مصاحبه با مسئول «اتاق شتاب» نمایشگاه الکاماستارز
فرصت آشنایی با مشاوران باتجربه در «اتاق شتاب»
نمایشگاه الکاماستارز ۹۷ همزمان با برگزاری بیستو چهارمین نمایشگاه الکامپ از ششم تا نهم مرداد ۱۳۹۷ در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه بخشی با عنوان «اتاق شتاب» با مسئولیت سهیل عباسی فعالیت خواهد کرد. در گفتوگویی که با او داشتهایم به معرفی اتاق شتاب این دوره از نمایشگاه الکاماستارز پرداختهایم.
لطفا بخش «اتاق شتاب» را معرفی کنید.
«اتاق شتاب» فضای منتورینگ سریع در نمایشگاه الکاماستارز است. همانطور که از اسم «اتاق شتاب» پیداست، قرار است استارتآپهایی که به این اتاق ورود میکنند، در مدت زمان بسیار کوتاهی در معرض ارتباط با افراد صاحبنظر و با تجربه در حوزههای مختلف کسبوکار قرار گیرند و بتوانند از آنها سوالهایشان را بپرسند تا سرنخهایی را برای حل مشکلاتی که در حوزههای مختلف از جمله توسعه محصول، جذب سرمایه، منابع انسانی و سایر حوزههایی که مربوط به کسبوکار دارند بیابند.
چند مربی و مشاور در این بخش حضور خواهد داشت؟
سعی کردیم افرادی که به عنوان منتور و مشاور در آنجا حضور دارند، نسبت به مسائل استارتآپها واقف و حتما تجربه کار عملی داشته باشند. افرادی را انتخاب کردیم که بتوانند در حوزهای که مشاوره میدهند، صاحبنظر باشند. وسواس زیادی در این زمینه داشتیم و برای اتاق شتاب امسال ۳۰ مشاور در نظر گرفتیم.
این مربیها در چهحوزههایی مشاوره میدهند؟
در حوزههای مختلف توسعه محصول، تشکیل تیم، جذب سرمایه، بازاریابی، تبلیغات، اسکیل و توسعهپذیری کسبوکار مشاوره ارایه خواهد شد.
چه مدت زمان خاصی برای هر مشاوره در نظر گرفتید؟
هر مشاوره به مدت یک ساعت و نیم طول میکشد. به تعداد استارتآپهایی که از قبل مشخص شده و طبق زمانی که تعیین شده حضور پیدا میکنند و هر جلسه مشاوره، با حضور ۶ منتور و ۶ استارتآپ، به صورت چرخشی برگزار میشود.
تاکنون چند درخواست ثبت شده است؟
تا امروز (یکم مرداد ۱۳۹۷) حدود ۵۰ درخواست از طریق سایت الکاماستارز، توسط استارتآپهای حاضر در نمایشگاه و متقاضیان آزاد ثبت شده است. از طریق سایت الکاماستارز و رسانههای اجتماعی اطلاعرسانی در این خصوص صورت گرفته بود.
نامنویسی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟
علاقهمندان تا فردا، سهشنبه، دوم مرداد ۱۳۹۷ فرصت دارند از طریق سایت الکاماستارز و پس از ورود به پنل کاربری خود نسبت به نامنویسی اقدام کنند.
هزینه نامنویسی در اتاق شتاب چقدر است؟
برای استارتآپهایی که در نمایشگاه حضور دارند، به این دلیل که هزینهای را برای حضور در نمایشگاه متقبل شدهاند، مبلغ ۷۵هزار تومان (۵۰ درصد تخفیف) و برای متقاضیان آزاد اتاق شتاب ۱۵۰هزار توامان هزینه دریافت میشود.
چه تدابیر تازهای بر اساس تجربههای قبلی برگزاری اتاق شتاب در نمایشگاه الکام استارز پیشین اندیشیدهاید؟
طبق بازخوردهایی که دریافت کردیم، بیشتر افرادی که سال گذشته در بخش اتاق شتاب حضور یافته بودند از این بخش ابراز رضایت داشتند. ارتباطاتی که با مشاوران برقرار میشود، فراتر از این زمانی که آنها در اتاق شتاب سپری میکنند و ارتباط در آینده برقرار خواهد ماند.
بر این اساس، الکام استارز ۹۷ زمان مشاوره اتاق شتاب را بیشتر کردهایم. در ابتدای هر جلسهای که شروع میشود، ارایه آسانسوری صورت میگیرد و جلسه به سرعت شروع میشود. در انتهای مشاوره، جلسهای برای نتورکینگ و ارتباط بیشتر با مشاوران برگزار خواهد شد.
ارتباط با مشاوران اتاق شتاب تا چه مدت پایدار خواهد ماند؟
این کاملا بستگی به خودِ استارتآپها دارد. اگر استارتآپی برای مشاوران جذاب باشد، قطعا میتوانند پس از نمایشگاه نیز به ارتباط خود با منتورها ادامه دهد.
حضور در اتاق شتاب را تا چهاندازه برای استارتآپها ضروری میدانید؟
این اتاق فرصت بسیار خوبی است که استارتآپها بتوانند حضور پیدا کنند. زیرا خیلی از افرادی که به عنوان منتور در اتاق شتاب حضور پیدا میکنند، در برخی شرکتهای سرمایهگذاری فعالیت دارند و بخش از اهداف آنها هم شناسایی گروههای استارتآپی و ایدههای موفق و خلاق است تا بتوانند بر آنها سرمایهگذاری کنند. اتاق شتاب فرصتی است که هم استارتآپها میتوانند آموزش ببینند و هم میتوانند به سرمایهگذاران خوب معرفی شوند.