نکاتی برای برقراری روابط مستحکم با مشتریان

نکاتی برای برقراری روابط مستحکم با مشتریان

برقراری روابط مستحکم در هر زمینه‌ای از زندگی، یکی از عناصر اصلی موفقیت است. روابطی که با انواع گوناگونی از مردم در بسیاری از زمینه‌های گوناگون زندگی می‌سازید، می‌تواند مبنای ایجاد روابط مستحکم با مشتریان باشد. ولی فکر کردن درباره اینکه چه چیزی واقعا باعث می‌شود رابطه‌ای تداوم داشته باشد، همواره کار ارزشمندی است.

برقراری روابط تجاری مستحکم به‌ظاهر کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما این روابط به زمان، تلاش و مهارت بسیاری نیازی دارد. ایجاد و حفظ چنین روابطی گاهی چالش‌برانگیز و حتی بسیار دشوار است، ولی نتایج مثبت آن می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. یک ارتباط شخصی، چه طی چند هفته به وجود آمده باشد یا چند ماه یا چند سال، می‌تواند به تبلیغ شفاهی یا دهان‌به‌دهان مثبتی درباره شما منتهی شود، فروش را افزایش دهد، روابط بیشتری برای شما ایجاد کند، و برایتان رضایتمندی و امنیت شغلی به دنبال داشته باشد.

بنابراین نکات زیر را به خاطر داشته باشید و با استفاده از آن‌ها مهم‌ترین بعد کسب‌وکارتان یعنی روابط با مشتری را تقویت نمایید.

 

۱. با دیگران همان رفتاری را داشته باشید که دوست دارید دیگران با شما داشته باشند: این جمله کلاسیک، ظاهرا کار بسیار ساده‌ای است. اما در اغلب موارد فراموش می‌شود. زمانی که با مشتری در حال معامله هستید، خود را جای او بگذارید و همان خدمات و احترامی را که خودتان خواستارش هستید در همان سطح، برای او قائل شوید.

 

۲. صداقت، کلید موفقیت است. اغراق کردن در حقایق مربوط به کالاها و خدماتتان به هر شکلی که باشد ممکن است به‌طورجدی به خوش‌نامی شما آسیب بزند. اگر بتوانید صادقانه و واقع‌گرایانه بگویید کسب‌وکار شما کدام خدمات را نمی‌تواند ارایه کند، مشتریان می‌پذیرند و قدردان شما خواهند بود و همین می‌تواند بنیان رابطه‌ای بلندمدت با آن‌ها باشد.

 

۳.  به خاطر داشته باشید که مشتریان شما انسان هستند نه عدد و رقم. بعد از اولین گفتگو با مشتری، سعی کنید نه‌تنها اسم او را به خاطر بسپارید، بلکه نکته‌ای را نیز درباره او به‌عنوان یک انسان به یاد داشته باشید. دانستن یک واقعیت درباره هرکسی باعث می‌شود به خاطر داشته باشید که کسب‌وکارتان چگونه می‌تواند به نیاز آن فرد پاسخ دهد. همین جزئیات ظریف می‌توانند تاثیر بسیار بزرگی بر ایجاد روابط میان شما داشته باشند.

 

۴. خونسردی خود را حفظ کنید. هیچ‌چیز ناراحت‌کننده‌تر از این نیست که درباره کالایی سوال کنید و فروشنده به شما پرخاش کند. بنابراین سعی کنید فرد خوش برخوردی باشید تا مشتری شما احساس راحتی کند و بهتر بتواند درباره نیاز و خواسته‌اش با شما صحبت نماید.

 

۵. با زبان بدن آشنایی داشته باشید. مردم، آگاهانه یا ناخودآگاه، می‌توانند متوجه شوند شما در کنار آن‌ها چه حسی دارید. دست‌به‌سینه نبودن، پا روی پا نیانداختن، لبخند زدن، و داشتن تماس چشمی، همگی حالت‌هایی هستند که مشتری هنگام تعامل با شما آن‌ها را به خاطر می‌سپارد.

هر ارتباطی منحصربه‌فرد بوده و باید آن را منحصربه‌فرد دانست. در اغلب موارد، بهترین روش این است که خودتان باشید و در هیچ‌چیز اغراق نکنید. اگر نسبت به رابطه‌ای علاقه قلبی داشته باشید، بقیه کارها به‌خودی‌خود انجام خواهند شد.

اگرچه برقراری روابط موثر، چه حرفه‌ای و چه غیرحرفه‌ای، نیاز به زمان و تلاش بسیاری دارد، اما در اغلب موارد این روابط به‌سرعت از بین می‌روند. اگر رابطه را بدیهی فرض کنید، اگر پرتوقع باشید و اگر بی‌اعتنا باشید، رابطه خیلی زود تضعیف‌شده و از بین می‌رود.

ایجاد روابط بلندمدت و موثر برای موفقیت هر سازمانی ضروری است. بنابراین تلاش کنید در برقراری روابط دچار اشتباه نشوید و در عوض، از مزایای روابط تجاری مثبتی که فواید دوجانبه دارند در زندگی حرفه‌ای‌تان استفاده کنید.