پنج چالش اصلی استارت‌آپ‌ها و سیاست‌های دولت برای غلبه بر آن‌ها

پنج چالش اصلی استارت‌آپ‌ها و سیاست‌های دولت برای غلبه بر آن‌ها

هر استارت‌آپی چالش خاص خود را دارد و هر چالشی نیز یک سیاست دولتی دارد که می‌تواند بر آن غلبه کند. در این مقاله، Aditya Shrivastava ، مدیر بازاریابی محتوایی، درباره پنج چالش اصلی استارت‌آپ‌ها و سیاست‌های دولت هند جهت غلبه بر آن‌ها توضیح می‌دهد.

از زمانی که سیاست بلند پروازانه Startup India اجرا شد، کشور هند شاهد رشد بی‌سابقه افرادی بود که با ایده‌های جدید، نوآوری‌های جدید و استارت‌آپ‌های جدید کار خود را شروع کردند. اگرچه چشم‌اندازی که در برابر عموم مردم قرار دارد حاکی از رشد است، اما طبق گزارش Forbes نود درصد استارت‌آپ‌ها طی همان پنج سال اول با شکست روبرو می‌شوند.

ولی این مساله مانع از شکوفایی کارآفرینان و استارت‌آپ‌های آتیه‌دار نشده است. اگرچه بیشتر این استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان به دانش تخصصی در حوزه مربوطه، چشم‌انداز تجاری، اشتیاق به کارآفرینی و دانش فنی نیاز داشتند، در اغلب موارد یا اکوسیستم مناسبی برای بقا پیدا نکردند یا نتوانستند سیاست‌ها و طرح‌هایی را بیابند که به رشد آن‌ها کمک کند.

پس بزرگ‌ترین مانع این استارت‌آپ‌ها کجاست؟

کارآفرینان و استارت‌آپ‌هایی که تازه‌کار هستند، در شرایط گوناگونی مانند ثبت شرکت، دریافت گواهینامه، مسایل مالی، مسایل مرتبط با کار و محیط، و سایر قوانین و مقررات بوروکراتیک، به کمک نیاز دارند. در ژانویه ۲۰۱۶، Startup India قول داد تا از طریق سیاست‌ها و برنامه‌های تشویقی خود این کمک را برای کارآفرینان فراهم کند. ولی به گزارش India Today، متاسفانه این برنامه با شکست مواجه شد.

حتی بعد از دو سال، Startup India ظاهرا نتوانسته است حتی به میزان کمی چنین کمک‌هایی را فراهم کند. بنابراین اشتباه نیست اگر بگوییم این عملیات ناقص و این رویکرد غیرفعال، صرفا موجب شده تعداد انگشت‌شماری از استارت‌آپ‌ها موفق شوند. تصور کنید اگر Startup India می‌توانست دوره جامعی را برگزار کند که شامل تمامی سیاست‌های کمک به استارت‌آپ‌ها بود و به شکلی عملی در کسب‌وکارشان به آن‌ها کمک می‌کرد، چه قدر خوب می‌شد. آیا چنین برنامه‌ای مفید نبود؟

تردیدی نیست سیاست‌های بسیار زیادی برای استارت‌آپ‌ها وجود دارد. اما آنچه از سیاست‌ها جامع‌تر است فهرست پارامترهای کیفی و قوانینی است که کارآفرینان باید رعایت کنند. این قوانین و پارامترها همان موانع اصلی هستند که سرعت رشد شرکت‌ها را کاهش می‌دهند. به‌علاوه، مشکلات عملکردی و کنار آمدن با ماموران هم به مشکلات می‌افزاید. بنابراین، تازه‌واردان آن‌گونه که شایسته‌اش هستند به رسمیت شناخته نمی‌شوند مگر آنکه دانش حقوقی و اجتماعی کافی داشته باشند. ما تلاش کرده‌ایم دریابیم کارآفرینان و شرکت‌های فناورانه و نوآور، بیشتر در چه زمینه‌هایی به کمک نیاز دارند و چه سیاست‌هایی می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد.

 

پنچ مورد از مفیدترین طرح‌ها و سیاست‌های دولتی که می‌توانند به رشد استارت‌آپ شما کمک کنند، عبارتند از:

 

۱ـ طرح‌های کمک مالی

جذب سرمایه برای هر شرکتی، وظیفه سنگینی است. وزارت بنگاه‌های کوچک و متوسط، طرح‌های مختلفی را به کار گرفته تا اطمینان حاصل کند که سرمایه‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن به دست کارآفرینان می‌رسد. برخی از این طرح‌ها که می‌توانند به شما کمک کنند عبارتند از:

 برنامه اشتغال‌زایی نخست‌وزیر

بعد از برنامه موفقیت‌آمیز نخست‌وزیر روجگار یوجنا(PMRY) و برنامه اشتغال‌زایی روستایی (REGP)، دولت این دو برنامه را باهم تلفیق کرد و برنامه اشتغال‌زایی نخست‌وزیر را با همکاری کمیسیون صنعتی Khadi and Village  برگزار نمود تا اطمینان حاصل کند فرصت‌های اشتغال برای مناطق شهری و روستایی از طریق فراهم آوردن امکان راه‌اندازی کسب‌وکارهای خودکفا امکان‌پذیر است. این طرح، یارانه‌ای را به پروژه‌های مختلف تخصیص می‌دهد. برای مثال؛ برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی تا سقف ۲۵ لاخ و برای راه‌اندازی واحد خدماتی تا سقف ۱۰ لاخ ارایه می‌کند(هر لاخ ۱۰۰ هزار روپیه است).

