چگونه محتوای وبلاگ خود را بهینه کرده و توجه خوانندگان را به آن جلب کنید

چگونه محتوای وبلاگ خود را بهینه کرده و توجه خوانندگان را به آن جلب کنید

وبلاگ‌ها، فرصت‌های بزرگی را در اختیار شرکت‌های بزرگ و کوچک برای بازاریابی قرار می‌دهند. وبلاگ‌ها علاوه بر اینکه از طریق ایجاد علاقه در خوانندگانِ یک پست، می‌توانند مشتریان بالقوه را به وب‌سایت شرکت جلب کنند، این امکان را نیز دارند که با ترغیب خوانندگان به عضو شدن در وبلاگ و مراجعه برای خواندن پست‌های بعدی، مشتری راغب جذب نمایند.

بهره‌مندی از سئوی خوب، کار تحلیل محتوای وبلاگ شما را برای موتور‌های جستجو آسان‌تر کرده و به مخاطبان هدف در پیدا کردن شما کمک می‌نماید. در این مقاله، سه راه برای بهینه‌سازی محتوای وبلاگ به کمک سئو ارایه می‌شود:

 

۱-امکان جستجوی کلیدواژه

یکی از مهم‌ترین حوزه‌های سئو، جستجوی کلیدواژه‌هاست. با پیدا کردن کلیدواژه‌هایی که مخاطبان هدف شما ممکن است از آن‌ها استفاده کنند، می‌توانید این کلیدواژه‌ها را در محتوای وبلاگ خود گنجانده و بدین ترتیب احتمال بالا آمدن وبلاگ خود در هنگام جستجو توسط مخاطبان را افزایش دهید.

ابزارهای بسیاری برای کمک به انتخاب و مدیریت کلیدواژه‌ها موجود است. برنامه‌ریز کلیدواژه‌های تبلیغاتی گوگل (Google’s AdWords Keyword Planner)، بسیار محبوب است. موتور جستجوی گوگل پرکاربرد‌ترین موتور جستجو است ولی ابزارهای کارآمد دیگری نیز وجود دارند.

پس‌ازآن‌که دریافتید از چه نوع کلماتی باید در مقالات خود استفاده کنید، بر استفاده موثر از آن‌ها متمرکز شوید. در یک پست، تنها تعدادی از این کلمات را به کار ببرید تا محتوایی منسجم داشته باشید، آنگاه این کلیدواژه‌ها را بهینه‌سازی کنید. بدین منظور می‌توانید کلیدواژه‌ها را در قسمت‌های استراتژیک متن مانند ۶۵ کاراکتر نخست عنوان و سر صفحه، گنجانده و همچنین آن‌ها را در سرتاسر متن به کار ببرید.

دقت کنید که دچار «انباشتِ کلیدواژه» نشوید. این اتفاق زمانی می‌افتد که نویسنده آن‌قدر کلمات کلیدی موردنظرش را در مقاله به کار می‌برد که عملا خواندن آن را دشوار می‌کند. این کار نه‌تنها آزاردهنده است، بلکه با سیاست‌های گوگل نیز مغایرت دارد.

 

۲-بهینه‌سازی بخش‌های مختلف وبلاگ

برای آن‌که بتوانید حداکثر بهره را از کلمات کلیدی ببرید، باید بخش‌های مشخصی از پست وبلاگی خود را برای استفاده از آن‌ها هدف بگیرید. برخی افراد از این بخش‌ها سرسری می‌گذرند، اما توجه به آن‌ها به معنای دستیابی صفحه به رتبه‌ بهتر، و درنتیجه جایگاه بالاتر در نتایج جستجو است.

 

URL (آدرس اینترنتی) – یکی از بخش‌هایی که به‌راحتی بهینه می‌شود، URL است. اگر از URL ساده استفاده کرده و یک یا دو کلیدواژه را در آن به کار ببرید، موتورهای جستجو راحت‌تر می‌توانند متوجه محتوای مقاله شوند.

