۷ راه برای بهبود کمپین بازاریابی ایمیلی به کمک شبکه‌های اجتماعی

۷ راه برای بهبود کمپین بازاریابی ایمیلی به کمک شبکه‌های اجتماعی

تعداد کمی از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین وجود دارند که می‌توانند به‌صورت منفرد و جداگانه عمل کنند. دنیای آنلاین، وبگردی سریع، لذت و رضایت آنی، شبکه به‌هم‌پیوسته و عملکرد چند وظیفه‌ای دایمی را ممکن می‌سازد. به نظر می‌رسد تنها کار درست این است که کسب‌وکارها از این خصوصیات استفاده کنند تا بهترین استراتژی‌های بازاریابی خود را برای دستیابی به یک نتیجه سودمند متقابل، به هم مرتبط و یکپارچه سازند.

تقریبا به همان اندازه که بازاریابی محتوا می‌تواند از SEO بهره برده و بهبود یابد، شبکه اجتماعی و بازاریابی ایمیلی نیز با یکدیگر ارتباط متقابل سودمندی دارند. امروزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی توجه بسیار زیادی را از سوی بازاریابان به خود جلب کرده است اما بازاریابی ایمیلی تاکتیکی است که در میان دیگر برنامه‌های بازاریابی کمتر موردتوجه قرارگرفته است. انجمن بازاریابی مستقیم یا DMA ارزیابی کرده است که بازاریابی ایمیلی، ۴۳۰۰% نرخ بازگشت سرمایه یا (ROI) دارد که مقدار قابل‌توجهی به شمار می‌آید.

بدیهی است بازاریابی ایمیلی و بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی، هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما زمانی که از هر دو آن‌ها باهم استفاده کنید، بیشترین بهره را کسب خواهید کرد. در اینجا هفت راه برای انجام این کار بیان می‌شود:

 

۱- فراخوان مستقیم برای ثبت‌نام

اولین تاکتیک شاید بدیهی‌ترین شیوه باشد، اما نباید از آن غافل شوید. درواقع سادگی این شیوه، علت برتری آن است. در شبکه‌های اجتماعی (با فرض بر اینکه در حال حاضر از دسترسی مناسبی به این شبکه‌ها برخوردارید)، با زبانی غیرمبهم و کاملا مستقیم از فالوورهایتان بخواهید در خبرنامه ایمیلی شما ثبت‌نام کنند. با یک فراخوان اقدام یاcall to action  مثل «با ثبت‌نام در خبرنامه ایمیلی، از پیشنهادهای ویژه ما مطلع شوید.» اغلب می‌توانید بلافاصله چند نفر فالور جذب کنید. حتی اگر تعداد طرفدارانتان ناچیز باشد، فقط مطمئن شوید روی مزایای ثبت‌نام تاکید کرده باشید. هر چه این مزایا برای آن‌ها قابل‌لمس‌تر باشد (مثلا ارزش بیشتر آن‌ها در برابر خوانندگان عادی)، ثبت‌نام‌های بیشتری به دست خواهید آورد.

 

۲- لینک دادن به مقالات داخل وبلاگ

وبلاگ‌ها دروازه قدرتمند دیگری برای جذب ثبت‌نام‌های ایمیل هستند، خصوصا اگر خبرنامه ایمیلی بخشی از بهترین عملکردها (یا حتی بهتر، پست‌های اختصاصی) شما را نشان دهد. شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین کانال‌های توزیع محتوا به شمار می‌آیند، بنابراین نهایت استفاده را از آن‌ها ببرید. توجه کاربران جدید را با محتوای جذاب و منحصربه‌فرد جلب کنید تا به سایتتان جذب شوند. با این کار، شانس این را دارید که در همان ابتدای کار، مشتریان بالقوه را به مشتری واقعی تبدیل نمایید. به‌علاوه تا زمانی که بخش ثبت‌نام در ایمیلتان قابل رویت است، حداقل می‌توانید روی جذب تعداد اندکی مشترکان جدید ایمیلی حساب بازکنید، و این تضمین در مورد آن‌ها وجود دارد که در حال حاضر به برند و محتوای شما علاقه‌مندند.

 

۳- ارایه پیشنهادات ویژه و انحصاری

یکی از بهترین راهکارها برای استفاده از کمپین بازاریابی ایمیلی، ارایه ارزش به‌صورت مداوم و انحصاری است. فرستادن محتوا از طریق ایمیل و تخفیف‌ها یا هدایای رایگان به مشترکانتان از آن جمله است. در هفته‌ها یا روزهای منتهی به یکی از این رویدادها و هدایای ویژه، ارزش آن را با سوال یا مطلبی در شبکه‌های اجتماعی به اطلاع همه رسانده و آن‌ها را جذب کنید. موضوع را کاملا فاش نسازید، بلکه فضا را کمی رازآلود کرده و کاربران را ترغیب کنید که برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، ثبت‌نام کنند.

