استارت‌آپ‌ها باید انرژی بیشتری را روی استراتژی روابط عمومی خود متمرکز کنند

استارت‌آپ‌ها باید انرژی بیشتری را روی استراتژی روابط عمومی خود متمرکز کنند

روزی روزگاری، استارت‌آپ‌های تک‌شاخ امروزی چیزی جز چند شرکت کوچک نبودند؛ شرکت‌هایی که ناچار بودند با رقبایشان بر سر مشتری مبارزه کرده و برای جلب نظر سرمایه‌گذارهای خطرپذیر تلاش کنند. راز رشد سریع استارت‌آپ‌هایی مثل Airbnb ، Uber  و Snapchat  یک فرمول خاص است که شامل تامین سرمایه استراتژیک، محصول فوق‌العاده، علاقه‌مندی مشتری، و البته استراتژی بسیار خوب در زمینه PR یا روابط عمومی است. بدون روابط عمومی، مشتریان اصلا متوجه نمی‌شدند که چنین شرکت‌هایی وجود دارند و اگر مشتریان چنین اطلاعی نداشتند، علاقه‌مندی در آن‌ها ایجاد نمی‌شد و انگیزه‌ای هم برای سرمایه‌گذاران به وجود نمی‌آمد تا روی شرکت سرمایه‌گذاری کنند.

 

راه‌اندازی یک شرکت به استراتژی نیاز دارد

راه‌اندازی شرکت، به‌خودی‌خود اقدام پراسترسی است. آزمایش محصول، بازنگری محصول و داده‌های بسیار زیاد مشتریان، تمام‌وقت موسسان شرکت را به خود اختصاص می‌دهند و درنتیجه آن‌ها زمان زیادی برای خواب و استراحت ندارند، چه برسد به آنکه بخواهند وقتی برای تدوین استراتژی روابط عمومی بگذارند و با روزنامه‌نگارها ارتباط برقرار کنند. جلب‌توجه رسانه‌ها، صرفا با یک محصول فوق‌العاده انجام نمی‌شود بلکه به استراتژی، صرف زمان زیاد، و تعریف کردن سرگذشت جالب شرکت نیاز دارد. واقعیت این است که هیچ محصولی آن‌قدر منحصربه‌فرد نیست که به‌خودی‌خود فروش داشته باشد. اشتباه بزرگ استارت‌آپ‌ها هنگام راه‌اندازی این است که فکر می‌کنند محصول یا خدمتشان به‌قدری نوآورانه است که رسانه‌ها به دنبالشان می‌آیند تا شکارشان کرده و از سرگذشت آن‌ها گزارش تهیه کنند. ولی این باور کاملا نادرست است.

وقتی شرکت‌ها دنیا را از حضورشان مطلع می‌کنند، مصرف‌کنندگان صرفا مقالاتی را درباره آن‌ها می‌خوانند که موفقیت‌های باشکوهشان را بیان می‌کند. آن‌ها متوجه نیستند که پشت این مقالات، ماه‌ها برنامه‌ریزی وجود دارد و نمی‌دانند برای این برنامه‌ریزی، تهیه فهرست‌های هدفمند، مشخص کردن زوایای مختلف گزارش، تهیه گزارش‌ها، طراحی استراتژی‌های اجتماعی، خلاقیت و ایجاد روابط متعدد، چه تلاش‌هایی صورت گرفته است.

استراتژی روابط عمومی به معنای ارزیابی ریسک‌های سنجیده و پاداش‌هاست، چرا که هیچ‌چیز مطمئن و مطلقی در روابط عمومی وجود ندارد. رسانه‌ها و صنایعی که گزارشات آن‌ها را می‌خوانند همواره شبیه اهداف متحرک برای تیراندازی هستند. بااین‌حال می‌توان با استفاده از روش‌های خاصی، دامنه‌ای را برای سلاحی قدرتمند درست کرد و این سلاح، همان ارتباطات است. کمپین‌هایی که باعث ایجاد پیوندهای عاطفی می‌شوند، مردم را به خنده می‌اندازند، یا آن‌ها را تشویق به اقدام خاصی می‌کنند، از همه موفق‌تر هستند. درباره ریسک‌ها باید فکر کرد و یک برنامه‌ریزی کتبی برای آن‌ها انجام داد. ازآنجاکه استارت‌آپ‌ها در مراحل اولیه مرتبا در حال تغییر و تحول هستند، ماه‌ها طول می‌کشد تا بتوانند ریسک‌های بالقوه را شناسایی و یک استراتژی PR سنجیده شده برای تک‌تک ریسک‌ها تدوین کنند. بهترین استراتژی‌های روابط عمومی به هنگام راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها، آن‌هایی هستند که نه‌تنها توجه مصرف‌کنندگان را جلب می‌کنند، بلکه شرکت را از سایر رقبای قدرتمند متمایز می‌سازند.

