کارگاه «مفاهیم و روش‌های ایده‌پردازی، تفکر خلاق و تفکر طراحی در کارآفرینی»
در مرکز توانمند‌سازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا آذربایجان شرقی برگزار شد

کارگاه «مفاهیم و روش‌های ایده‌پردازی، تفکر خلاق و تفکر طراحی در کارآفرینی»

کارگاه آموزشی «مفاهیم و روش‌های ایده‌پردازی، تفکر خلاق و تفکر طراحی در کارآفرینی» روز دوشنبه و سه‌شنبه، ۱۱ و ۱۲ تیرماه ۱۳۹۷ از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در مرکز توانمند‌سازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا آذربایجان شرقی برگزار شد. آرش مدرسی، مدرس این کارگاه، به مباحثی ازجمله ایده پردازی، خلاقیت، انواع تفکر خلاق و تفکر طراحی پرداخت.

هدف از این دوره «آشنا کردن اکوسیستم مدیریت و کسب‌وکار با مفاهیم جدید ازجمله تفکر طراحی، تفکر خلاق و کارآفرینی نوآورانه» بود که نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد.

خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی سه مفهوم کلیدی و تاثیرگذار بر حرکت تمام اجزا و ارکان نظام‌های اقتصادی پایدار، رو به رشد و درحال‌توسعه هستند که متاسفانه آن‌چنان‌که بایدوشاید به آن‌ها پرداخته نشده است.

مدرسی گفت: تفکر طراحی شیوه‌ای است که طراحان از آن برای حل مسایل پیچیده و برآورده کردن نیازهای انسانی و کسب‌وکارها متناسب با مقتضیات اقتصادی و فنی استفاده می‌کنند. او پنج گام اصلی پیاده‌سازی تفکر طراحی را «همدلی»، «تعریف مساله»، «ایده‌پردازی»، «ساخت نمونه اولیه» و «انجام آزمایش» عنوان کرد.

در ادامه، انواع تفکر خلاق را «تفکر واگرا و تفکر همگرا» عنوان کرد و گفت: تفکر همگرا همان تفکر منطقی است که امور مربوط به هم در نظر گرفته می‌شود و امور نامربوط کنار گذاشته می‌شوند. در تفکر همگرا، امکان اشتباه نیست و فرد سعی دارد از اشتباه پرهیز کند. درحالی‌که تفکر واگرا از عرف و عادات دور می‌شود و بین امور نامربوط ارتباط برقرار می‌شود. در تفکر واگرا و خلاق، به فرد فرصت اشتباه داده می‌شود. برای افرادی که به شکل واگرا تفکر می‌کنند، به چندین جواب می‌رسند که این نوع تفکر برای خلاقیت مناسب‌تر خواهد بود اما متاسفانه در مدارس و سیستم‌های آموزشی ما سیستم تفکر همگرا بیشتر موردتوجه قرارگرفته است.

مدرسی در آخر ویژگی‌های افراد خلاق را به‌صورت زیر بیان کرد.

  • افراد خلاق، راه‌هایی را جست‌وجو می‌کنند که از طریق آن بتوانند فکر خود را به‌سوی ایده‌های نو و تازه هدایت کنند.
  • در حل یک مساله تمرکز حواس بیشتری را از خود نشان می‌دهند.
  • همواره در جست‌و‌جوی اطلاعات جدید و نو هستند.
  • مثبت نگر و پرانرژی هستند.
  • برای هر سوالی آمادگی ارایه پاسخ‌های مختلف را دارند.
  • سوال و جواب‌های غیرعادی و عجیب‌وغریب در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود.