چگونه یک فرهنگ استارت‌آپی فوق‌العاده‌ایجاد کنیم

چگونه یک فرهنگ استارت‌آپی فوق‌العاده‌ایجاد کنیم

بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها اغلب چنان مشغول ایجاد شرکت‌هایشان و بهبود محصولاتشان هستند که اهمیت فرهنگ‌سازمانی را دست‌کم می‌گیرند. فرهنگ‌سازمانی فقط اتاق‌های بازی در شرکت، عصرانه مجانی یا جمعه‌های غیررسمی (در بعضی شرکت‌ها کارمندان اجازه دارند جمعه‌ها لباس غیررسمی بپوشند) نیست. درواقع فرهنگ‌سازمانی به چگونگی همکاری تیم شما با یکدیگر مربوط می‌شود. فرهنگ‌سازمانی همان چیزی است که تیمتان به آن باور دارد و بیشترین اهمیت را برایش قائل است. برای ایجاد همکاری موثر در تیمتان، باید فرهنگ‌سازمانی قوی ایجاد کنید.

 

  • روی توانایی‌هایتان تکیه کنید

فرهنگ‌های سازمانی توسط بنیان‌گذاران کسب‌وکارها ایجاد می‌شوند. برای مثال، اگر موسسان یک شرکت در کار فروش باشند، بیش‌تر و مهم‌تر از هر چیز برای فروش ارزش قائل هستند. موسسان این شرکت‌ها می‌دانند چگونه بهترین فروشندگان را استخدام کنند و حتی برای دیگر موقعیت‌های شغلی هم به دنبال افراد مشتری مدارتر هستند. نمونه‌های موفقیت‌آمیز در این شرکت‌ها، مربوط به زمانی خواهد بود که بیشترین فروش را داشته‌اند و قهرمانان شرکت کارمندانی‌اند که بزرگ‌ترین مشتری‌ها را پای امضای قرارداد آورده‌اند. به همین ترتیب، شرکت‌هایی که توسط طراحان تاسیس می‌شوند به طراحی اهمیت می‌دهند و افرادی که فنی هستند، شرکت‌هایی بر مبنای تولید و فن‌آوری تاسیس می‌کنند.

به‌عنوان یک موسس، باید این مسئله را درک کرده و فرهنگ‌سازمانی خود را بر اساس توانایی‌هایتان ایجاد نمایید. سعی نکنید کسی غیر از خودتان باشید. اگر طراحید، فرهنگی سازمانی که برای طراحی ارزش قائل است بسازید. هیچ‌کسی نمی‌تواند شما را در قلمرو کاری خودتان زمین بزند و فرهنگ طراحی‌ای بهتر ازآنچه شما ساخته‌اید، ایجاد کند. از طرف دیگر اگر سعی کنید فرهنگی در رابطه با آنچه نیستید به وجود آورید، شکست خواهید خورد. فرهنگی بر اساس ارزش‌های خودتان بسازید زیرا به‌طور غریزی می‌دانید چه باید بکنید و در آن خوب عمل خواهید کرد.

 

  • در ارتباطاتتان شفاف رفتار کنید

همیشه در ارتباط با کارکنان‌ خود واضح و روشن برخورد کنید. آن‌ها باید بدانند آیا شرکت در حال رشد است یا خیر؟ به چه نوع تلاش‌ها یا کارهایی پاداش تعلق می‌گیرد یا مسیر ارتقای شغلی برایشان وجود دارد یا خیر؟ حتی وقتی خبرهای بدی هم دارید باید به‌وضوح با تیمتان صحبت کرده و اتفاقاتی که برای شرکت می‌افتد را توضیح دهید.

در شرکت من، هرروز صبح ایمیلی برای کارمندان ارسال می‌شود. این ایمیل حاوی تمام شاخص‌های کلیدی مهم مانند: تعداد مشتری‌های فعال، کاربران فعال و ثبت‌نام‌های جدید است.

زمانی را برای گوش دادن به نگرانی‌های همه کارکنان و تلاش حداکثری برای حل مسائل آن‌ها اختصاص دهید. یک کانال ارتباطی باز و دو جهته ( از کارکنان به مدیران و بالعکس) ایجاد کرده و در مواقع ضروری بازخورد آن‌ها را دریافت نمایید. با کارکنانتان به‌طور مداوم و به‌صورت تک‌به‌تک جلسه بگذارید زیرا فرهنگ سازمان زمانی ارتقاء می‌یابد که صدای تک‌تک اعضا شنیده شود. وقتی‌که شرکتتان بزرگ‌تر شد، رهبران تیم خود را موظف کنید با تک‌تک اعضای تیمشان جلسه بگذارند.

در شرکت ما هر جمعه، روز ارائه کار (demo) است. در این روز تیم‌ها آنچه در هفته انجام داده‌اند یا آموخته‌اند را ارائه می‌دهند و البته زمان مناسبی است تا آزادانه در مورد موضوعات مهم صحبت کنیم. من در این جلسات خیلی کم صحبت می‌کنم، اما با یادآوری اهداف و ارزش‌هایمان توجه همه را جلب می‌نمایم. کشمکش‌های روزانه گاهی می‌توانند موجب غفلت ما ازآنچه واقعا اهمیت دارد شوند و به‌عنوان یک رهبر، یافتن زمان مناسب برای یادآوری مسائل مهم به کارکنانتان وظیفه شماست.

