از ۴ بوده است. تبلیغات هدفمند بر اساس موقعیت جغرافیایی و اپلیکیشن‌های نصب‌شدهٔ کاربران و همچنین تغییراتی در سطح دسترسی پنل‌ها و اطلاعات ارائه‌شده به کاربران پنل‌های توسعه‌دهندگان ازجمله تغییراتی است که به‌زودی در دسترس همه قرار خواهد گرفت.

هیربد کمالی نیا نیز به ارائهٔ توضیحاتی در مورد نسخهٔ ۷ اپلیکیشن کافه‌بازار پرداخت و تمرکز اصلی آن را روی تجربهٔ کاربری و تنوع صفحهٔ اصلی عنوان کرد. برای نمونه، او تغییرات اعمال‌شده در نسخهٔ جدید را عامل بیشتر دیده شدن اپلیکیشن‌ها عنوان کرد و گفت با طراحی جدید متوسط زمان گشت‌وگذار کاربر روی این اپلیکیشن ۳ برابر شده است. در حال حاضر ۸۵ درصد کاربران از نسخهٔ جدید این اپلیکیشن استفاده می‌کنند.

اما میهمان ویژهٔ مراسم افتتاحیه، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری بود. ایشان زندگی کارآفرینی را یک موهبت دانست و اشاره کرد «فرزندان ما درس نمی‌خوانند که کارمند دولت بشوند، بلکه درس می‌خوانند که نوآوری داشته باشند و بتوانند مستقل از کمک دولت روی پای خودشان بایستند». ایشان اظهار داشتند نقش دولت در این میان نقش تسهیل‌کننده است. دکتر ستاری تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرف دو سال اخیر را جا انداختن این فرهنگ در کشور عنوان کردند.

سورنا ستاری خطاب به میهمانان رویداد اظهار کرد: «شما سرمایه‌های این مملکت هستید؛ تهدید نیستید. اینکه ما ۳۰ میلیون جوان داریم، ۵ میلیون دانشجو داریم، برای کشور یک فرصت است، تهدید نیست. شما نتیجه گرفته‌اید چون پول دولت به‌پای شما خرج نشده است. پول دولت ابتدا شیرین است اما بعد تمام زندگی شما را تباه می‌کند و اعتمادبه‌نفستان را از شما می‌گیرد. پول دولت اعتیادآور است». ایشان وظیفهٔ دولت در این میان را بر پا کردن زیست‌بوم لازم برای کارآفرینی دانست و گفت «در سیلیکون ولی هیچ‌کس با وام دولتی به‌جایی نرسیده است».

نشست خبری ۵ شنبه‌بازار نیز در حاشیهٔ مراسم افتتاحیه و با حضور حسام آرمندهی مدیرعامل، امین امیر شریفی مدیر بازاریابی، هدیه میری مقدم مدیر برندینگ و همچنین امیر وهوشی در حضور اصحاب رسانه‌ها برگزار شد. طی این نشست حسام آرمندهی یک‌بار دیگر آمارها و ارقامی که در بالا ذکر شد را در حضور رسانه‌ها اعلام کرد. امیر شریفی نیز در ادامه، دسته‌های ابزارها، ارتباطات و کاربردی را در کنار بازی‌ها، دسته‌های محبوب کاربران در کافه‌بازار دانست.

میری مقدم پیش از پرسش و پاسخ با رسانه‌ها گفت: «۵ شنبه‌بازار امسال ازلحاظ ظرفیت، محتوا و مدت‌زمان مراسم با رشدی ۱۰۰ درصدی برگزار شده است. مکانیزم معرفی مراسم و اطلاع‌رسانی‌های مرتبط به نحوه‌ای بهینه‌شده بود که با استقبال شرکت‌کنندگان، پیش از موعد مقرر ظرفیت تکمیل شد. بیش از ۵۰ درصد ثبت‌نام کنندگان در حوزهٔ فنی و ۴۵ درصد در حوزهٔ کسب‌وکار هستند. طراحان نیز حدود ۵ درصد از کل ظرفیت رویداد را به خود اختصاص داده‌اند».

به گفتهٔ میری مقدم علاوه بر حاضران در مراسم، برای آن دسته از مخاطبآن‌که فرصت یا امکان حضور در مراسم را نداشته‌اند نیز، راه‌های دسترسی به محتوای رویداد فراهم شده است. اپلیکیشن و وب‌سایت رسمی مراسم و همچنین شبکه‌های اجتماعی مرتبط به‌صورت همزمان اخبار و اطلاعات رویداد را منتشر می‌کنند. امسال همچنین یکی از چهار جلسهٔ همزمان به‌صورت زنده از طریق وب‌سایت رسمی مراسم به آدرس 5shanbe.cafebazaar.ir پخش می‌شود؛ ضمن آن‌که کانال رسمی مراسم در وب‌سایت آپارات هم در بازهٔ کوتاهی به‌روز می‌شود.

اما در پرسش و پاسخ اصحاب رسانه‌ها، آرمندهی در پاسخ سؤال دیجیاتو مبنی بر برنامهٔ کافه‌بازار برای حضور در بازار کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای فارسی‌زبان گفت: «ما چند وقتی است که خیلی جدی بازار کشورهای همسایه را مطالعه می‌کنیم. اولین سفر من به افغانستان حدود ۴ سال پیش بود. رشد این کشورها ازلحاظ زیرساخت را زیر نظر داریم؛ شرایط آن‌ها روزبه‌روز بهتر می‌شود. ما زبان مشترک داریم، فرهنگ نزدیک داریم و فکر می‌کنیم می‌توانیم همکاری خوبی با توسعه‌دهندگان این کشورها داشته باشیم و از طرف دیگر برای توسعه‌دهندگان ایرانی بازار بزرگ‌تری فراهم کنیم و بالعکس».

آرمندهی قول داد سفر دومش به افغانستان همین امسال رقم بخورد و گفت: «خیلی امیدواریم امسال بتوانیم حداقل بخشی از خدماتمان را حداقل در یک کشور همسایه راه‌اندازی کنیم. این کار پرخطری محسوب می‌شود و تجربهٔ متفاوتی است، اما ما در این مسیر گام برمی‌داریم».

هشتگ‌های رسمی شبکه‌های اجتماعی امسال ۵ شنبه‌بازار و 5shanbebazaar است. شعار دومین رویداد ۵ شنبه‌بازار، «باز ببین» است و تلاش شده در تمامی ۳ پنل و ۱۲ کارگاه این دو روز بر اهمیت بازبینی صنعت و کسب‌وکار تأکید شود.

۵شنبه‌بازار
۵شنبه‌بازار
۵شنبه‌بازار
۵شنبه‌بازار
۵شنبه‌بازار
۵شنبه‌بازار
۵شنبه‌بازار
۵شنبه‌بازار