چک‌لیست استراتژی بازاریابی دیجیتال

چک‌لیست استراتژی بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورداستفاده قرار می‌گیرند. موضوع مهم در بازاریابی دیجیتال موثر، استفاده از یک استراتژی مناسب برای رسیدن به مخاطبی است که محصول یا خدمت شما را خریداری می‌کند یا در تعامل با محتوای شما قرار می‌گیرد.

بازاریابی دیجیتال مزیت‌های فوق‌العاده‌ای را برای شما ایجاد خواهد کرد برای مثال محدودیت‌های جغرافیایی بازاریابی را از بین می‌برد و به شما این امکان را  می‌دهد که به مخاطبان هدف خود در هرکجای دنیا دسترسی داشته باشید. با استفاده از بازاریابی دیجیتال می‌توانید، رفتار مخاطبان هدف خود را تجزیه‌وتحلیل و نیازهای آن‌ها را شناسایی کنید. می‌توانید از مخاطبان خود بازخورد بگیرید و با آن‌ها در تعامل باشید. از طریق شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و بیشتر شناخته شوید. می‌توانید با استفاده از تبلیغات دیجیتال، مخاطبان هدف خود را به مشتری تبدیل کنید. در فضای اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی برندسازی کنید، انواع مختلف تبلیغات را به کار بگیرید و بسیاری مزیت‌های دیگر.

بازاریابی دیجیتال می‌تواند هم به‌صورت آفلاین و هم به‌صورت آنلاین انجام شود.

 

۷ دسته بزرگ بازاریابی آنلاین عبارت‌اند از:

  • بهینه‌سازی موتور جستجو
  • بازاریابی موتور جستجو (SEM)
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM)
  • تبلیغات پرداختی (به ازای هر کلیک (PPC
  • بازاریابی از طریق همکاری
  • بازاریابی ایمیلی

 از بازاریابی دیجیتال به‌صورت آفلاین هم می‌توان بیلبوردهای الکترونیکی، دموی محصول دیجیتال، بازاریابی از طریق رادیو و تلویزیون، بازاریابی تلفنی، بازاریابی با پیام متنی (هدایا، کوپن‌ها، برنامه‌های وفاداری) را مثال زد.

 

چک‌لیست استراتژی بازاریابی دیجیتال

[نام کمپین را اینجا بنویسید]

 

۱. اهداف کمپین را تعیین کنید.

انگیزه شما از راه‌اندازی این کمپین چیست؟ (برای مثال، فروش کارت هدیه به ارزش ۲۰۰۰۰ دلار در x ماه)

آیا اهداف شما SMART هستند؟

S. مشخص (specific): آیا اهداف شما به‌خوبی تعریف‌شده‌اند؟

  • بله
  • خیر

M. قابل‌اندازه‌گیری (measurable): آیا می‌توانید اهداف خود را به‌صورت کمّی اندازه‌گیری کنید تا وقتی به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید از این موضوع مطلع شوید؟ آیا معیارهایی برای این کار تعریف کرده‌اید؟

  • بله
  • خیر

A. دست‌یافتنی (Achievable): آیا اهداف شما واقع‌بینانه هستند؟

  • بله
  • خیر

R. مرتبط (Relevant): آیا هدف بازاریابی شما با طرح کلی کسب‌وکارتان مرتبط است؟

  • بله
  • خیر

T. زمان‌مند (time-sensitive): آیا می‌توان در دوره‌ زمانی معقولی به اهداف شما دست‌یافت؟

  • بله
  • خیر

 

۲.  مفهومی برای کمپین خود انتخاب کنید

عوامل کلیدی کمپین خود را انتخاب کنید. در این مرحله، قیمت و پیشنهادهای رقبا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پیشنهاد شما منحصربه‌فرد است و ازلحاظ قیمت قابلیت رقابت با سایرین را دارد.  

