مروری بر تاریخچه الکام‌استارز، بزرگ‌ترین گردهمایی اکوسیستم استارت‌آپی کشور
از فرش تا عرش

مروری بر تاریخچه الکام‌استارز، بزرگ‌ترین گردهمایی اکوسیستم استارت‌آپی کشور

«استارت‌آپ» کلمه‌ای است که این روزها در هر محفل و دورهمی شنیده می‌شود، خواه برای حمایت باشد، خواه برای خودنمایی و خواه برای عقب نماندن از غافله، این در حالی است که در دهه گذشته کم‌تر کسی با آن آشنا بود. 

اگرچه مدت زیادی از همه‌گیر شدن واژه «استارت‌آپ» یا «کسب‌وکارهای نوپا» در کشور نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه شاهد رشد و گسترش این زیست‌بوم در حوزه‌های مختلف بودیم. رویدادهای استارت‌آپی یکی از ملموس‌ترین نمودهای رشد این حوزه هستند و بی‌شک، الکامپ را می‌توان بزرگ‌ترین گردهمایی اکوسیستم کارآفرینی و استارت‌آپی کشور خصوصا در حوزه ICT دانست؛ گردهمایی که از چهار سال پیش کلید خورد و تا چند روز دیگر بازآفرینی خواهد شد. در این گزارش سعی داریم مروری بر تاریخچه برگزاری این چهار دوره داشته باشیم و آمار و ارقام عجیبی مانند رشد ۵ برابری استارت‌آپ‌ها را مرور کنیم.



الکامپ ۹۴، سکوی پرش استارت‌آپ‌ها

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به‌عنوان مجری برگزاری الکامپ ۹۴، در بیست‌ویکمین دوره این نمایشگاه برای نخستین بار حمایت از استارت‌آپ‌ها را کلید زد. با ارسال نخستین فراخوان، حدود ۷۵ درخواست از سوی استارت‌آپ‌ها به ایمیل‌های سازمانی ارسال شد و درنهایت انتهای سالن ۱۸ نمایشگاه بین‌المللی، پذیرای ۸۰ استارت‌آپ شد تا این شروعی باشد برای تبدیل‌شدن این بخش به جذاب‌ترین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک کشور.

در آن زمان سه شرط «۱. عمر کم‌تر از یک سال ۲. رسیدن محصول یا خدمت به مرحله ارایه تجاری و ۳.رفع یک مشکل یا بهبود شرایط کشور» برای پذیرش استارت‌آپ‌ها در این سالن در نظر گرفته‌شده بود و شاید خود سازمان نصر هم تصور نمی‌کرد روزی کسب‌وکارها بتوانند بزرگ‌ترین سالن نمایشگاه را به تسخیر خود دربیاورند.

در این دوره خبری از واژه «الکام‌استارز»، «اکوسیستم» یا «زیست‌بوم» نبود و صرفا استارت‌آپ‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن در کنار یکدیگر توانستند نخستین تجربه الکامپی خود را ثبت کنند. در این دوره، سازمان نصر از اکوسیستم استارت‌آپی غافل شد و دیگر اعضای این اکوسیستم در سایر سالن‌ها مستقر بودند. ازاین‌رو مرکز کسب‌وکارها نوپا هم در آن دوره در سالن دولت الکترونیک حاضر شد و به معرفی سرویس‌های خودش برای اکوسیستم استارت‌آپی پرداخت.


آمار و ارقام بیست‌ویکمین دوره الکامپ:

  • ۲۳ تا ۲۶ آذر ۹۴، برپایی الکامپ در کنار سایر نمایشگاه‌های فصل پاییز
  • اختصاص ۳۰ درصد فضای سالن ۱۸ به استارت‌آپ‌ها
  • درخواست حضور ۷۵ استارت‌آپ در پی اولین فراخوان
  • حضور صرفا ۸۰ استارت‌آپ در سالن ۱۸



الکام‌استارز ۹۵، در جستجوی اکوسیستم

 پس از برگزاری موفق الکامپ ۲۱ توسط سازمان نصر، استقبال گسترده‌ای از الکامپ بیست‌ودوم صورت پذیرفت و اگرچه کل فضای مفید نمایشگاهی ۲۰ هزار مترمربع بود، اما ۶۰ هزار متر فضا توسط شرکت‌ها درخواست شد. این افزایش تقاضا به سالن الکام‌استارز هم منتقل شد و با این رویکرد کل فضای سالن ۱۸ این بار نه‌تنها به استارت‌آپ‌ها بلکه به اکوسیستم استارت‌آپی اختصاص پیدا کرد و «الکام‌استارز» متولد شد.