 طرح صندوق تضمین اعتبار

استارت‌آپ‌ها اغلب جزو وام‌گیرندگان پر ریسک تلقی می‌شوند و ازاین‌رو اغلب، بانک‌ها هنگام پرداخت وام به آن‌ها دچار تردید می‌شوند. درنتیجه، عدم دسترسی به اعتبار کافی و به‌موقع، یکی از موانع بزرگ پیش روی استارت‌آپ‌ها است، مگر آنکه آن‌ها به‌اندازه کافی خودکفا بوده یا سرمایه لازم را داشته باشند. حتی اگر استارت‌آپ‌ها به این وام‌ها دسترسی داشته باشند نیز، دریافت وام با نرخ اعتباری مناسب کار ساده‌ای نیست.

این طرح دریافت وام‌های مناسب و سرمایه در گردش را تا سقف ۱۰۰ لاخ برای هر واحد تسهیل می‌کند. بهترین ویژگی این طرح آن است که چنین ارتباطی بدون هیچ‌گونه وثیقه یا ضامن به بنگاه‌های خرد و کوچک داده می‌شود.

 

صرف‌نظر از این سیاست‌ها، سیاست‌های دیگری نیز وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • طرح وام‌های چندگانه
  • طرح ضمانت اعتباری
  • طرح تسهیل اعتبار بانکی
  • طرح پرادهان مانتری مودرا (Pradhan Mantri Mudra Yojna)
  •  طرح استندآپ ایندیا
  • طرح مالی پایدار
  • طرح معاضدتی استارت‌آپ‌ها

 ۲ـ طرح تحقیق و توسعه

بعد از سرمایه، دومین مشکل استارت‌آپ‌ها، تحقیق و توسعه است. استارت‌آپی که به‌طور مستمر با نوآوری و فناوری سروکار دارد، به سرمایه بسیار زیادی در عرصه تحقیق و توسعه نیازمند است. استارت‌آپی که با هوش مصنوعی سروکار دارد بدون تیم تحقیق و توسعه نمی‌تواند موفق شود. اگرچه بیشتر استارت‌آپ‌ها قبل از معرفی محصول به بازار، تحقیقات بسیار زیادی انجام می‌دهند، اما بعدازآنکه محصول وارد بازار شد صرفا روی فروش آن تمرکز کرده و درنهایت از تاثیر آن در بازار غافل می‌شوند. دولت به‌منظور کمک به این کارآفرینان طرح زیر را اجرا کرده است:

 طرح ترویج نوآوری در افراد، استارت‌آپ‌ها و MSME ها (PRISM)

این طرح توسط اداره علوم و تحقیقات صنعتی اجرا شد تا از افراد نوآور به‌وسیله کمک‌های مالی مختلف حمایت کند. مطابق این طرح، کمک‌هزینه‌هایی به‌طور مستقیم توسط مراکزی مانند SIIC و IITK که به‌عنوان آژانس‌های پردازشی و نظارتی نقش مهمی ایفا می‌کنند، به نوآوران داده می‌شود. SIIC تابه‌حال از طریق طرح‌های قبلی به بیش از ۱۷ فرد نوآور کمک کرده است تا یک‌صد لاخ کمک‌هزینه مالی دریافت کنند. مطابق طرح PRISM حداکثر ۵۰ لاخ برای تولید نمونه اولیه محصول، قابل پرداخت است.

 ۳- طرح‌هایی برای ارتقای فناوری

صرف‌نظر از تحقیق و توسعه، استارت‌آپ‌ها برای همگام بودن با رقبای بین‌المللی نیز با مشکلاتی مواجه هستند. فناوری آغازین آن‌ها در درازمدت کارایی نخواهد داشت و از دور خارج خواهد شد و بهره‌وری آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. ولی این طرح می‌تواند به آن‌ها کمک کرده تا از این بحران نیز عبور کنند:

 پشتیبانی یارانه‌ای برای دریافت اعتبار جهت ارتقای فناوری

هف این طرح، ارتقای کسب‌وکار و همگام شدن با استانداردهای جهانی است. این طرح که توسط MSME اجرا می‌شود، فواید زیادی برای کسب‌وکار جدید شما دارد. هدف این طرح، ارایه وام یا اعتبار برای ارتقای فناوری با نرخ متعادل است. این طرح نه‌تنها تا سقف ۱۵ درصد سرمایه کسب‌وکار یارانه پرداخت می‌کند، بلکه تا سقف یک‌صد لاخ وام در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

