حوزه ICT زن و مرد نمی‌شناسد
گزارشی از حضور وزیر فاوا در الکام‌استارز:

حوزه ICT زن و مرد نمی‌شناسد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ادامه حضور خود در الکامپ، به بازدید از بخش الکام‌استارز نیز پرداخت و پای صحبت استارت‌آپ‌ها و فعالان این حوزه نشست. در این گزارش، بخشی از گفت‌وگوهای وزیر با کسب‌وکارهای نوپا را می‌خوانید.

 

حضور در اتاق شتاب

محمدجواد آذری جهرمی، ابتدا به اتاق شتاب رفت. مسئولان بخش اتاق شتاب الکام‌استارز به وزیر فاوا گفتند: طبیعتا همیشه متخصصان و مربیان بخش‌های مختلف کسب‌وکار، همواره در دسترس یک کسب‌وکار نیستند. در الکامپ این فرصت فراهم است که هر استارت‌آپ، با تعداد زیادی از منتورها در بخش‌های مختلف ملاقات کرده و از آن‌ها مشاوره بگیرند. در نمایشگاه الکامپ، هرروز ۵۰ استارت‌آپ اینجا می‌آیند و هرکدام در طول دو ساعت انواع مسائل تجاری و حقوقی را بررسی می‌کنند. ما پارسال هم در نمایشگاه این ایده را اجرا کردیم و توصیه می‌کنیم که این روند در طول سال هم ادامه‌دار باشد.

وزیر ارتباطات هم با تاکید بر ادامه‌دار بودن حضور این بخش برای کمک به استارت‌آپ‌ها گفت: طرح ما این است که کل مراکز توانمندسازی که در کل کشور داشتیم را با شیوه جدید بازتعریف کنیم و به‌جای دانشگاه‌ها به بخش خصوصی بدهیم.

 

از زنان حمایت کنید

در بخش بعدی، آذری جهرمی به بازدید از آوردگاه سرمایه پرداخت. در این بخش استارت‌آپ زودشور در حال توضیح محصول خود در مقابل سرمایه‌گذاران بود.

 

وزیر فاوا سپس در غرفه الکام‌تاکز حضور یافت و پای صحبت سخنرانان در پانل «زنان در آینده اکوسیستم استارت‌آپی» نشست. آرزو خسروی، درباره کسب‌وکار خودکفا: «فرش آنلاین توانسته فرش ایرانی را گسترش دهد و خیلی از کشورهایی که از چین و ترکیه خرید می‌کردند الان از فرش آنلاین خرید می‌کنند. این خیلی اهمیت دارد که فرش آنلاین توانسته بازاری را برای فرش ایران گسترش دهد.»

او با گلایه از عدم‌حمایت از کسب‌وکار زنان گفت: آقای وزیر حمایتی از طرف شما از ما زنان نبوده است و حتی در نشست‌هایتآن‌هم از کسب‌وکارهای بانوان خیلی دعوت نکردید. تا الان تنها حمایتی که انجام‌شده، حمایت‌های مالی و معنوی بوده که کمیسیون فرهنگی مجلس از ما کرده است. ما به‌عنوان فرش آنلاین توانستیم وارد بازار سنتی شده و فرش ایران را به خارج از کشور ببریم، با مذاکراتی که انجام دادیم و این توانایی‌های ما بوده که به‌عنوان یک زن توانستیم این کار را برای ایران انجام دهیم.

آذری جهرمی، نیز در پاسخ گفت: قطعا زنان توانمند ایرانی بیش از این‌ها در عرصه حضور دارند. خصلت این کسب‌وکارها این است که دخالت و تصدی‌گری دولت در آن‌ها کمتر است و باید روی پای خود بایستند، اما ما باید اکوسیستم را درست کنیم. این کار را در یک سال گذشته با جدیت پیگیری کردیم. البته اگر مشکلاتی دارید که ما بتوانیم حل کنیم از تامین منابع مالی و از تسهیل مقررات، کمک می‌کنیم و اطمینان داریم که بانوان ایران ارزش و توانمندی‌شان بالاتر از این‌هاست. ما هم تشکر می‌کنیم از شما که در تحول دیجیتال کشور، بخشی از مسوولیت را بر عهده گرفتید و پیش می‌برید. اکنون اگر اتفاقی در کشور می‌افتد نباید از مسئولان تشکر کرد و باید از شما تشکر کرد.

 

 نقش بانوان در اقتصاد کشور دیده شود

 

در ادامه این پانل «سولماز صادق نیا» نیز پس‌ازآن با اظهاراتی درباره حضور زنان در کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: ما در انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی قریب به ۱۰۰۰ عضو داریم و ازاین‌بین چیزی حدود ۲۰۰ کسب‌وکار با مدیریت بانوان اداره می‌شود. ما زن، همسر و مادر هستیم و نقش‌های متعددی داریم. ما می‌خواهیم بخش توانمندسازی بانوان و نقشی که می‌توانند در رشد اقتصاد کشور داشته باشند دیده شود. ما جایی شنیدیم که گفتند بهشت زیر پای کارمندان نیست، که زیر پای مادران است. ما می‌خواهیم باافتخار  بگوییم مادر و همسر هستیم و کار می‌کنیم. جامعه هم باید کمک کند که زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور کار کنند و چرخ اقتصاد بچرخد.

