fa-IR
در مصاحبه با شرکت دانش‌بنیان Real Pars مطرح شد:

تجارت الکترونیک بین‌الملل، جهشی مثبت در اقتصاد کل کشور خواهد بود

رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان و توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان چند سالی است که موردتوجه و بحث قرارگرفته است چراکه عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ماهیت و قابلیت آن‌ها به‌صورت اساسی منجر به تغییر و بهبود اقتصاد کشور می‌شود. بدین ترتیب با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان، مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، بر آن شدیم تا معرفی هر یک از آن‌ها؛ به‌عنوان یکی از نقش‌آفرینان عرصه اقتصادی کشور را یکی از اهداف مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا فاوا واحد اصفهان قرار دهیم. در این راستا به سراغ شرکت Real Pars رفتیم که در ادامه می‌توانید مصاحبه با شاهپور شاپورنیا، مدیرعامل شرکت را مطالعه کنید.

لطفا شرکت را Real Pars برایمان معرفی کنید.
شرکت دانش‌بنیان Real Pars به مدیریت شاهپور شاپورنیا از سال ۱۳۹۴ در مرکز رشد تخصصی ICT شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقرشده است و در حال حاضر مشغول فعالیت در حوزه آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیک درزمینه اتوماسیون صنعتی می‌باشد. بازار هدف اصلی ما نیز کشور آمریکا و اروپای غربی هست که در طول ۲ سال فعالیت خود توانسته‌ایم در بازار هدف خود به‌خوبی نفوذ کنیم و در حال حاضر در حدود ۷۰ درصد از مشتریان ما از بازار هدف اصلی‌مان می‌باشند.

چرا حوزه آموزش اتوماسیون‌های صنعتی را برای فعالیت انتخاب کردید؟
شکافی که در طول چند سال تجربه عملی در کار صنعتی احساس می‌کردم علت اصلی تمایل به ورود به این حوزه بود، آموزش‌های آکادمیک دانشگاهی به‌تنهایی پاسخگوی نیاز صنعت و کار در محیط صنعتی نیست. پرسنلی که در محیط‌های صنعتی کار می‌کنند علاوه بر علم آکادمیک نیاز به آموزش‌های عملیاتی‌تری دارند که بتوانند برنامه‌نویسی‌های صنعتی مرتبط با کار خود را به‌راحتی انجام دهند و این خلائی است که به‌وضوح در صنایع مختلف دیده می‌شود.

چرا بازار هدف را خارج از کشور انتخاب کردید؟
یکی از اصلی‌ترین اهداف اولیه Real Pars این بوده که بتواند یکی از سرمایه‌های اقتصادی کشور باشد، البته که هدف بسیار بزرگی است و ممکن است سال‌ها با تحقق آن فاصله داشته باشیم، اما هدف بلندمدت ما این بوده و آن را به‌عنوان یک استاندارد کاری برای خودمان قراردادیم و ازآنجایی‌که چشم‌انداز ما این است که Real Pars یک برند بین‌المللی برای کشور باشد قاعدتاً تمامی زیرساخت‌های آن نیز باید بین‌المللی باشد و تمامی استانداردهای کاری را استانداردهای بین‌المللی قراردادیم. همه مشتریان خارج از کشور هستند البته در ایران هم می‌توانند از این آموزش‌ها استفاده کنند اما بازار هدف ما کشور ایران نیست، از طرفی زیرساخت‌های لازم را هنوز در کشور خودمان نداریم، مثل درگاه‌های بانکی یا مباحث کپی‌رایت در مباحث محتواهای آموزشی دیجیتال.

چطور مشتریان خود را شناسایی و جذب می‌کنید و چند دسته مشتری دارید؟!
مشتریان ما هم افراد حقیقی هستند که با هزینه شخصی خود ثبت‌نام می‌کنند و هم شرکت‌ها و افراد حقوقی مختلف که تماماً از طریق وب‌سایت Real Pars و بازاریابی دیجیتال به آنان دسترسی پیدا می‌کنیم، با اکثر آن‌ها هم مصاحبه کردیم و بازخوردهای آنان را گرفته و برای شفاف‌سازی بیشتر در وب‌سایت قرارداده‌ایم.