چه چیزی را تبلیغ خواهید کرد؟ ------------------------------------------------------

با چه قیمتی؟ ---------------------------------------------------------------------

طی چه مدتی؟ -----------------------------------------------------------------


۳. مخاطبان هدف را تعریف کنید

  • کاربران قدیمی: از guest personas  استفاده کنید تا این مخاطبان را تعریف کنید. اگر guest personas ندارید، از گوگل آنالیتیکس، آمار جمعیتی کاربران خود را بررسی کنید تا مشتریانی را بیابید که در حال حاضر هم درگیر برند شما هستند. می‌توانید از داده‌های سیستم رزرو نیز استفاده کنید. از خود بپرسید چه کسی با شما خواهد ماند؟ این افراد چند سال دارند؟ اهل کجا هستند؟ و چرا با شما مانده‌اند؟
  • مخاطبان جدید: در اینترنت جستجو کنید و سوال‌هایی مشابه سوال‌هایی بپرسید که در بالا بیان شد. تا آنجا که ممکن است مخاطب هدف خود را محدود کنید تا بر پیام خود تمرکز کنید. این به نرخ تبدیل مشتری بالاتری منجر می‌شود.

 

۴. انتخاب زمان

متوسط زمان انتظار (lead time) جمعیتی را که به‌عنوان هدف در نظر گرفته‌اید بررسی کنید. متوسط زمان انتظار چه قدر است؟

اگر قرار است کمپین شما بسیار کوتاه باشد، باید تیزری تبلیغاتی در پلتفرم‌های خود قرار دهید. آیا این کمپین به تیزری تبلیغاتی احتیاج دارد؟

هیچ کتابی وجود ندارد که شامل قانون‌های جهانی این کار باشد، اما در ادامه عواملی بیان می‌شود که باید در نظر داشته باشید: اگر با جمعیتی مواجه هستید که قیمت برای ‌آن‌ها دارای اهمیت است، سعی کنید کمپین خود را نزدیک به پایان یا آغاز ماه راه‌اندازی کنید تا با حقوق گرفتن آن‌ها هم‌زمان باشد. علاوه بر این، شنبه‌ها معمولاً روز مناسب‌تری برای راه‌اندازی کمپین‌هاست.

 

۵. پیام خود را بسازید

چه طور قرار است پیام خود را به مشتریان ارایه کنید؟ پیشنهاد فروشی منحصربه‌فرد (USP)  ایجاد کنید. پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد شما باید موارد زیر را در برگیرد.

  • عنوانی قوی. باید در کمتر از پنج ثانیه توجه کاربر را به خود جلب کنید.
  • اطلاعاتی که به‌صورت موردی یا با شماره بیان می‌شوند تا خواننده بتواند بر آن‌ها تمرکز کند.
  • اطلاعاتی که به‌عنوان مزایا ارایه شده‌اند، نه ویژگی‌ها. توضیح بدهید که چرا چشمه آب ‌گرم شما به مهمانان کمک می‌کند آرامش خاطر خود را بازیابند، نه اینکه فقط بیان کنید که شما چشمه آب گرم هم دارید.

 

۶. توافق بودجه

برای رسیدن به اهدافتان، باید حاضر باشید به‌قدر کافی هزینه کنید. میزانی که به‌صورت کلی تخمین زده می‌شود این است که باید ۵ تا ده درصد درآمد بالقوه خود را هزینه کنید، اما عوامل بسیاری ممکن است بر این میزان تأثیرگذار باشند. ۵ تا ده درصد درآمد بالقوه کمپین شما چه قدر است؟ چه عواملی می‌توانند میزان سرمایه‌گذاری لازم را تحت تأثیر قرار دهند؟

 اگر کمپین شما از اهدافش فراتر برود، آیا پول بیشتری دارید تا این جریان بتواند ادامه پیدا کند؟

ازلحاظ نظری، تا وقتی‌که هزینه اکتساب هر مشتری شما (CPA%) تأمین می‌شود و این هزینه، کمتر از روش‌های دیگر ازجمله OTA است، نباید هیچ محدودیتی برای بودجه بازاریابی شما وجود داشته باشد. چرا جلوی جریان را بگیریم، وقتی پول کافی داریم؟

 

۷. پلتفرم‌های بازاریابی

اینجا بخشی است که می‌توانید در آن خلاقیت به خرج دهید. با در نظر داشتن بودجه، پیشنهاد، و مخاطب هدف خود، پلتفرم‌های زیر را ارزیابی کنید. 