 

  • مجموعه‌ای از ارزش‌ها ایجاد کنید

در همان مراحل اولیه، ارزش‌های شرکتتان را تعریف و در مورد آن ارزش‌ها صحبت کنید. به آنچه برای شرکت مهم است، فکر کنید. همچنین می‌توانید از اعضای تیمتان بخواهید به‌تنهایی بنشینند و ارزش‌هایی را که احساس می‌کنند به شرکت مربوط است، بنویسند. به‌عنوان‌مثال، رویکرد شما در مورد ساعت‌های کاری انعطاف‌پذیر چیست؟ شاید این مسائل به نظر جزئیات کوچکی بیایند، اما از پیش دانستن ارزش‌ها، به شما کمک می‌کند از هرگونه اتفاق غیرمنتظره‌ای در مسیر جلوگیری کنید.

بهترین راه به اشتراک گذاشتن ارزش‌های شرکت با تیمتان این است که خودتان الگوی مناسبی باشید. اگر برای کیفیت محصول ارزش قائلید، درباره کیفیت محصولاتتان بازخورد دقیقی به اعضای تیم ارائه کنید. به آن‌ها فرصت و منابع فراوان برای حل مسائل مربوط به کیفیت را بدهید. در جمعه‌های مخصوص ارائه کار  (demo)، ما حداقل سه تست کاربردپذیری را مشاهده می‌کنیم. در این تست‌ها، افرادی که مشتری ما نیستند از محصول ما، که یک برنامه فرم ساز (form builder) است استفاده می‌کنند. ما از آن‌ها می‌خواهیم فرم خاصی بسازند و پیشرفت آن‌ها را در صفحه‌نمایش بزرگ تلویزیون تماشا می‌کنیم.

ما می‌توانستیم به‌راحتی میانبر بزنیم و این وظیفه را به طراحان بخش تجربه کاربر محول کنیم. اما این کار را نکردیم، چرا که حضور همه کارکنان شرکت طی چندین ساعت انجام تست‌های کاربردپذیری به ما این اطمینان را می‌دهد که همه در جریان چگونگی استفاده کاربر از محصولمان قرار می‌گیرند. درنتیجه این کار منجر به درک عمیق‌تر از تجربه کاربر شده و تضمین می‌کند که محصول باکیفیت تولید کنیم. درنهایت همه کارکنان در مقابل کیفیت محصولات مسئول هستند و این همان شیوه ساخت فرهنگ در شرکت ماست که برای کیفیت ارزش قائل است.

مدت‌زمانی که صرف یک فعالیت می‌کنید یکی از بهترین شیوه‌هایی است که می‌توانید به کارکنانتان نشان دهید چه چیزی از نظرتان اهمیت دارد.

  • هماهنگ و سازگار استخدام کنید

فردی را فقط به این خاطر که رزومه فوق‌العاده‌ای دارد، استخدام نکنید. به این مسئله توجه کنید که آیا این شخص متناسب با فرهنگ‌سازمانی شما هست یا خیر. بهترین شیوه فهمیدن این موضوع آن است که او را برای ناهار دعوت کنید یا از او بخواهید چندساعتی کنار تیم فعلی شما باشد. بدین ترتیب می‌توانید با مشاهده نحوه واکنش‌های فرد در محیطی بدون تنش و آرام، ارزیابی بهتری به عمل‌آورید. گاهی من فقط برای یک روز یا یک هفته افرادی را استخدام می‌کنم و از آن‌ها می‌خواهم با یکی از اعضای تیم کار کنند. سپس از اعضای تیم می‌پرسم آیا مایلند با آن شخص به‌طور دائم کار کنند. حتی درصورتی‌که آن‌ها مایل باشند هم، اگر بر این باور باشم که فرد موردنظر کاملا متناسب نیست، ممکن است برخلاف نظر آن‌ها او را استخدام نکنم.

همچنین، شما باید به این نکته توجه داشته باشید که افراد با ویژگی‌های مشابه را استخدام نکنید. در عوض به دنبال تنوع باشید. بدون تنوع، تیم شما خلاقیت و انعطاف‌پذیری کمتری خواهد داشت. گرد هم آوردن دیدگاه‌ها، زمینه‌ها و سابقه‌های مختلف در شرکتتان به شما کمک خواهد کرد مشتریانتان را با بهره‌گیری از انواع دیدگاه‌های مختلف درک کرده و راه محصولاتتان را به سمت بازارها و مسیرهای کاملا جدید باز کنید.

 

  • محیط کاری دلپذیری فراهم آورید

اتاقی برای استراحت و رفع خستگی تدارک ببینید. این کار باعث افزایش روحیه و بهره‌وری کارکنان می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند از ساعاتی که مشغول کارند لذت ببرند. همچنین به کارمندان نشان می‌دهد نه‌تنها مجازند استراحت کنند بلکه تشویق هم می‌شوند.

به یاد داشته باشید امروزه همه مایلند در محیطی خوشایند کار کنند. بنابراین وقتی کارکنانتان می‌خواهند استراحت کنند، فراهم آوردن فضایی دلپذیر برای رفتن به آنجا و استراحت کردن، اهمیت بسیاری دارد. شرکت شما از کارکنانی که سخت‌تر کار می‌کنند و زمان طولانی‌تر در شرکت می‌مانند، سود خواهد برد.

 

  •  خارج از محیط کار فعالیت‌های تیمی انجام دهید

تفریحات فوق‌برنامه شرکت‌ها و فعالیت‌هایی در فضای باز، راه‌های فوق‌العاده‌ای برای تسهیل تیم سازی هستند. این فعالیت‌ها افرادی را که معمولا کنار هم کار نمی‌کنند دورهم جمع کرده و به آن‌ها کمک می‌کند باهم دوست شوند. وقتی کارمندان باهم به‌خوبی جور شده و دوست می‌شوند، فرهنگ شرکت قوی‌تر می‌شود. در طول روزهای دوچرخه‌سواری ما، کارمندان باهم تفریح می‌کنند، صمیمی‌تر می‌شوند و به هم اعتماد می‌کنند.