کمیته اجرایی الکامپ با توجه به تجربه سال گذشته، به سه برابر کردن ظرفیت سالن، فرصتی برای حضور ۱۵۰ استارت‌آپ فراهم کرد اما بازهم توان پاسخگویی به درخواست استارت‌آپ‌ها را نداشت و ازاین‌رو ظرفیت سالن به ۲۶۰ استارت‌آپ افزایش پیدا کرد.

در این دوره ۵۰۰ کسب‌وکار درخواست خود را برای حضور در الکام‌استارز ارسال کردند که با توجه به شرایط اولیه و غربال‌گری که روی کسب‌وکارها صورت پذیرفت، حدود نیمی از آن‌ها پذیرش شدند و در پایان شاهد حضور ۲۳۱ استارت‌آپ از ۲۵ استان کشور در این سالن بودیم.

در این دوره هم سازمان نصر حمایت مالی خود از استارت‌آپ‌ها را دریغ نکرد و استارت‌آپ‌های نوپا توانستند با هزینه ۱۰۰ هزارتومانی، فرصت حضور در این نمایشگاه را پیدا کنند.

 

الگوبرداری از رویدادهای خارجی

افزایش ظرفیت سالن، تنها تفاوت الکام‌استارز این دوره نسبت به دوره قبلی نبود و ما شاهد چند تغییر اساسی در برگزاری الکام‌استارز ۹۵ بودیم که شاید مهم‌ترین آن را بتوان توجه به اکوسیستم استارت‌آپی دانست. در این دوره برای نخستین بار شاهد حضور سایر اعضای اکوسیستم در کنار استارت‌آپ‌ها بودیم که البته با توجه به نخستین تجربه، طبیعتا استقبال گسترده‌ای از این بخش نشد و سه شتاب‌دهنده این اکوسیستم را تکمیل کردند.


از دیگر تفاوت‌های این دوره می‌توان به رقابت استارت‌آپی اشاره کرد که با حضور ۱۳۵ استارت‌آپ برگزار شد و در پایان سه استارت‌آپ کی‌کجاس، رکامندر و پوشه به مقام‌های اول تا سوم دست پیدا و بلیت حضور رایگان در نمایشگاه سبیت آلمان را از آن خود کردند. این رقابت استارت‌آپی که کم حاشیه هم نبود با حضور ۳۸ داور در طول برگزاری نمایشگاه انجام شد و هر فرد تنها دو دقیقه فرصت برای معرفی و چهار دقیقه فرصت برای دفاع داشت.

«شبکه‌سازی» یکی از دستاوردهای مهم نمایشگاه‌های این‌چنینی است و یقینا این شبکه‌سازی در راهروهای تنگ و شلوغ الکام‌استارز نمی‌تواند به‌خوبی اتفاق بیافتند؛ ازاین‌رو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در کنار بخش ارایه‌های استارت‌آپی، کافی‌شاپی در نظر گرفت که در طول چهار روز برگزاری نمایشگاه به استارت‌آپ‌ها سرویس رایگان می‌داد و مکان مناسبی برای گپ‌وگفت بین اعضای اکوسیستم بود.

 

سروسامان گرفتن وضعیت ثبت‌نام

ارسال درخواست ثبت‌نام از طریق ایمیل! این اتفاقی بود که در نخستین دوره حضور استارت‌آپ‌ها در الکامپ رخ داد اما در الکام‌استارز ۹۵ برای نخستین بار ثبت‌نام سیستمی معنا پیدا کرد. در این دوره استارت‌آپ‌ها می‌توانستند بعد از ثبت استارت‌آپ خودشان در بخش زیست‌بوم مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا؛ درخواست حضور خود را از بخش خدمات ICTStartups ثبت کنند. در طول بازه زمانی ثبت‌نام، بیش از ۵۰۰ درخواست از سوی کسب‌وکارها ارسال شد اما با توجه به شرایط در نظر گرفته‌شده برای استارت‌آپ‌ها درنهایت حدود نیمی از آن‌ها پذیرفته شدند.