 I. رسانه‌های اجتماعی پرداختی

  • فیس‌بوک: فیس‌بوک یکی از موفقیت‌آمیزترین پلتفرم‌ها برای تبلیغ کمپین‌هایی با مخاطبان مشخص است. از Custom Audiences استفاده کنید تا کمپین خود را متناسب با مخاطبان هدفتان تغییر دهید، و از بازاریابی مجدد فیس‌بوک استفاده کنید تا بتوانید از این پلتفرم به بهترین نحو استفاده کنید. 
  • اینستاگرام: بااینکه اینستاگرام از سپتامبر ۲۰۱۵ راه‌اندازی شده است، این پلتفرم تبلیغاتی بسیار قدرتمند شروع به کار کرده است. می‌توانید کمپین‌های اینستاگرامی خود را از حساب تبلیغاتی فیس‌بوک خود مدیریت کنید. به یاد داشته باشید که اینستاگرام یک پلتفرم تصویری است. بنابراین ابتدا مطمئن شوید که تصاویر قدرتمندی در اختیاردارید.

 

 II. جستجو و نمایش‌پرداختی: گوگل

وقتی کمپین خود را مدیریت می‌کنید، از Google AdWords استفاده کنید تا توجه بیشتری را به کمپین خود جلب کنید. می‌توانید این کار را با این روش‌ها انجام دهید:

- برجسته کردن کمپینتان در شبکه‌ جستجوی گوگل

- استفاده از لینک‌های تبلیغاتی برای آنکه جستجوها مستقیما به صفحه‌ محصول شما سرازیر شوند.

- استفاده از بازاریابی مجدد گوگل در نمایش شبکه به‌منظور تبلیغ پیشنهادتان. در این بخش، تصاویر مؤثرتر از هر چیزی عمل می‌کنند.  

- اگر بودجه‌ کافی دارید، بازاریابی تصویری می‌تواند دسترسی شما را گسترده‌تر کند و شما را از مخاطبان جدید مطلع سازد. اما باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبان مناسبی را به‌عنوان هدف در نظر گرفته‌اید.

- تطابق مشتریان.  این ویژگی جدیدی است که بر اساس آن می‌توانید آدرس‌های ایمیل را بارگذاری کنید و از طریق شبکه‌های جستجو، YouTube و حساب‌های Gmail کاربران، به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.


III.
بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی بخش جدانشدنی تمام کمپین‌های دیجیتال است. بازاریابی ایمیلی مشارکت مستقیم شما با مخاطبانتان است و اگر فهرست خوبی از ایمیل‌ها در اختیار داشته باشید، می‌تواند بسیار درآمدزا باشد.

به یاد داشته باشید که نکته‌ی اساسی طرح و پیام در مجله‌های اینترنتی، سادگی است. می‌توانید قبل و در حین کمپینتان با مخاطبان خود در ارتباط باشید. ۴۸ ساعت قبل از اینکه کمپینتان آغاز به کار کند، تیزری از کمپین خود ارائه دهید، یا قبل از اینکه کاملاً کمپینتان را راه‌اندازی کنید به برخی از افراد اجازه دهید به آن دسترسی داشته باشند.

 

IV.وب‌سایت‌

این مهم‌ترین کانال شماست. همه‌ کمپین‌های بازاریابی‌تان، در همه‌ پلتفرم‌ها، باعث می‌شود افراد به وب‌سایت شما راه پیدا کنند. دو مسئله را در نظر بگیرید:

صفحه خانگی: اگر بازدیدکننده‌ای به آن رجوع کند، آیا متوجه می‌شود که شما مشغول تبلیغ کردن هستید؟ چگونه؟ آیا علامتی شناور، ساعتی برای شمارش معکوس، یا چیزی شبیه به آن دارید؟

صفحات فرود بازاریابی: این صفحات بسیار کلیدی هستند. صفحات فرود، فضایی اختصاصی در اختیار کمپین شما می‌گذارند و به شما اجازه می‌دهند تمرکز صفحه را به پیشنهاد خود محدود کنید.