کانال اصلی ارتباطی ما هم شبکه یوتیوب هست و روش بازاریابی ما بازاریابی محتوا ، که ابتدا یک سری آموزش‌های رایگان در یوتیوب ارائه می‌دهیم و بعد مخاطب را برای آموزش‌های بیشتر و تخصصی‌تر به وب‌سایت سوق می‌دهیم. البته محتواهای آموزشی سفارشی نیستند که هرچه مشتری خواست را تولید کنیم اما ازآنجایی‌که خود من سابقه چندساله در صنعت  دارم به نیازهای آموزشی اساسی در حوزه صنعت کاملاً آشنا هستیم و بر اساس این نیازسنجی چندساله و تجربی، یک سیلابس آموزشی طراحی کرده‌‌ایم و ویدئوها و فایل‌های آموزشی را بر اساس آن پیش می‌بریم. البته قرار است سیلابس‌های جدید هم بر اساس برندهای تجهیزات صنعتی که در آمریکا استفاده می‌شود، طراحی کنیم. در حال حاضر اکثر برندهای صنعتی که در ایران مورداستفاده قرار می‌گیرد برندهای آلمانی هستند و با آمریکا متفاوت هستند و ما هم باید دقیقاً متناسب با آنچه در آمریکا مورداستفاده قرار می‌گیرد پیش رویم.

به لحاظ رقابت در چه شرایطی قرار دارید؟

در بازار آمریکا، تکنولوژی وب و برنامه‌نویسی بسیار در سطح بالایی است و مباحث آموزشی حوزه وب و برنامه‌نویسی هم بسیار پیشرفته و قدرتمند است و کمپانی‌های بزرگی به‌عنوان پلتفرم آموزشی آنلاین حوزه تکنولوژی کامپیوتر فعالیت می‌کنند که می‌توانند رقبای غیرمستقیم ما باشند، اما در حوزه پلتفرم آموزشی آنلاین صنعتی، رقیب مستقیم جدی نداریم. ما در ایران در حوزه صنعت پتانسیل‌های خوبی برای رقابت با آمریکا داریم. اروپایی‌ها در حوزه آموزش حوزه تکنولوژی‌های کامپیوتر و وب ضعیف هستند اما در حوزه صنعت قوی می‌باشند اما آمریکایی‌ها برعکس، در حوزه آموزش صنعتی ضعیف عمل کرده‌اند و ما در تلاش هستیم از این فرصت استفاده کنیم و خلأ و ضعفی که در آموزش آمریکا هست را با دانش خودمان پرکنیم. نقطه قوت دیگری که در ارتباط با آمریکا در این زمینه ‌داریم این است که آمریکایی‌ها به دلیل قوی بودن در حوزه استفاده از فضای آنلاین ، به‌راحتی می‌توانند از برنامه‌های آموزشی آنلاین استفاده کنند، چیزی که متأسفانه در ایران هنوز جا نیفتاده است.

برای تهیه این برنامه‌های آموزشی نیاز به نیروهای بسیار تخصصی هست، آیا در همه زمینه‌های چنین نیروهایی را دارید؟

در ابتدای کار که دقیقاً با زمینه تخصصی که خودم در حوزه برنامه‌نویسی PLC (کنترل‌کننده‌های منطقی برنامه‌پذیر) داشتم شروع کردم اما بعد از پیشرفت کار، شروع به همکاری با متخصصین این حوزه در خود آمریکا شدیم که پاره‌وقت با آن‌ها کار می‌کنیم، آنان برای ما محتوای خام تولید می‌کنند که تبدیل آن به محتوای آموزشی دیجیتال و ویدئو توسط خودمان صورت می‌گیرد که برای هرکدام باید سناریو خاص خودش را بنویسیم تا برای افراد مختلف قابل‌فهم باشد. چون همان‌گونه که درزمینه کامپیوتر زبان‌های برنامه‌نویسی خاصی وجود دارد، در حوزه صنعت و تجهیزات صنعتی هم‌زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی برای برندهای مختلفی وجود دارد که هرکدام تخصص خاص خود را می‌خواهند.

چرا برای اجرای ایده خود شهرک علمی و تحقیقاتی را انتخاب کردید؟

شهرک علمی و تحقیقاتی یک برند معتبر و حمایتی خوبی است که قاعدتاً کسی که در ابتدای کار خود، شهرک را انتخاب می‌کند هدف حمایت شدن از جانب شهرک علمی و تحقیقاتی را دارد تا بتواند صرف‌نظر از مباحث مالی، از حمایت‌های آموزشی و ارتباطی شهرک در شروع کار بهره ببرد.

