۷ ایده فوق‌العاده برای خلق وبلاگی که هزاران خواننده را جذب کند

۷ ایده فوق‌العاده برای خلق وبلاگی که هزاران خواننده را جذب کند

شف گاستو راتاتویل می‌گوید: «هرکسی می‌تواند آشپزی کند، ولی فقط آن‌هایی که نترس هستند می‌توانند آشپزهای فوق‌العاده‌ای شوند.» این کلمات را می‌توان طور دیگری نیز بازنویسی کرد: «هرکسی می‌تواند وبلاگ بنویسد، ولی فقط آن‌هایی که نترس هستند می‌توانند وبلاگ‌نویس‌های فوق‌العاده‌ای شوند!»

آلبرت انیشتین می‌گوید: «سعی نکنید فرد موفقی شوید. سعی کنید فرد ارزشمندی شوید.» حقایق زیادی در این جملات نهفته است.

وقتی محتوایی خلق می‌کنید، روی کیفیت تمرکز کنید نه کمیت. آنچه یک بلاگ پست خوب را می‌سازد، موضوع یا ایده خوب، دستور زبان و املای صحیح، و مسلماً مهارت و تسلط بر قالب نگارش است. اما اگر می‌خواهید هزاران خواننده را به سمت وبلاگ خود جذب کنید و کاری کنید که بگویند: «واااای»، باید پا را از این اصول اولیه فراتر بگذارید.

امروزه بزرگ‌ترین چالش وبلاگ نویسان، این است که تجربه‌ای خاطره‌انگیز و لذت‌بخش برای بازدیدکنندگان رقم بزنند، طوری که آن‌ها تشویق شوند و دوباره به وبلاگ شما رجوع کنند. برای رسیدن به این هدف، لازم است وبلاگ جذابی داشته باشید که مخاطب را درگیر کند. بدین ترتیب نه‌فقط هزاران خواننده جذب می‌شوند، بلکه از بقیه وبلاگ‌نویس‌ها متمایز می‌شوید. در این مقاله، ۷ ایده فوق‌العاده و مطمئن را به شما پیشنهاد می‌کنیم که باعث می‌شوند وبلاگ شما ازنظر خوانندگان ارزشمند شود.

 

۱ـ فرمول‌های تیتر نویسی همیشه جواب می‌دهند

تیترها یا عناوین می‌توانند موفقیت یا شکست بلاگ پست شما را رقم بزنند. عنوان، اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین عنصر وبلاگ است. عنوان است که خوانندگان را از رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر وبلاگ‌ها به سمت شما جذب می‌کند.

عنوان، اولین بخش پست شماست که خواننده به آن نگاه می‌کند و درباره ارزشمند بودن یا نبودن پست شما قضاوت می‌کند. عناوین جذاب، عناوینی هستند که بتوانند پست‌های شما را از پست‌های معمولی متمایز سازند.

عنوانی که می‌نویسید مثل وعده‌ای است که وبلاگ شما باید به آن عمل کند. اگر محتوایی که نوشته‌اید نتواند وعده‌ای را که در عنوان داده‌شده محقق کند، باعث آزار مردم خواهد شد و بدیهی است تاثیر بدی روی آن‌ها خواهد گذاشت. بااینکه عناوین منجر به جذب خوانندگان به سمت پست شما می‌شوند، محتوا نیز باید همیشه مطابق انتظارات آن‌ها باشد.

فرمول ساده‌ای که برای نوشتن عنوان توسط جف گویینز داده‌شده، به این صورت است:

عدد، یا یک کلمه انگیزشی + صفت + کلیدواژه + وعده (قول)

 

برای آنکه عنوانی مردم را جذب کند، باید از کلمات قدرتمند و مهیج استفاده کنید تا خواننده، ایده‌ای مثبت و شفاف درباره آنچه می‌تواند از پست انتظار داشته باشد، در ذهن خود ایجاد کند.

 

۲ـ پست خود را بخش‌بندی کنید

می‌دانستید تنها ۱۶ درصد خوانندگان بلاگ پست‌ها را تا انتها می‌خوانند؟ همه مشغله دارند و بنابراین فقط برای خواندن محتوایی فرصت دارند که برایشان جالب و مثمر ثمر باشد. نباید کاری کنید که توجه خوانندگان از شما سلب شود. هیچ‌کس دوست ندارد مطلبی را بخواند که طولانی و حوصله سر بر است.

روش‌هایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بلاگ پست‌هایتان را چشمگیر و جذاب کنید. یکی از آن‌ها تقسیم کردن پست‌های طولانی به جملات و پاراگراف‌های کوتاه است. محتوا باید شفاف و جذاب باشد. باید به‌گونه‌ای ارایه شود که خوانندگان بتوانند با یک نگاه آن را به‌سادگی هضم کنند.

