شکوفایی اقتصاد کشور با ثروت‌آفرینی از طریق حوزه ICT
در مصاحبه با شرکت دانش‌بنیان شاهراه داده‌ پارسیان مطرح شد

شکوفایی اقتصاد کشور با ثروت‌آفرینی از طریق حوزه ICT

رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان و توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان چند سالی است که موردتوجه و بحث قرارگرفته است چراکه عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ماهیت و قابلیت آن‌ها به‌صورت اساسی منجر به تغییر و بهبود اقتصاد کشور می‌شود. بدین ترتیب با توجه به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، بر آن شدیم تا معرفی هر یک از آن‌ها؛ به‌عنوان یکی از نقش‌آفرینان عرصه اقتصادی کشور را یکی از اهداف مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا فاوا واحد اصفهان قرار دهیم. در این راستا به سراغ شرکت دانش‌بنیان شاهراه داده پارسیان رفتیم که در ادامه می‌توانید مصاحبه با محمدعلی وطنی، رییس هیات‌مدیره شرکت را مطالعه کنید.

لطفا شرکت شاهراه داده پارسیان را برایمان معرفی کنید.
شرکت دانش‌بنیان شاهراه داده پارسیان به مدیریت میلاد امیریان از سال ۱۳۹۱ در مرکز رشد تخصصی ICT شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقرشده است و در حال حاضر مشغول فعالیت بر محصولات مختلف در حوزه فناوری اطلاعات است. البته باید گفت زمینه فعالیت شرکت در چند سال گذشته تغییر کرده و حرفه‌ای‌تر شده است. در ابتدای ثبت شرکت، بیشتر درزمینه کامپیوترهای کوچک و مانیتورهای لمسی و کلاً کامپیوترهای کم‌مصرف فعالیت داشت و بازار هدف هم بیشتر مشتریان دولتی بودند نه عامه مردم و شرکت‌های خصوصی، اما در حال حاضر سعی شده سبد محصولات کامل‌تر شود.

از محصولاتی که تولید می‌کنید، بیشتر برایمان توضیح دهید.
بیشتر محصولات ما در زمینه مینی‌پی‌سی‌ها، سرورها و تین کلاینت‌ها هستند که با برند «رومز» که ثبت داخلی شده، ارایه می‌شوند. چراکه اکثر مشتریان بخصوص سازمان‌های دولتی تمایل به کار با برندهای داخلی دارند.

تنوع سبد محصولات هم در حال حاضر چیزی بالغ‌بر ۲۰۰ نوع می‌باشد که ۴ الی ۵ محصول مربوط به ایده محوری و دانش‌بنیان شرکت می‌باشند و به لحاظ زمانی، بیشتر از سایر محصولات وقت صرفشان کردیم، همچنین در طراحی و تولید آن‌ها از شرکت‌های داخلی و خارجی مختلفی بهره گرفتیم و در حال حاضر به پکیجی کامل رسیدیم که عمده مشتریان آن همچنان ادارات و نهادهای دولتی‌اند. البته لازم به ذکر است که یکی از مزیت‌های ما که موردتوجه اکثر مشتریان مانند شرکت مپنا یا شرکت نفت قرارگرفته قابل سفارش بودن محصولات ما هست.

نکته دیگری که در خصوص محصولات ما قابل‌توجه است این است که تکنولوژی تولید محصولات حوزه ICT اکثراً در دست کشورهای خارجی هست بنابراین سفارش‌ها به‌طور کامل باید با کارخانه اصلی تولیدکننده آن در خارج از کشور چک شود که قطعات اولیه و مواد اولیه به‌درستی تأمین شود، بعد از ورود به کشور هم تیم مونتاژ دقیقاً آنچه را که مشتری درخواست داشته طراحی و تولید می‌کند و در آخر تحویل مشتری می‌شود.

وضعیت بازارتان به لحاظ رقابت به چه صورت هست؟
در هر زمینه محصول رقیب جدی داریم ولی اینکه بتوان گفت کلاً یک شرکت خاص در همه زمینه‌ها با ما مشترک است و رقیب ما به‌حساب می‌آید خیر. به‌طور مثال در زمینه سرورها، شرکت HP رقیب جدی ما به‌حساب می‌آید و ما سهم بسیار کوچکی از بازار راداریم ولی در سایر محصولات رقیبی که بخواهد جدی باشد خیر نداریم، چراکه محصول ما کاملاً سفارشی‌شده و قابل‌تغییر است. یکی دیگر از مزیت‌های محصولات ما این است که مشتری بعد از یک سال اگر خواست سیستم خود را به‌روزرسانی کند، خودش به‌راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد و نیازی به مراجعه به ما ندارد.

معرفی محصولات و بازاریابی در مجموعه شما به چه صورت است؟
نکته جالبی که در کسب‌وکار ما وجود دارد این است که ما تابه‌حال برای هیچ‌یک از محصولاتمان بازاریابی انجام نداده‌ایم و فقط سایت شرکت هست که محصولات را معرفی می‌کند و تنها دلیل استمرار خرید مشتریان از ما و وفادار ماندن آن‌ها این است که ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم در برخورد با مشتریان، برخوردی کاملا متفاوت از سایر رقبا و فعالان این حوزه داشته باشیم و همیشه تلاش کردیم رضایت مشتری را کسب کنیم و برای مشتریان ارزش خاصی قایل باشیم.