 

مشاوره‌هایی از جنس الکام‌استارز

دسترسی ساده به چندین مشاور از دیگر برنامه‌های سازمان نصر بود که برای نخستین بار در این دوره آزمایش شد. استارت‌آپ‌ها با پرداخت هزینه قادر بودند از چندین مشاور در یک دوره فشرده استفاده کنند و کسب‌وکار خود را از منظرهای مختلف محک بزنند. طبق آماری که در نشست خبری ارایه شد، بیش از نیمی از استارت‌آپ‌ها یعنی حدود ۱۳۰ کسب‌وکار از این مشاوره‌ها استقبال کردند که این آمار تا روز آخر افزایش هم پیدا کرد.


با تشکیل اکوسیستم استارت‌آپی کشور در این سالن، مرکز کسب‌وکارهای نوپا هم در کنار سایر کسب‌وکارها در سالن ۱۸ حاضر شد و در طول برگزاری نمایشگاه علاوه بر اعضای تیم آموزش، مشاوران مرکز هم در غرفه حاضر شدند و استارت‌آپ‌ها این فرصت را پیدا کردند که از نزدیک با این افراد گفتگو داشته باشند. همچنین در طول برگزاری این نمایشگاه، مصاحبه‌های تصویری زیادی با استارت‌آپ‌ها انجام شد که علاوه بر معرفی کسب‌وکارها سعی داشت چگونگی روند شکل‌گیری ایده تا رسیدن به کسب‌وکار را نشان دهد.

همچنین در این دوره پژوهش جامعی از استارت‌آپ‌های حاضر در نمایشگاه انجام شد که گزارش کامل آن را می‌توانید اینجا مطالعه کنید. علاوه بر این اطلاعات کامل این نمایشگاه ازجمله نتایج پژوهش‌ها، معرفی استارت‌آپ‌های حاضر در نمایشگاه و سایر اطلاعات مفید در کتابی با همکاری مرکز کسب‌وکارهای نوپا و سازمان نصر منتشر شد که می‌توانید نسخه الکترونیکی آن را از اینجا دانلود کنید.

 

گیمرها هم در پی هویت مستقل

گیمرها هم برای عقب نماندن از قافله استارت‌آپ‌ها در این دوره تلاش کردند برای خودشان هویت مستقلی دست‌وپا کنند. سازمان نصر با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، برای نخستین بار الکام‌گیمز را متولد کرد و گیمرها، شرکت‌های بازی‌سازی و فعالان حوزه گیم در یک سالن در کنار یکدیگر گرد هم آمدند اما بااین‌حال‌ در این دوره تصمیم گرفته شد استارت‌آپ‌های فعال در حوزه بازی‌سازی همچنان در همان سالن الکام‌استارز مستقر باشند و بتوانند از حجم گسترده بازدیدکنندگان این سالن نهایت استفاده را ببرند.




 

آمار و ارقام بیست‌ودومین دوره الکامپ و نخستین دوره الکام‌استارز:

  • ۲۵ تا ۲۸ آذر ۹۵ و برپایی الکامپ در کنار سایر نمایشگاه‌های فصل پاییز
  • اختصاص کل سالن ۱۸ به اکوسیستم استارت‌آپی
  • افزوده شدن بخش رقابت استارت‌آپ‌ها و مشاوره به برنامه‌های الکام‌استارز
  • مستقل شدن بخش بازی در الکام‌گیمز
  • حضور ۲۳۱ استارت‌آپ و سه شتاب‌دهنده در سالن الکام‌استارز
  • مشارکت ۵۰ نفر در برپایی سالن الکام‌استارز
  • حضور استارت‌آپ‌ها از ۲۵ استان کشور
  • ارایه ۳۵ استارت‌آپ در حضور مجموعا ۳۸ داور


  


الکام‌استارز ۹۶، فتح بزرگ‌ترین سالن نمایشگاه

بیست‌وسومین دوره نمایشگاه الکامپ یک تفاوت بزرگ داشت، مهاجرت از پاییز به تابستان. هم‌زمانی الکامپ با چند نمایشگاه دیگر در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی، تعطیلی مدارس و روزهای کوتاه پاییزی همه و همه دلایلی بودند که رفت‌وآمد به الکامپ را به یک کابوس تبدیل کرده بود. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درنهایت موفق شد با تغییر برنامه‌های نمایشگاهی، بیست‌وسومین دوره این نمایشگاه را به فصل تابستان منتقل کند. با این تغییر برنامه نه‌تنها دیگر نمایشگاه‌ها هم‌پوشانی ندارند، بلکه کل فضای نمایشگاه بین‌المللی هم به الکامپ اختصاص پیدا کرد.