صرف‌نظر از صنعت یا گوشه بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، باید به‌جای خلق محتوای عمومی، بر خلق محتوایی ارزشمند تمرکز کنید. مثلاً وبلاگ نویسی را تصور کنید که درباره بهداشت و سلامت می‌نویسد، و نکاتی را درباره وبلاگ نویسی موثر به اشتراک می‌گذارد و توضیح می‌دهد که چه طور بلاگی را بنویسید که بیشترین بازدیدکننده را جذب کند. محتوای خود را دقیق ویرایش کنید. ضروری است محتوا تا حد ممکن خلاصه باشد.

 

۳ـ مثال‌هایی از زندگی واقعی به اشتراک بگذارید

وقتی خواننده بتواند با موضوعی ارتباط برقرار کند، بیشتر به سمت آن جذب می‌شود. خوانندگان همیشه به دنبال مثال‌هایی هستند که فقط تئوری نباشند. وقتی می‌خواهید مطلب جدیدی را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارید، یا کالاها و خدماتتان را به آن‌ها نمایش دهید، نمونه‌های واقعی را مثل چاشنی به محتوای خود اضافه کنید. افزودن نمونه‌هایی از زندگی واقعی باعث می‌شود محتوای شما برای خواننده ارزشمندتر شود.

 

۴ـ توجه آن‌ها را با همان جمله اول جلب کنید

بعد از عنوان، مهم‌ترین عنصر محتوا جمله اول است. اگر جمله اول حوصله سر بر باشد و خواننده را تشویق نکند تا سطر بعدی را بخواند، محتوای شما جان نخواهد داشت و اگر جمله دوم نتواند خواننده را تشویق کند تا جمله سوم را بخواند، آن جمله هم بی‌جان است. این توالی جملات، که هرکدام خواننده را به سمت بعدی سوق می‌دهد، باید همین‌طور ادامه داشته باشد تا خواننده جذب شود و متن را تا انتها دنبال کند. این به مهارت رهبری نویسنده بستگی دارد.

جمله اول باید به‌اندازه‌ای موثر باشد که خواننده را جذب کند و هم‌زمان، باید به‌طور شفاف به او نشان دهد که ادامه مطلب درباره چیست. در اینجا چند راهکار وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها جمله اول وبلاگتان را جذاب‌تر کنید:

پرسش جذاب و مهیجی مطرح کنید: اگر به بلاگ پست‌های «نیل پاتل» نگاه کنید، بیشترشان با پرسش‌های انگیزشی شروع می‌شود و خواننده دوست دارد تا انتها مطلب را بخواند تا ببیند موضوع بعدی چیست.

  • آخر داستان را اول بگویید: «فقط ظرف ۳ دقیقه متوجه خواهید شد چه طور از راه وبلاگ نویسی ۵۰٫۰۰۰ دلار به دست بیاورید.» این جمله، وعده بزرگ و قطعاً مهیج را شامل می‌شود و به خواننده می‌گوید که در انتها چه چیز نصیب آن‌ها می‌شود و این بلاگ پست چه قدر می‌تواند برای آن‌ها آموزنده باشد.
  • نقل‌قول کنید: قبول کنید که «شف گاستو» در ابتدای همین پست توجه شما را جلب کرد. مگر نه؟
  • وعده بدهید: «بعد از خواندن این پست می‌توانید با اعتمادبه‌نفس کامل، گوشه بازاری را برای بلاگ پست بعدی خود پیدا کنید.» شجاع باشید و به خوانندگان وعده دهید، اما فراموش نکنید که به وعده‌هایتان عمل کنید.
  • هی، مشکل چیست؟: این ترفند بسیار ساده است. به خوانندگان بگویید که چه مشکلی دارند و از چه فراری هستند تا بتوانید توجه آن‌ها را جلب کنید: «به‌تازگی مشاوری را برای سئو استخدام کرده‌اید و از او خوشتان نمی‌آید؟»
  • چشم ذهن خواننده را بازکنید: «اولین روزی را که درباره استراتژی بلاگ نویسی نیل پاتل مطالعه کردید به خاطر دارید؟» یک تصویر ذهنی در خواننده ایجاد کنید. این قدرتمندترین کاری است که به‌عنوان یک نویسنده می‌توانید انجام دهید.

 

۵ـ شفافیت، اختصار و ارتباط را فراموش نکنید

احتمالاً درباره «سث گودین» شنیده‌اید. می‌دانید چرا آن‌قدر محبوب است و فالور دارد؟ به خاطر مفید و مختصر بودن بلاگ پست‌هایش. او از تصاویر و ویدیوهای غیرضروری و محتوای پر جزئیات استفاده نمی‌کند تا حوصله خواننده سر برود. تنها هدف او، ارایه ارزش است.