 

نکته جالب اینجاست که سیاست‌های بسیاری وجود دارند که هدفشان کمک به شما برای ارتقای فناوری است. بعضی از این طرح‌ها عبارتند از:

  • برنامه توسعه فناوری
  • طرح توسعه زیرساختمراکز رشد آتال

 

۴ـ طرح حفاظت از مالکیت فکری

ی‌تردید، هند مطلقا فضایی برای تاثیرگذاری از طریق پیشرفت فناورانه در عرصه‌های بین‌المللی باقی نگذاشته است. ولی با توجه به گذشته هند، کشورهای مختلف بارها و بارها مدعی نوآوری‌های ما شده‌اند.

اگر چنین اتفاقی برای شما بیفتد چه می‌کنید؟ فرض کنید یک فناوری در سطح جهانی ساخته‌اید و قبل از آنکه بتوانید ثبتش کنید، چند شرکت چینی محصول مشابهی را وارد بازار کنند. چه‌کار می‌کنید؟ حفاظت از مالکیت فکری یکی از حوزه‌هایی است که باید به‌شدت درباره آن احتیاط کنید. در مورد مالکیت فکری مطالعه کرده، اطلاعات کسب کنید یا در دوره‌های آنلاین مربوطه شرکت نمایید. این جزو ضرورت‌هاست. دولت با درک اهیمت حفاظت از مالکیت فکری برای اولین بار تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که تاریخ دوباره تکرار نشود. بدین منظور سیاست زیر را اجرا کرده است:

  پشتیبانی برای حفاظت از مالکیت بین‌المللی در عرصه الکترونیک و فناوری اطلاعات

وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات این طرح را اجرا کرده است تا استارت‌آپ‌ها بتوانند برای حفاظت از مالکیت بین‌المللی، حمایت‌های لازم را دریافت کرده و برای نوآوری تشویق شوند. در این طرح تلاش می‌شود ارزش و پتانسیل مالکیت فکری جهانی ارزیابی شود و فرصت‌های مربوط به بخش الکترونیک و فناوری اطلاعات شناسایی شوند. دولت این طرح را در دو فاز اجرا کرده است:

۱ـ پشتیبانی برای حفاظت از مالکیت بین‌المللی در الکترونیک و فناوری اطلاعات

۲ـ طرح حمایت از کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی IPR در بخش الکترونیک و فناوری اطلاعات

 ۵ـ طرح برای بازاریابی

بازاریابی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی استارت آپ‌هاست که کمتر موردتوجه قرارگرفته است. بیشتر شرکت‌ها فکر می‌کنند که مانع پیش رویشان فروش است و اگر بازار ثبات داشته باشد می‌توانند موفق شوند، درحالی‌که آن‌ها نمی‌دانند فروش بدون بازاریابی ممکن نیست. حتی اگر این را هم بدانند، معمولا سرمایه کافی برای بازاریابی ندارند. دولت سیاست زیر را برای غلبه بر این مانع در پیش‌گرفته است:

  طرح ارایه کمک‌هزینه مالی برای بازاریابی

این طرح به‌طور خاص برای پشتیبانی سازمانی از بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط طراحی‌شده و هدف آن تسهیل شکل‌گیری کنسرسیوم MSME ها برای بازاریابی کالاها و خدماتشان است. این طرح قصد دارد رقابت‌پذیری و بازار پذیری محصولات را از طریق شرکت صنایع کوچک ملی یا NSIC افزایش دهد. صرف‌نظر از کمک مالی برای سفرهای هوایی، اجاره فضا و حمل‌ونقل، این طرح ۲۰ درصد مجموع یارانه پرداختی برای هزینه تبلیغات، اطلاع‌رسانی عمومی و شرکت در نمایشگاه‌ها را تا سقف ۲۰ لاخ فراهم می‌کند.

بی‌تردید Startup India کمک شایانی به استارت‌آپ‌های کشور کرده است. به نظر می‌رسد استارت‌آپ‌ها، بعد از بالیوود و کریکت، سومین موضوع موردعلاقه قشر متوسط هندی هستند. ولی نداشتن آگاهی یا کمک‌های دولتی مشکل‌ساز ممکن است به زیان استارت‌آپ‌ها تمام شود. حتی ممکن است یک استارت‌آپ موفق را به استارت‌آپی شکست‌خورده تبدیل کند. اما کمی دانش، کمی به‌روز بودن، با مقدار زیادی اشتیاق، قطعا می‌تواند اوضاع را تغییر دهد.بنابراین سعی کنید همیشه به‌روز بمانید، پیشگام باشید و موفق شوید!