الکامپ سال ۹۶ در تاریخ ۳۰ تیر تا ۲ مرداد برگزار شد و با افزوده شدن سالن‌های ۵، ۶ و ۷ فضای مفید نمایشگاهی به ۳۴ هزار مترمربع افزایش پیدا کرد که نسبت به دوره قبل ۷۰ درصد رشد پیدا کرد. همین افزایش فضا باعث شد استارت‌آپ‌ها بتوانند در سومین دوره حضور خودشان از سالن نه‌چندان با کیفیت ۳۸ به بزرگ‌ترین و مجهزترین سالن نمایشگاه بین‌المللی یعنی سالن‌های ۸ و ۹ با بیش از ۴۰۰۰ متر فضای مفید نمایشگاهی کوچ کنند.

 

ما هم استارت‌آپ هستیم!

سالن ۳۸ الکامپ ۹۵ بی‌شک شلوغ‌ترین سالن آن سال و شاید همه ادوار الکامپ بود، سالنی با سقفی کوتاه، گرم و مرطوب که گاهی نفس کشیدن در راهروهای آن‌هم سخت می‌شد اما شاید سرویس‌های جذاب، ارزان و توجه به نیاز مشتری نهایی عواملی بودند که باعث شد کاربران سالن‌های دیگر را رها کنند و به سراغ غرفه‌های ساده اما پرمحتوای الکام‌استارز بیایند.



این شلوغی و شور و هیجان شاید حسودی دیگران را هم برانگیخت و در الکامپ ۹۶ خیلی از شرکت‌ها تلاش کردند خود را در قالب استاندارد بگنجانند و به این سالن مراجعه کنند و در عمل ما شاهد کسب‌وکارهایی بودیم که علاوه بر سالن الکام‌استارز در سالن‌های دیگری هم حضور داشتند!


 

پیش به‌سوی غرفه‌سازی

در دو دوره قبلی با توجه به محدودیت فضای سالن و تعداد بالای استارت‌آپ‌ها، فضای اکثر کسب‌وکارها در یک استند و چند بنر خلاصه‌شده بود اما در این دوره با توجه به افزایش ظرفیت سالن، کسب‌وکارها هم درخواست غرفه‌های بزرگ‌تر را ارایه کردند و ۱۰۰ استارت‌آپ درنهایت غرفه‌های ۱۲ متری را از آن خود کردند و ۲۵۰ استارت‌آپ دیگر با هزینه ۶۰۰ هزارتومانی به همان استندها بسنده کردند. در این دوره نهایتا ۴۵۰ غرفه و استند به اعضای مختلف اکوسیستم استارت‌آپی اختصاص داده شد که شاید حضور ۵۰ غرفه از فعالان این اکوسیستم قابل‌توجه‌ترین نکته آن بود.


 

ارایه‌های جدی‌تر از نوع VIP

نخستین تجربه ارایه‌های استارت‌آپی با همه بی‌نظمی که داشت، تجربه خوبی بود. همین عامل باعث شد که سازمان نصر و کمیته اجرایی الکام‌استارز این بخش را جدی‌تر بگیرد و برنامه‌ریزی بهتری برای آن انجام بدهد. در این دوره مانند سال گذشته استارت‌آپ‌ها با پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان می‌توانستند ارایه‌ای از کسب‌وکار خودشان را در برابر هیات داوران ارایه کنند تا بتوانند از امتیاز رفتن رایگان به نمایشگاه سبیت‌ آلمان استفاده کنند. از معدود تفاوت‌های این بخش نسبت به دوره قبل می‌توان به امکان مشارکت کاربران در امتیازدهی به استارت‌آپ‌ها و نظم بهتر برگزاری اشاره کرد.

اما این ارایه‌ها و جایزه‌های آن به همین‌جا ختم نشد و مسئولان برگزاری یک‌قدم جلوتر رفتند و ارایه‌های VIP را پیش‌روی استارت‌آپ‌ها قرار دارند. در بخش VIP داوران دیگر منتورها یا فعالان این اکوسیستم نبودند، بلکه سرمایه‌گذاران سازمانی و شخصی پیش‌روی استارت‌آپ‌ها می‌نشستند و کسب‌وکارها آن‌ها را از دیدگاه سرمایه‌گذاری نقد و بررسی می‌کردند.