برای موفق شدن تابه‌حال چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
حوزه کاری ما به‌گونه‌ای هست که اگر نوآوری نداشته باشد خیلی سریع از بین می‌رود. چون محصولی پیشنهاد می‌شود که به لحاظ مصرف برق و سایز دستگاه نسبت به سایر کامپیوترها کم‌مصرف‌تر و کوچک‌تر است ولی گران‌تر هم هست. بنابراین اگر برای مشتری قابل توجیه نباشد، قطعا از سبد خرید مشتری حذف خواهد شد. یک سری استراتژی‌های خاص هم در این زمینه اتخاذشده مانند به‌روز بودن همیشگی محصول و یا رفتن به سمت تولیدکنندگان جهانی، استراتژی‌های قیمت‌گذاری را نیز ازآنجایی‌که شرکت ما هنوز آن‌قدر بزرگ و گسترده نشده که هزینه‌های مجموعه خیلی بالا باشد، استراتژی حداقل قیمت است که این عوامل رقابت را برای ما راحت‌تر کرده است، حتی بیشتر مشتریان ما از استان تهران هستند.

از چالش‌هایی که در کسب‌وکار با آن مواجه هستید برایمان بگویید.
مهم‌ترین چالشی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم نیروی کار متخصص و متعهد هست. برعکس همه که می‌گویند کار نیست من معتقد هستم که کار هست اما نیروی کار نداریم. ما بارها استخدام داشتیم اما نتوانستیم نیروی کاری که خود خلاقیت در انجام کار داشته باشد و صرفاً سرباز وفادار نباشد که مدام نیاز به دستور شنیدن از مافوق داشته باشد و بتواند خود قسمتی از کار را دست بگیرد و با تعهد خود آن را پیش ببرد، استخدام کنیم.

وضعیت بازار ایران را برای کار به چه صورت می‌بینید؟
در حوزه فناوری اطلاعات کشور خیلی جای کار دارد و آن‌قدر ایده و خلأ در حوزه IT داریم که با ورود به هر قسمت می‌توان کار را پیش برد. جدایی از وضعیت نرخ ارز، گمرک، واردات و غیره که بعضاً اذیت کننده بوده، کار در حوزه فناوری اطلاعات جای پیشرفت خیلی دارد و در بسیاری زمینه‌ها می‌تواند به شکوفایی اقتصاد کشور و ثروت آفرینی منجر شود.

چرا در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر شدید؟
ما از ابتدا پایه و اساس شرکت را در شهرک علمی و تحقیقاتی بنا نهادیم و همیشه هم حمایت‌های شهرک شامل حال ما بوده است. در واگذاری اراضی شهرک، ساختن ساختمان‌ها، مشاوره‌ها و ... همه خوب بوده است. البته برخی خدمات مانند خدمات تفریحی رفاهی شهرک تا حدودی سطح پایینی دارد، اما در کل حضور در شهرک در پیشبرد کار ما بسیار کمک‌کننده بوده است.

پیشنهادی برای افرادی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند به خصوص استارت‌آپ‌ها دارید؟
ما خود هنوز در اول راه هستیم اما با توجه به تجربی نسبی که در فضای کار تا حدی کسب کردیم باید بگویم که بازار کار با علم و فناوری که فرد در دانشگاه فرامی‌گیرد خیلی فاصله دارد. داشتن ایده و نوآوری خوب هست اما کافی نیست و هیچ کجا هم کسی چیزی از بازار سردرگم بیرون از فضای دانشگاه را به هیچ‌کس نمی‌آموزد. حتی در برخی حوزه‌ها ما شاهد این بوده‌ایم که افرادی که در بازار کار حضورداشته‌اند نسبت به یک متخصص فنی که صرفا در فضای تخصصی و پژوهشی بوده اطلاعات بیشتری دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم در ورود به بازار حتماً استفاده از تجربه دیگر را در اولویت قرار دهند.

خودتان تابه‌حال تجربه شکست‌خورده‌اید؟‌‌
بله قطعاً. می‌توانم به همه جوانان استارت‌آپی بگویم که تا شکست را تجربه نکنند راه اصلی را پیدا نخواهند کرد. البته نباید آن‌قدر نسنجیده پیش روند که شکست آن‌قدر بزرگ شود که کلا آن‌ها را نیست و نابود کند.

آیا در این چند سال فعالیت توانسته‌اید به اهدافی که در ابتدای کار مدنظر داشتید دست‌یابید؟
اگر بحث مالی را فاکتور بگیریم، بله. همه اهدافمان محقق شده و حتی جلوتر هم هستیم چون توانسته‌ایم با پیشرفت تکنولوژی روز دنیا خیلی خوب پیش رویم. اما در بخش مالی اتفاقات زیادی رخ می‌دهد که بعضی مواقع حتی از کنترل ما هم خارج هست، اما آنچه در ابتدای کار تصور می‌کردیم محقق شده است.