مطمئن باشید که همه‌ محتوا- تصاویر، متن، گزینه‌های پیشنهادی- به کمپین شما مربوط می‌شوند. این صفحه باید فقط یک هدف را دنبال کند.

 - تطابق پیام بسیار مهم است. باید مطمئن باشید پیامی که در سراسر پلتفرم‌ها ارائه می‌دهید با پیامی که بر روی صفحه فرود قرار دارد مطابقت دارد. آیا از همان تصویر استفاده می‌کنید؟ آیا عنوان و انتخاب واژگان در صفحات مختلف باهم سازگار است؟ اگر چنین نیست، احتمال این خطر وجود دارد که مشتریان را گیج کنید.

 

۸. طراحی

  • فهرستی از پلتفرم‌هایی تهیه کنید که باید برای طراحی در آن‌ها کارکنید.
  • مطمئن شوید که پیام شما در همه‌ پلتفرم‌ها اجرا می‌شود (ابعاد تصویر، محدودیت‌های متن). همچنین مطمئن شوید که ارائه تصویری (hero shot) شما و پیام اصلی‌تان در همه‌ این شبکه‌ها یکسان است. 
  • مطمئن شوید که همه‌ طراحی‌ها روی موبایل امتحان شده‌اند، چراکه بعضی از هتل‌ها ۶۰% ترافیکی که دریافت می‌کنند بر روی موبایل است، و ۹۸% درآمد فیس‌بوک نیز از دستگاه‌های موبایل حاصل می‌شود. 

نکات مهم: برای کیفیت تصویر از هیچ‌چیز دریغ نکنید. شما با این تصویر برند خود را ارائه می‌دهید! علاوه بر این، مردم با تبلیغ‌هایی که برانگیزنده‌ احساسات باشند خوب ارتباط برقرار می‌کنند.

 

۹. کمپین خود را راه‌اندازی و امتحان کنید

  • هر چیزی را دوباره بررسی کنید 
  • هر چیزی را امتحان کنید

یک‌قدم به عقب بروید. آیا همه‌چیز رو‌به‌راه است و همان‌طور که باید کار می‌کند؟ اگر محصول شما قابل رزرو کردن است، خودتان رزرو آن را امتحان کنید.

آیا همه‌ ردیابی‌های مربوط را فراهم کرده‌اید؟ برای پلتفرم‌هایی مثل فیس‌بوک، می‌توانید انواع مختلفی از تبلیغات را داشته باشید. وقتی ردیابی‌ها نشان دادند کدام پلتفرم‌ها موفقیت‌آمیزتر هستند (معمولاً بعد از چند روز)، می‌توانید آن‌هایی را که مؤثر عمل نمی‌کنند متوقف کنید.

 

ابزارهایی برای کمک:

Bit.ly: این ابزار برای مواقعی که قصد دارید لینک‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی پست کنید فوق‌العاده‌ است و اطلاعات بیشتری را در رابطه با کلیک‌ها و مشارکت‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این، لینک‌های شما را کوتاه‌تر می‌کند تا پیام شما تمیزتر باشد و فضای کمتری را اشغال کند. این ابزار بالاخص برای توییتر مناسب است.

-Google URL Builder: این ابزار شما را قادر می‌سازد URLهای خود را بر اساس خواسته‌های خود تغییر دهید تا بتوانید عملکرد داده‌های کمپین خود را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید.

 

۱۰. گزارش و اندازه‌گیری موفقیت

  • عملکرد روزانه خود را بررسی کنید: به KPIها (شاخص‌های کلیدی موفقیت) و اهدافی توجه کنید که در مراحل قبلی تعیین کرده‌اید.
  • روش‌های برتر را یادداشت کنید. اجازه بدهید زمان بگذرد. رم یک‌شبه ساخته نشده است!
  • وقتی کمپین شما به پایان رسید، گزارشی تهیه کنید که هرکدام از پلتفرم‌ها چه طور عمل کردند و همه‌ معیارهای مشارکت و تجارت الکترونیک را نیز در نظر بگیرید. این تا حد زیادی به کمپین‌های بعدی شما کمک خواهد کرد.