سازمان نصر هم از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی‌هایی را برای حضور سرمایه‌گذارانی مانند سازمان تامین اجتماعی و رایتل انجام داده بود و در نخستین تجربه این نوع از ارایه‌ها، حدود ۴۰ استارت‌آپ با پرداخت مبلغ ۵۰۰ هزار تومان شانس خود را برای جذب سرمایه امتحان کردند. اگرچه در تبلیغات این نوع از ارایه‌ها تضمین‌شده بود که سازمان‌های مختلف روی تعدادی از کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری خواهند کرد اما بر اساس آمار منتشرشده اطلاعاتی از موفق بودن این بخش در دسترس نیست و فقط می‌توان به این آمار استناد کرد که از میان استارت‌آپ‌های حاضر در بخش VIP حدود ۱۴ کسب‌وکار مذاکرات خود را با سرمایه‌گذاران پس از نمایشگاه الکامپ ادامه داده‌اند.


در این دوره هم، مرکز کسب‌وکارهای نوپا با دستی پر به الکام‌استارز قدم گذاشت و کارشناسان مرکز در طول چهار روز برگزاری این نمایشگاه ضمن معرفی سرویس‌ها و خدمات مرکز، به استارت‌آپ‌های حاضر در سالن مشاوره ارایه کردند. همچنین با همکاری دانشگاه تهران، احتمالا بزرگ‌ترین پژوهش میدانی از استارت‌آپ‌ها در این دوره انجام شد و به‌زودی گزارش جامع آن در کتابی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.



 

الکام‌استارز ۹۷، حماسه‌ای دیگر

پس از برگزاری موفق الکامپ سال ۹۶ توسط سازمان نصر، زمزمه‌های ادغام نمایشگاه الکامپ و تلکام مطرح شد و اگرچه هیات مدیره سابق سازمان نصر، تلاش‌های زیادی در این راستا انجام داد اما بی‌نتیجه ماند و ۶ تا ۹ مرداد محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی میزبان بیست‌وچهارمین دوره الکامپ خواهد بود. این دوره نخستین تجربه هیات مدیره جدید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است و مانند سال گذشته کل فضای نمایشگاه به الکامپ اختصاص داده‌شده است.

 


الکام‌استارز بزرگ و بزرگ‌تر از قبل

ناصرعلی سعادت: بزرگ‌ترین سالن را به استارت‌آپ‌ها اختصاص دادیم اما بازهم جلو شما کم آوردیم! این جمله‌ای بود که رییس سابق سازمان نصر در اختتامیه الکام‌استارز سال قبل مطرح کرد و همین عامل، باعث شد که امسال دو سالن دیگر به استارت‌آپ‌ها اضافه شود تا شاید چهار سالن نمایشگاه بتواند پاسخگوی نیاز جوانان خلاق و کارآفرین این کشور شود.

درحالی‌که کم‌تر از یک ماه تا آغاز دوره بعدی الکام‌استارز باقی‌مانده است تا زمان تدوین این گزارش دو بار فرآیند ثبت‌نام تمدیدشده است و این‌گونه که پیداست تعداد زیادی از استارت‌آپ‌هایی که نتوانسته‌اند در دوره اول ثبت‌نام خود را انجام بدهند و در صف انتظار دریافت غرفه هستند، از انصراف سایر کسب‌وکارها خوشحال خواهند شد. بر اساس آمار منتشرشده، بیش از ۷۷۰ کسب‌وکار برای حضور در الکام‌استارز و الکام‌گیمز ثبت‌نام کردند که در پایان ۳۷۶ کسب‌وکار برای بخش الکام‌استارز و ۳۴ کسب‌وکار برای الکام‌گیمز، ثبت‌نام خود را نهایی کردند که این آمار رشد ۲۵ درصدی در تعداد و ۸۸ درصدی در مساحت را نشان می‌دهد.