اختصار، شفافیت و ارتباط، سه عامل بسیار مهم در نوشتن هستند. مختصر نویسی و استفاده دقیق و درست از واژگان باعث می‌شود محتوای شما از سایرین متمایز شود. اختصار ازاین‌جهت مهم است که مردم به جزئیات بیهوده اهمیت نمی‌دهند. تنها مورد مهم برای آن‌ها، ارزش است و هر چیزی به‌غیراز محتوای ارزشمند، باعث از بین رفتن علاقه آن‌ها می‌شود. بنابراین کم بنویسید و زیاد بگویید. مشتریان را جذب کنید، همین.

ولی صبر کنید. منظور من این نیست که شفافیت را فدای اختصار کنید. به‌هیچ‌وجه. باید بین شفافیت و اختصار، تعادل وجود داشته باشد و این تعادل، کلید موفقیت است.

جزئیات مهم را حذف نکرده و خوانندگان را سرگردان رها نکنید. اگر جزئیات مهم حذف شوند، ساختار بلاگ پست به هم می‌ریزد. فکر نکنید خوانندگان همه‌چیز را می‌دانند. آن‌ها می‌توانند محتوای شما را بخوانند نه ذهن شما را. بنابراین بهتر است دستشان را بگیرید و موضوع را درست برایشان توضیح دهید.

 

۶ـ بلاگ پست خود را به یک مجموعه تبدیل کنید

اگر بلاگی دارید و می‌خواهید هم خوانندگان قبلی را سرگرم کرده و هم خوانندگان جدید جذب کنید، داشتن مجموعه‌ای از بلاگ پست‌ها روش بسیار موثری برای این کار است.

نوشتن یک مجموعه موفق در وبلاگتان نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا خوانندگان را جذب کنید تا آن‌ها مرتباً به شما رجوع کنند، بلکه به شما کمک می‌کند تا رتبه بهتری در موتورهای جستجو به دست بیاورید. موتورهای جستجو نتایجی را نمایش می‌دهند که برای کاربرانشان ارزشمند باشند. وقتی مجموعه‌ای از بلاگ پست‌های مفصل و ارزشمند را حول موضوعی خاص می‌نویسید، گوگل به آن توجه می‌کند. هر بلاگ پست باکیفیتی که منتشر می‌کنید فرصت دیگری است برای آنکه ترافیک مناسبی از موتورهای جستجو دریافت کنید.

 

۷ـ داستان تعریف کنید

مردم عاشق داستان خواندن هستند. اخیراً نقل داستان یا همان storytelling  به کلمه‌ای داغ تبدیل‌شده است. داستان، ابزار بازاریابی قدرتمندی است که مردم را به خواندن تشویق می‌کند. اگر می‌خواهید شخصیت و خوش‌نامی برند خود را به نمایش بگذارید، داستان بهترین و موثرترین راه است.

این روش می‌تواند به شما کمک کند پایگاه خوانندگانتان را مستحکم‌تر کنید. مردم ممکن است اسم‌ها را فراموش کنند، ولی یک داستان خوب را هرگز فراموش نمی‌کنند و همه از خواندن آن لذت می‌برند. بنابراین، حقایق جذاب، آمار و نکاتی را به داستان خود اضافه کنید تا در ذهن خوانندگان حک شود.

داستان‌ها می‌توانند به خواننده در برقراری ارتباط با شما کمک کند. بیان داستان‌های جذاب، یکی از قدرتمندترین راه‌ها برای انتقال ارزش پیشنهادی شما و ارزش برندتان است. بیان داستان همان عنصر جادویی و اسرارآمیزی است که باعث موفقیت بازاریابی شما می‌شود.

 

سخن پایانی

نوشتن بلاگ پست، کاری است بس دشوار! باید هدف خود را بدانید، مهارت‌های نگارشی خود را تقویت کنید و از همه مهم‌تر، ذهن خوانندگان را بخوانید و از علایق آن‌ها آگاه باشید.

بعدازآنکه خوانندگان را شناختید، باید بتوانید قلب و روح آن‌ها را جذب نمایید. باید نگرانی‌ها و دغدغه‌هایشان را درک کنید و به پرسش‌هایشان پاسخ دهید. به این فکر کنید که نظر شما دقیقاً چه کمکی می‌تواند به آن‌ها بکند. به تلاش ادامه دهید تا بدین ترتیب، ترافیک بلاگ شما به‌مرورزمان افزایش پیدا کند. بیشتر خوانندگان کم‌کم جذب بلاگ پست‌های شما می‌شوند. نظراتی که داده می‌شود و اشتراک پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی، کم‌کم بیشتر می‌شوند. از همه مهم‌تر، جریان مستمری از خوانندگان به‌طور ثابت مطالب شما را دنبال خواهند کرد.