چالش‌ها و موانعی که با آن مواجه بودید چه بوده است؟

ازآنجایی‌که بازار هدف ما خارج از کشور است و ایران نیز به دلیل تحریم‌های مختلف ارتباط خوبی بخصوص با آمریکا ندارد، از همان ابتدای کار چالش‌ها و موانع بسیار زیادی در جلو راه خود داشتیم و هنوز هم داریم. از طرفی موانعی که در کشور برای کارآفرینان همیشه بوده و هست را نیز داشته‌ایم، اما همیشه سعی کردیم به این قوانین دست‌وپا گیر توجه نکرده و هدف خودمان را پیش ببریم و تلاش کردیم که تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم و نگذاشتیم که این موانع کار ما را متوقف کند. ما در حال صادرات محصولات دیجیتال هستیم، که خیلی در کشور ما عرف نبوده و نیست و ما با خیلی مباحثی که شاید برای محصولات فیزیکی ساده و پیش‌پاافتاده باشد، با مشکل مواجه بوده‌ایم چون زیرساخت‌های لازم درزمینه کسب‌وکارهای دیجیتال بین‌المللی و صادرات محصولات دیجیتال در کشور متأسفانه نداریم. به‌طور مثال کشور ما یک رابطه مالیاتی ساده هم با کشورهای دیگر ندارد. اما هیچ‌کدام از این مشکلات ما را دل سرد نکرده است چون هدف ما بلندمدت است و می‌خواهیم به یک موتور اقتصادی برای کشور تبدیل شویم. این موانع و چالش‌ها جلوی سرعت و پیشرفت کسب‌وکار را می‌گیرد اما باید پیش برویم به امید اینکه به‌مرورزمان با رفع موانع بتوانیم سرعت خود را افزایش دهیم.

البته نیاز داریم که کارآفرینانی که در راستای اقتصاد کشور گام برمی‌دارند بیشتر موردتوجه قرار گیرند. موفقیت ما در حوزه تجارت الکترونیک بین‌الملل به‌طورقطع جهشی مثبت در اقتصاد کل کشور ایجاد خواهد کرد.

آیا به اهدافی که از ابتدای کار برای خود در نظر گرفته بودید دست‌یافته‌اید!؟

ازلحاظ اینکه بتوانیم ایده خود را تجاری‌سازی بکنیم، بله اهدافمان محقق شده است و Real Pars برندی است که در بازار هدفمان شناخته‌شده است، اما ازنظر اینکه بتوانیم توسعه انفجاری داشته باشیم نه به اهداف مدنظرمان نرسیده‌ایم که دلیل آن، ‌یکی مباحث تحریم کشور بوده و مورد دیگر این بوده که در این دو سال شخصاً به‌عنوان یک کارآفرین در تلاش بوده‌ام که اصول مدیریتی و توسعه‌ای کسب‌وکار را آموزش ببینم.

شروع فعالیت تنها بودید یا گروه داشتید؟

در ابتدای کار، اجرای این ایده را به‌عنوان یک پروژه در کنار کاری که انجام می‌دادم طراحی کردم که در زمان‌های فراغت بعد از کار، برای آن ‌وقت می‌گذاشتم اما زمانیکه به این نتیجه رسیدم ایده به حدی رسیده که می‌تواند یک کسب‌وکار مستق شود، وارد شهرک علمی و تحقیقاتی شدم و در حال حاضر دو نفر در ایران مشغول به کار هستیم و ۵ نفر در آمریکا و یک نفر هم کانادا به‌صورت پاره‌وقت با ما در حال همکاری هستند.

از برنامه‌های آتی Real Pars برایمان بگویید.

یکی از برنامه‌هایی که به دنبال آن هستیم این است که بتوانیم تیم کاری خود را گسترش دهیم که طبیعتاً باید زیرساخت‌های آن را ابتدا ایجاد کنیم، مورد دیگر بحث جذب سرمایه‌گذار و هزینه کردن بر روی بحث بازاریابی مجموعه هست. علاوه‌براین قصد داریم حوزه فعالیت خود در زمینه‌های مهندسی صنایع و مکانیک نیز گسترش دهیم.

برچسب: 
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
شرکت دانش‌بنیان
تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک بین الملل
آموزش مجازی
اتوماسیون‌های صنعتی