تنوع بیشتر غرفه‌های استارت‌آپی

با توجه به استقبال گسترده کسب‌وکار از غرفه‌های اختصاصی و بزرگ‌تر، کمیته اجرایی الکام‌استارز ۹۷ تنوع بیشتری برای غرفه‌ها پیش‌بینی کرده است، از غرفه‌های پایه ۲۵۰ هزارتومانی تا غرفه‌هایی با متراژ بیش از ۱۲ متر. بر اساس آنچه در نخستین نشست خبری الکام‌استارز مطرح شد، استارت‌آپ‌ها در فراخوان اولیه ثبت‌نام بیش از ۳۰۰۰ مترمربع فضای فیزیکی درخواست داده‌اند که دراین‌بین بسیاری از آن‌ها تقاضای غرفه‌های ۱۲ متری و بزرگ‌تر را داشته‌اند.


 ارایه VIP، نقطه عطف الکام‌استارز ۹۷

با مقایسه چهار دوره برگزاری الکام‌استارز می‌توان دید که در هر دوره روی یک بخش تمرکز شد و نوبتی هم باشد این دوره نوبت جذب سرمایه است. کمیته اجرایی الکامپ ارایه‌های VIP که در نمایشگاه امسال با نام «آوردگاه سرمایه» شناخته می‌شوند را نقطه عطف الکام‌استارز ۹۷ معرفی کرده است و آن‌طور که در کنفرانس خبری مطرح شد، این بخش امسال پررنگ‌ترین بخش الکام‌استارز خواهد بود و شاید این اتفاق فرصت جذابی برای استارت‌آپ‌هایی باشد که به دنبال سرمایه‌گذار هستند.

 

الکام‌ترندز، شاید حلقه گم‌شده نمایشگاه‌های ایرانی

اگر نمایشگاه‌های امروز کشور را با یک دهه پیش مقایسه کنیم خواهیم دید که از عادت ناپسند فروش نمایشگاهی خلاص شده‌ایم، اما اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین نمایشگاه‌های داخلی و خارجی انجام بدهیم، بازهم یک عنصر گم‌شده خواهیم یافت به نام «فناوری». حتی اگر نمایشگاه‌های تراز اول دنیا را کنار بگذاریم و بخواهیم خودمان را با نمایشگاه‌هایی که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برگزار می‌شود، مقایسه کنیم بازهم ما از آن‌ها عقب هستیم نه‌تنها به این دلیل که غول‌های فناوری را در کشور نداریم بلکه به آن دلیل که خودمان ‌هم دستاوردهای نوین و بروز خودمان را به‌درستی معرفی نمی‌کنیم.

«الکام‌ترندز» شاید راهکاری برای این مشکل باشد، جایی که قرار است بازدیدکنندگان به معنای حقیقی کلمه با فناوری آشنا شوند و اصطلاحا بتوانند بر لبه تکنولوژی حرکت کنند. الکام‌استارز امسال قرار است در شش محور اصلی «هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، بلاک چین و رمز ارزها، رایانش ابری، پردازش موازی و ابر پردازشگرها، اینترنت اشیا و کلان داده‌ها» برگزار شود و همه شرکت‌ها و کسب‌وکارهای فعال در این حوزه می‌توانند در این سالن حضور پیدا کنند.

اگرچه سازمان نصر مخاطبان اصلی این سالن را سازمان‌های بزرگ می‌داند و به استارت‌آپ‌ها توصیه می‌کند در سالن الکام‌استارز حضور پیدا کنند، باید منتظر ماند و دید آیا این دیدگاه سال آینده هم به همین شکل خواهد ماند یا استارت‌آپ‌ها در این بخش‌ هم می‌توانند قدرت خود را نشان دهند.

 

پیش به‌سوی بین‌المللی شدن

احتمالا واژه بین‌المللی در اسم بلندبالای «نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک» مغفول‌ترین واژه است؛ حضور چند نماینده انگشت‌شمار از کشورهای خارجی در بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت ICT کشور کافی نیست و لازم است اقدامات موثرتری برای این بخش انجام شود و شاید الکام‌استارز بتواند راهگشایی برای این مشکل باشد.

بر اساس اظهارات نمایندگان سازمان نصر، سازمان فناوری اطلاعات ایران در نظر دارد بین ۵۰ تا ۷۰ استارت‌آپ خارجی را برای حضور در الکام‌استارز دعوت کند و حضور این نمایندگان خارجی ممکن است آغازی برای بین‌المللی شدن این رویداد باشد. باید منتظر ماند و دید آیا این وعده عملی می‌شود یا مانند بسیاری دیگر از موارد در حد یک وعده دولتی باقی می‌ماند!