۵ راه ایجاد ارتباطی ماهرانه با مشتریان

۵ راه ایجاد ارتباطی ماهرانه با مشتریان

بهترین نوع مشتری، مشتری تکراری است.

به‌عنوان یک کارآفرین سریالی از ابتدا می‌دانستم که ارتباط با مشتریان چقدر اهمیت دارد. ایجاد ارتباط، کلید درک نیازهای مشتریانتان است و در این فرآیند می‌توانید مشتریان تکراری، مشتریان معرفی‌شده و درآمد خالص بیشتری کسب کنید.

به‌عنوان مالک یک کسب‌وکار کوچک، وقتی صحبت از ایجاد رابطه دوستانه با مشتری به میان می‌آید، مزایایی دارید. اندازه شرکتتان به شما این اجازه را می‌دهد تا نسبت به کسب‌وکارهای بزرگ در سطح شخصی‌تر و صمیمانه‌تری با افراد ارتباط برقرار کنید و این به معنای روابط قوی‌تر با مشتریان است.

برای ایجاد ارتباط با مشتریان و حفظ قدرتمند این رابطه باید تمام سعی خود را در جهت درگیر نمودن مشتری‌ها انجام دهید. در این مقاله، پنج شیوه برای ایجاد ارتباط با مشتریان و جذب آن‌ها برای خرید مجدد ارایه می‌دهیم.

 

۱- گفت‌وشنود داشته باشید

گفتگو به‌عنوان کلید هر رابطه خوب، راهی ضروری برای ایجاد ارتباط با مشتری است. ارتقا کسب‌وکارتان و گوش دادن به مشتریان به یک اندازه اهمیت دارند.

به‌جای آن‌که با مشتری‌ها صرفا در مورد کسب‌وکارتان صحبت نمایید، با آن‌ها گفتگو کرده، نیازهای مشتریانتان را بفهمید، سپس نشان دهید راه‌حل مشکل آن‌ها پیش شماست.

اگر کارمندانی دارید، به آن‌ها آموزش دهید چگونه به‌طور موثر با مشتریان گفتگو کنند. به‌جای آن‌که منتظر بمانید تا خدمات مشتریان برایتان تبدیل به یک مشکل شود، هم‌زمان با آموزش کارمندان جدید، مهارت‌های ارتباط با مشتریان را نیز پرورش و ترویج دهید. برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای مشتریان، خط‌مشی‌ای برای کارمندان ترسیم کرده و بر پیگیری به‌موقع تاکید نمایید. مطمئن شوید کارکنانتان به پیام‌های صوتی و ایمیل‌ها، بی‌درنگ پاسخ دهند.

 

۲- فراتر از انتظارات ظاهر شوید

مشتریانتان انتظار محصولات یا خدمات فوق‌العاده را از جانب شما دارند. بنابراین باید به دنبال افزایش استاندارد و کارایی آنچه ارایه می‌دهید، باشید.

اگر بخواهیم ساده بگوییم، این یعنی وعده کمتر و تحویل بیشتر. وقتی مشتریان را تحت تاثیر قرار می‌دهید آن‌ها مجدداً برای خرید از شما برمی‌گردند.

 برای فراتر از حد انتظارات مشتری عمل کردن، می‌توانید یک محصول یا خدمت را سریع‌تر از زمان پیش‌بینی‌شده تحویل دهید. وقتی محصول را زودتر از موعد تحویل می‌دهید، مشتری از این غافلگیری خوشحال خواهد شد. به‌عنوان‌مثال، به مشتری‌تان بگویید سفارشش تا پایان ماه آماده می‌شود، حال‌آنکه می‌دانید آن را یک هفته زودتر آماده خواهید کرد.

 

۳- درخواست بازخورد داشته باشید

چه مشتریان در مورد کسب‌وکار شما نظر مثبتی داشته باشند چه منفی، احساسات خود را بروز می‌دهند. از مشتری بازخورد بخواهید تا نشان دهید به نظراتشان گوش می‌دهید. برگه‌های نظرات را روی پیشخوان کسب‌وکارتان قرار داده یا یک نظرسنجی انجام دهید.

بازخورد مشتری به شما کمک می‌کند نیازهای ویژه مشتریانتان را برآورده سازید و درنتیجه بهترین راه‌حل را برای مشکلات آن‌ها بیابید. هر چه پیشنهادات شما نیازهای آن‌ها را بهتر برطرف نماید، کسب‌وکارتان رشد بیشتری خواهد داشت.

همیشه با دقت به نظرات مشتریان گوش‌داده و سریعا به آن‌ها پاسخ دهید، چه تعریف باشد چه شکایت. بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید درخواست برای بازخورد و سپس عدم رسیدگی به نگرانی‌هاست. حتی بازخورد منفی ارزشمند است و می‌تواند یک ارزیابی صحیح از رضایت مشتری به شما بدهد.

 

۴- تماس برقرار کنید

باوجود تکنولوژی، راه‌های بیشتری نسبت به گذشته برای شروع گفتگو با مشتریانتان وجود دارد. ابزارهای آنلاین  و شبکه‌های اجتماعی زیادی وجود دارند که می‌توانید برای دسترسی به مشتریانتان از آن‌ها استفاده کنید.

هنگام تعامل و ارتباط  آنلاین با مشتریان، مراقب باشید گفتگویی یک‌سویه ایجاد نکنید. از آن‌ها سوالاتی بپرسید و به پرسش‌هایشان پاسخ دهید.

همچنین، مطمئن شوید وب‌سایتتان کیفیت بالایی داشته باشد. برای درگیر نمودن مشتریان کنونی و احتمالی، وبلاگی راه‌اندازی کنید و با حضور آنلاین خود اقدام به ایجاد ارتباط با مشتری نمایید.

 

۵- قدردانی خود را نشان دهید

از طریق طرح تخفیف به مشتریان وفادار، پاداش دهید. می‌توانید کارت‌های هدیه پخش کرده یا از یک اپلیکیشن برنامه وفاداری مشتری برای پیگیری هدیه‌های مشتریان استفاده نمایید.

با یک برنامه وفاداری مشتری، مشتریان برای خرید کالاها یا خدمات شما امتیاز کسب می‌کنند. پس از به دست آوردن میزان معینی امتیاز، مشتری یک جایزه دریافت می‌کند. برای مثال، شما می‌توانید به‌عنوان جایزه، به مشتری برای خرید بعدی‌اش تخفیف بدهید.

 همچنین می‌توانید کالاهای ارزان‌قیمت که برند تجاری شما روی آن‌ها ثبت‌شده، مانند خودکارها یا دفترچه‌های یادداشت یا حتی کالاهای گران‌قیمت مانند پیراهن و ژاکت‌های کلاه‌دار را که لوگوی شما روی آن حک‌شده، به مشتریان هدیه دهید. این کار شیوه‌ای کوچک و درعین‌حال موثر برای تشکر از مشتریان است و باعث می‌شود کسب‌وکار شما اولین چیزی باشد که به ذهنشان خطور می‌کند.