Length (طول مقاله) موتورهای جستجو معمولا مقاله‌های طولانی‌تر را نسبت به مقاله‌های کوتاه‌تر در رتبه‌ بالاتری قرار می‌دهند، لذا شما در یک مقاله به چیزی حدود سیصد کلمه یا بیشتر نیاز خواهید داشت. اما در تنظیم طول مقاله نکته ظریفی نهفته است؛ اگر مقاله‌ای بیش‌ازاندازه طولانی باشد، خواننده‌ها تمام مطلب را نخواهند خواند و در آینده به سراغ مقالات شما نخواهند آمد. یک مقاله دل‌چسب حدود ۷۰۰ کلمه دارد.

تصاویروقتی در یک مقاله از تصویر استفاده می‌کنید، نوشتن متن جایگزین را برای آن فراموش نکنید. متن جایگزین به شما این شانس را می‌دهد که تصویر گنجانده‌شده در متن را برای موتورهای جستجو و نیز افرادی که از نرم‌افزارهای متن‌خوان استفاده می‌کنند توضیح دهید. اگر یک یا دو کلیدواژه‌ هم در متن جایگزین بگنجانید موتورهای جستجو آن‌ها را یافته و مقاله شما را در رتبه بالاتری قرار می‌دهند.

 

۳-استفاده از لینک‌ها برای ارجاع دادن به خودتان و دیگران

موتورهای جستجو همچنین بررسی می‌کنند که مقالات شما چند بار به هم مرتبط بوده و خود متن حاوی چند لینک است. با لینک‌های داخلی و خارجی می‌توانید این مقیاس را به‌طور بالقوه افزایش دهید.

لینک‌های داخلی که به بخش‌های دیگر وب‌سایت خودتان ارجاع داده می‌شوند، به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا وب‌سایت شما را در فهرست خود آورده و کلیدواژه‌های اولیه را تشخیص دهند. اگر لینک را با کلیدواژه ایجاد کنید، رتبه‌ی صفحه افزایش خواهد یافت. زیرا این امر نشانگر آن است که در وب‌سایت شما مطالب مرتبط زیادی وجود دارد و درنتیجه محتوای وب‌سایت شما را برای دریافت رتبه‌ بالاتر، واجد شرایط می‌کند. 

لینک‌های خارجی، هم ازنظر رعایت اصول و هم جنبه‌های تجربی اهمیت دارند. اگر در پست خود به وبلاگ یا مقاله دیگری اشاره‌کرده‌اید، می‌توانید به آن پست لینک دهید. دیگر نویسندگان ممکن است به این کار شما توجه کرده و متقابلاً مطالب خود را به پست‌های شما ارجاع دهند که این امر تاثیر چشمگیری بر رتبه‌بندی صفحه شما خواهد داشت. علاوه بر این، موتورهای جستجو از لینک‌های خارجی برای تشخیص کلیدواژه‌ها استفاده می‌کنند که باعث می‌شود مطلب شما در نتایج جستجو برای آن کلیدواژه در جایگاه بالاتری قرار گیرد.

برای پرهیز از انباشت کلیدواژه، از قرار دادن لینک‌های بیش‌ازحد در پست خود اجتناب کنید. استفاده بی‌رویه از لینک در متن، ممکن است باعث شود که مطلب شما مانند هرزنامه‌ها به نظر آید که این امر موجب سقوط رتبه و کمتر خوانده شدن آن می‌گردد. به‌جای این کار، تمام تلاش خود را کنید تا محتوای ارزشمند حاوی لینک‌های مفید و مرتبط تولید نمایید.

گرچه یک راهبرد جامع و نسخۀ مشخص برای بهینه‌سازی وبلاگ وجود ندارد، اما تا حد امکان روی رعایت موازین سئو متمرکز بمانید. اگر بتوانید پست‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که موتورهای جستجو راحت‌تر آن‌ها را فهرست کنند، به‌زودی می‌توانید سود حاصل از بیشتر دیده شدن و درنتیجه افزایش مشتریان راغب را برداشت کنید.