به‌طور مثال؛ اگر قصد دارید کوپن تخفیف ۳۰ درصد برای همه‌چیز را به مشترکان ایمیلی‌تان ارایه دهید، باید متنی مثل «سورپرایز بزرگی برای مشترکان ایمیلی وفادارمان درراه است. قبل از اینکه خیلی دیر شود به ما سری بزنید» را پست کنید.

 

۴-تبلیغ صفحه فرود

بسته به‌اندازه و کیفیت لیستتان، می‌توانید یک صفحه فرود مستقل برای ترویج ثبت‌نام‌های ایمیلی راه‌اندازی کنید. این کار فضای بخش‌های دیگر سایت شما را خالی می‌کند و مهم‌تر از همه به شما فرصتی می‌دهد تا با زبان مخصوص جمعیت موردنظرتان، مشتریان بی‌علاقه را فیلتر کنید. پس از ساخت این صفحه، می‌توانید با استفاده از حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی‌تان و هر طور که تصور می‌کنید متناسب است، ازجمله مشوق‌ها، تبلیغات مستقیم یا پیشنهادات ویژه، بازدیدکنندگانتان را به سمت صفحه فرود هدایت کنید.

 

۵- مسابقات و قرعه‌کشی‌ها

مشوق‌ها همواره برای جلب‌توجه و تعامل ارزشمندند و هنگامی‌که دو رسانه بازاریابی آنلاین قوی در اختیاردارید، این مشوق‌ها حتی قدرتمندتر نیز عمل می‌کنند. از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ یک مسابقه یا قرعه‌کشی استفاده نمایید. مشوق‌ها می‌توانند هدیه‌ای برای کاربری تصادفی، جایزه‌ای برای بهترین محتوای ارایه‌شده توسط کاربران یا هر چیزی متناسب با برندتان باشند. نکته کلیدی آن است که مشوق‌ها باید چیز باارزشی باشد و باید آن‌ها را در سراسر شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید. به‌عنوان پیش‌شرط برای شرکت در مسابقه، آدرس ایمیل کاربران را بخواهید. آن‌ها خوشحال می‌شوند آدرس ایمیلشان را بدهند و شما هم از این طریق می‌توانید لیست مشترکان خود را تکمیل کنید.   

 

 

۶- قرار دادن آیکون شبکه‌های اجتماعی در ایمیل‌ها

اگر هنوز این کار را انجام نداده‌اید، باید شروع کنید. اغلب این راهنمایی‌ها بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی تمرکز دارند تا افراد بیشتری را در یک لیست ایمیل جمع نمایند، اما این مسیر با هر دو شیوه انجام‌پذیر است: برای مشترکان ایمیلی خود، فرصت‌های بیشتری فراهم آورید تا با برندتان در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنند. جدا از معامله، فالوورهای بیشتری را جذب خواهید کرد و مهم‌تر از آن، تعاملات بیشتری را به دست خواهید آورد (به‌خصوص اگر از واکنش‌های مربوط به محتوای ایمیل اختصاصی‌تان جویا شوید).

 

۷- بارگذاری لیست‌های مشترکان در شبکه‌های اجتماعی

درنهایت می‌توانید از لیست ایمیل موجودتان برای یافتن افراد در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. توییتر، لینکدین، فیس‌بوک و سایر پلتفرم‌ها، ابزارهایی دارند که آدرس‌های ایمیل را با پروفایل‌های شناخته‌شده کاربران مربوطه انطباق می‌دهند. از این ویژگی استفاده کرده و شروع به ایجاد لیست رسانه‌های اجتماعی کنید که منعکس‌کننده ایمیل‌های مشترکانتان باشد. سپس می‌توانید از این اطلاعات هر طور مایلید استفاده نمایید. شاید بهترین راه از طریق گوش دادن به تفکرات و دیدگاه جمعی یا social listening باشد، که می‌توانید اطلاعات مربوط به مخاطب خود را بر اساس علاقه‌مندی‌ها، پست‌ها و رفتارهای آن‌ها گردآوری کنید.

بازاریابی آنلاین، بیشتر بازی با منابع است. صرفا منابع مورداستفاده‌تان و یا اینکه از آن‌ها به‌طور مستقل استفاده می‌کنید یا خیر، موفقیتتان را تعیین نمی‌کنند، بلکه چگونگی استفاده هم‌زمان از منابع برای حمایت از کمپینتان تعیین‌کننده موفقیت شماست. ایمیل و شبکه‌های اجتماعی به‌طور طبیعی خطوط ارتباطی را به اشتراک گذاشته‌اند و به‌عنوان نقطه شروع بسیار خوبی برای استراتژی‌هایی مانند SEO و بازاریابی محتوا به کار می‌روند. بنابراین از آن‌ها برای رفع محدودیت‌های بازاریابی بالقوه‌تان استفاده کنید و ارتباطات سراسری خود را بهبود بخشید.