 

وزیر ارتباطات در بخش پایانی حضور خود در این پانل، گفت: ما فردا با جمعی از وزرای سایر کشورها همایشی با عنوان ICT و توانمندسازی بانوان و نقش بانوان در توسعه ICT داریم و از شما دعوت می‌کنیم در این نشست حاضر شوید. البته نگاه جنسیتی در عرصه ICT خیلی درست نیست و این عرصه خیلی زن و مرد نمی‌شناسد، همه پیشوران تحول و پیشرفت در کشور هستند و باید در هر عرصه‌ای که می‌توانند حضور پیدا کنند، فارغ از نگاه جنسیتی حضورداشته باشند. اصلا خصلت ICT این است که محدودیت‌ها و قیودی که برای بانوان هست را نادیده می‌گیرد و می‌تواند در رشد آن‌ها اثرگذار باشد.

 

وعده وزیر فاوا در جمع بازی‌سازان

پس‌ازآن، جهرمی در بخش الکام گیمز حاضر شد. امین امیر شریفی، مدیرعامل کافه بازار با ارایه توضیحاتی درباره حضور بازی‌سازها در نمایشگاه الکامپ گفت: کافه بازار امسال بازی‌سازان را دورهم جمع کرده است.

شریفی آمار جالبی هم ارایه کرد: از سه میلیون گیمری که در کافه بازار پرداخت بازی انجام دادند، دو و نیم میلیون برای بازی‌های ایرانی بوده است.

«حسین مزروعی» مدیرعامل آواگیمز نیز با اشاره به موانع بازی‌سازی در کشور گفت: بازار گیم یک بازار ۱۱۰ میلیارد دلاری در دنیاست که متاسفانه در ایران به آن توجه نشده و سرمایه‌گذاری جدی هم کسی انجام نداده است. مجموعه ما حدود دو سال پیش به‌عنوان اولین مجموعه، کار جدی را در حوزه گیم شروع کرد، سرمایه‌گذاری کردیم، در این دو سال بعضی از بازی‌های پرفروش در بازار ایران را درست کردیم، بازی‌ منچ آنلاین را داریم که سالانه دو میلیارد فروش دارد و چهار دانشجو آن را درست کرده‌اند. این یعنی ما ازنظر تکنولوژی هم خیلی عقب نیستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری و توجهی که به حوزه گیم می‌شود کم است، افزود: ما تنها مجموعه‌ای بودیم که این کار را کردیم و ریسکمان خیلی بالاست. برای بخش خصوصی خیلی زیاد است که بخواهد ۱۰ میلیارد در یک حوزه سرمایه‌گذاری کند. اینکه کافه بازار این کار را کرده کار تحسین‌برانگیزی بوده و شاید یک میلیارد هزینه کرده باشند برای این تیم‌ها که کاملا هم از طرف بخش خصوصی است و حمایت دولتی ندارد. توقع ما این است که اگر یک مجموعه مانند کافه بازار یا آوا گیمز ۱۰ میلیارد هزینه می‌کند، دولت هم ۵ میلیارد اضافه کند، نه در قالب پروژه بلکه در قالب سرمایه‌گذاری خطرپذیر. امروز اگر ۱۰۰ میلیارد تومان در گیم ایران خرج بشود، کل این صنعت را می‌توان شخم زد و از اول راه انداخت.

وزیر ارتباطات هم در واکنش به این اظهارات بیان کرد: بخشی از صندوق خطرپذیر در طرح نوآفرین را می‌توان به گیم اختصاص داد.

سپس وزیر ارتباطات در غرفه پاییزان حضور یافت که مسئولان این غرفه توضیحاتی را ارایه کردند: بازی ما جز بازی‌های پرفروش در ایران است و قرارداد انتشار خارجی آن‌هم با یک شرکت روسی بسته‌شده است. البته ما با شرکت‌های مختلفی صحبت کردیم اما به دلیل تحریم‌ها برخی نپذیرفتند. اما الان با یک شرکت روسی کار می‌کنیم و بازی‌مان ‌هم از ماه آینده در این بازار منتشر می‌شود.

 

پس‌ازآن وزیر در غرفه بازی‌سازی تاد، حضور یافت و مسئول این غرفه درباره دو بازی شرکت گفت: ما دو بازی کار کردیم که هر بازی بین یک تا سه سال زمان برده است. اولین بازی که ساختیم فروت کرفت، یک بازی کارتی بوده که جزو اولین بازی‌های موبایلی آنلاین در ایران بوده است و در زمان انتشار برای یک سال و نیم، پرفروش‌ترین اپلیکیشن و بازی بود. دومین بازی هم با دو سال اختلاف شروع کردیم که سال گذشته منتشر شد، بازی پرسیتی یعنی شهر پارسی که بازی شهرسازی است. تاکنون سه میلیون نفر فروت کرفت را بازی کردند و پرسیتی هم یک‌میلیون را رد کرده است.

وزیر همچنین در غرفه شرکت بازی‌سازی نردبان اندیشه، حضور یافت که مسئول این غرفه نامه‌ای را از طرف کل مجموعه بازی‌سازان به وزیر ارتباطات ارایه کرد. بازی باقلوا متعلق به این شرکت و به گفته تولیدکنندگانش، پرمخاطب‌ترین بازی کافه بازار است و ۵ میلیون نصب فعال داشته است که حتی از بازی کلش آف کلنز هم در کافه بازار نصب بیشتری داشته است.

 

تقدیر وزیر از فعالان کسب‌وکارهای نوپا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه در بخش الکام‌پیچ حضور یافت و ضمن تماشای ارایه استارت‌آپ‌ها، در سخنان کوتاهی گفت: وظیفه ما به‌عنوان دولت زمینه‌سازی و رفع موانع است. از این‌که از مجال استفاده کردید و برای آبادی کشور تلاش می‌کنید ممنون زحماتتان هستم.