مدیرعامل خوب در سازمان، مدیر ارشد نوآوری است
در بیستمین رویداد استارت‌آپ گرایند اصفهان عنوان شد

مدیرعامل خوب در سازمان، مدیر ارشد نوآوری است

بیستمین رویداد کارآفرینی استارت‌آپ گرایند با حضور علیرضا اسکندری هم‌موسس و مدیرعامل استارت‌آپ بقچه، یکشنبه ۱۷ تیرماه ۱۳۹۷ در سالن همایش کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

علیرضا اسکندری از سال ۱۳۹۴ به‌عنوان هم‌موسس و مدیرعامل شرکت بقچه که زمینه فعالیت آن توزیع نان سنتی است به اکوسیستم استارت‌آپی ایران وارد شده است.

اسکندری در خصوص دوران نوجوانی خود گفت: به کارهای زیادی ازجمله معرق چوب، انیمیشن‌سازی ۳ بعدی، برنامه‌نویسی کامپیوتری و مواردی ازاین‌دست مشغول بودم و پس از کسب مقام کشوری در جشنواره خوارزمی عضو بنیاد نخبگان کشور شدم و بدون کنکور وارد دانشگاه تهران در رشته نرم‌افزار شدم.

او عنوان کرد: عمده محصول‌هایی که ساخته است در زمینه نرم‌افزارهای موسیقیایی و صوتی است که از این بین اپلیکیشن‌های آواسنج (پردازش و آموزش موسیقی سنتی) و هدفون (استریم موسیقی) و فروشگاه اینترنتی صداگرافی (تابلوهای تصویری از سیگنال‌های موسیقی) ازجمله آن‌ها بوده است.

علیرضا اسکندری در خصوص استارت‌آپ بقچه که در آذرماه ۱۳۹۴ و در تهران راه‌اندازی شد، گفت: بقچه سرویس سفارش آنلاین نان تازه و تحویل در محل مشتری است. با بقچه می‌توان نان سنتی ایرانی (سنگک و بربری) را سفارش داد و برش خورده و در بسته‌بندی پارچه‌ایِ یک‌بارمصرف تحویل گرفت. اسکندری معتقد است بقچه توانسته یکی از مشکلات بزرگ زندگی، یعنی صف ایستادن برای خرید نان، را به‌آسانی با چند کلیک ساده کند.  

او در ادامه گفت: به نظر ما کیفیت زندگی افراد بسیار مهم است و ما باید با استفاده از تکنولوژی این کیفیت را بالاتر ببریم و بقچه همانند دیگر همتایان تکنولوژی ایران ازجمله دیجی‌کالا، اسنپ، الوپیک و... در تلاش است استفاده از تلفن همراه را برای زندگی آسان‌تر به خدمت بگیرد.

اسکندری در خصوص سمت خود در بقچه به‌عنوان مدیرعامل، عنوان کرد: مدیرعامل خوب در یک سازمان، مدیر ارشد نوآوری است؛ مدیرعاملی که بتواند در زمان مناسب با تزریق نوآوری به پیشرفت کسب‌وکار کمک کند. او حضور در شرکت سرمایه‌گذاری رهنما را بسیار مفید و کارآمد عنوان کرد و گفت بهره‌گیری از خدمات منتورینگ به‌خصوص خود امیر وهوشی در رهنما در مسیر رشد بقچه بسیار حائز اهمیت بود.
او در ادامه تصریح کرد که: در ابتدا با سرمایه‌ای ۵۰ میلیون تومانی آغاز کردیم و در راند دوم که خیلی سریع نیز محقق شد، سرمایه‌ ۱۰۰ میلیون تومانی برای توسعه کسب‌وکار جذب کردیم، اما هنوز به نقطه سوددهی نرسیده‌ایم و در حال حاضر در نقطه سربه‌سر هستیم.

او در خصوص نحوه تعامل با مشتریان خود بیان کرد: بهترین راه ارتباط با مشتری برای ما گفت‌وگو مستقیم و مجاب کردن آنان است و من شخصاً چندین بار در ماه همراه با پیک‌های بقچه برای تحویل نان می‌روم و با مشتریان مستقیماً صحبت می‌کنم.

اسکندری استراتژی فعلی بقچه را تلاش برای متناسب‌سازی محصول فعلی در بازار و کامل کردن آن عنوان کرد و گفت هنوز برای ایده پردازی‌های جدید زمان داریم. او همچنین شرط پیاده‌سازی کسب‌وکارهای نوپای خارجی در ایران را متناسب‌سازی ایده‌ها با بازار و فرهنگ داخلی کشور دانست و گفت: الگوبرداری از نمونه‌های خارجی شرط لازم موفقیت هست اما کافی نیست، برای به نتیجه رسیدن باید بتوان نمونه خارجی را با شرایط داخل کشور توسعه داد.

اسکندری در ادامه رویداد عنوان کرد: یکی از عمده چالش‌هایی که ما در بقچه با آن روبه‌رو هستیم، مباحث حوزه نیروی انسانی است. پیک‌های موتوری در بقچه مدیریت مجزا خود را دارند اما مدیریت نیروهای انسانی و امور داخلی مجموعه بر عهده خودمان است که به‌کارگیری افرادی که بتوانند به شرایط کار در فضاهای استارت‌آپی متعهد باشند، کار دشواری است، ما اغلب کارآموزانی را داریم که پس از مدتی یا از کشور خارج می‌شوند و یا مجموعه را به هر دلیلی ترک می‌کنند، افرادی هم که روحیه کارمندمحوری دارند، اصولاً با کار در فضای استارت‌آپی نمی‌توانند کنار بیایند، درهرصورت ما در بقچه سعی کردیم ساعت کاری و روز کاری مقرر نداشته باشیم و با واگذاری اختیار و مسئولیت به افراد اعتماد کنیم و با همکاری یکدیگر کار را پیش ببریم.

استارت‌آپ گرایند یک رویداد و گردهمایی در حوزه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها است که در بیش از ۴۰۰ شهر دنیا ازجمله تهران اجرا می‌شود. در این رویداد از کارآفرینان موفق در حوزه وب و تکنولوژی دعوت می‌شود به‌عنوان میهمان حضور یافته و تجارب خود را با سایرین سهیم شوند. استارت‌آپ گرایند فضایی برای تعامل کارآفرینان و فرصتی برای آشنایی و گفتگو با علاقه‌مندان و فعالان کسب‌وکار اینترنتی است.

اصفهان به‌عنوان یکی از معدود شهرهای بزرگ ایران با ترتیب منظمی میزبان رویداد استارت‌آپ گرایند بوده است. این شهر تاکنون ۱۹ رویداد را با حضور کارآفرینان برتر اکوسیستم استارت‌آپی ایران برگزار کرده است. از موسسان استارت‌آپ‌هایی همچون تپسی، مامان‌پز، شیپور و تسکولو تا کارآفرینان باتجربه‌ای همچون شاهین طبری موسس چارگون، میهمان این رویداد در اصفهان بوده‌اند.