 

رقابت شدید است

رقابت در فضای استارت‌آپ‌ها بسیار شدید است. استارت‌آپ‌های نوپا نه‌تنها ناامیدانه تلاش می‌کنند تا توجه مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر را به خود جلب کنند، بلکه با شرکت‌های چند میلیارد دلاری که هرروز و هر ساعت در رسانه‌ها خبرساز می‌شوند، رقابت کنند.

روابط عمومی، زمین‌بازی را برای شرکت‌های کوچکی که وارد بازارهای اشباع‌شده توسط شرکت‌های چند میلیارد دلاری دارای بودجه‌های چشمگیر تبلیغاتی می‌شوند، هموار می‌سازد. متمایز شدن از رقبای بزرگ کار آسانی نیست و به عناصری همچون روابط انسانی، در کنار انجام بی‌عیب و نقص کار نیاز دارد. وقتی این عناصر در فرمول روابط عمومی لحاظ شوند، مصرف‌کنندگان به‌تدریج عاشق شرکت شده و آن‌هایی که عاشق می‌شوند، از بام خانه‌هایشان عشق را فریاد می‌زنند. لحظه‌ای که مصرف‌کنندگان شروع به صحبت کنند، گوش‌های رسانه‌ها تیز می‌شود و شروع به گوش دادن می‌کنند.

 

روابط عمومی چیزی بیش از نمایش در رسانه‌ها است

جامعه روابط عمومی آمریکا، روابط عمومی را این‌گونه تعریف می‌کند: « یک فرایند ارتباطی استراتژیک که باعث ایجاد روابطی با منافع دوجانبه میان سازمان‌ها و مردم می‌شود.» اگرچه رسانه‌ها نقش قابل‌توجهی در این فرایند ایفا می‌کنند، روابط عمومی صرفا به معنی قرارگیری موفق در رسانه‌ها نیست. روابط عمومی مشخص می‌کند صدا و پیام برند چه باشد. تحویل این پیام به مخاطبان می‌تواند از طریق محتوای بلاگ پست‌ها، پژوهش‌ها، رویدادها، فعالیت در رسانه‌های اجتماعی، تحلیل گران و رهبران فکری منتقل شود و سپس توسط رسانه‌ها تقویت گردد.

 

وضعیت روابط عمومی نابسامان است

هنگام تبلیغ، شرکت‌ها کنترل کاملی روی پیام، تصویر و بازار هدف موردنظر خود دارند. تبلیغات به‌گونه‌ای است که برای استفاده از آن باید هزینه کنید که این کار برای افزایش ترافیک سایت بسیار موثر است، ولی پیام یا صدای برند را منتقل نمی‌کند. درحالی‌که روابط عمومی می‌تواند صدای برند را منتقل و هم‌زمان برای سایت شما ترافیک ایجاد کند. متاسفانه، روابط عمومی، کار ساده‌ای نیست و صرفا با کلیک و پرداخت انجام نمی‌شود، بلکه نیازمند متقاعدسازی رسانه‌ها، مشتریان بالقوه و نقادان است. موسسان شرکت باید به کارشناسان صنعت خود تبدیل شوند، کاملا از شرایط رقابت آگاهی داشته باشند و بدانند چرا شرکتشان از سایرین بهتر یا دست‌کم متمایز است. این امر نیازمند بالاترین میزان صداقت و شفافیت است و این همان چیزی است که بسیاری از افراد با آن راحت نیستند. رسانه‌ها و مردم ممکن است برخورد نامهربانانه‌ای با شما داشته باشند. آن‌ها در پیدا کردن عیب‌ها استادند. یک‌بار از کوره دررفتن شما یا یک‌بار پاسخگویی نادرست شما ممکن است مرگ شرکتی را رقم بزند که زمانی رونق زیادی داشته است.

صدا، جایگاه و تمایز، حاصل روابط عمومی استراتژیک است. روابط عمومی، در کنار صنعت تبلیغات که مدام در حال تغییر است، به بخشی ضروری برای موفقیت برندها تبدیل‌شده است. کارآفرینان معمولا مشغله‌های بسیاری داشته و اغلب فرصت آن را ندارند که به روابط عمومی، که کاری ۲۴ ساعته است، بپردازند و هم‌زمان مثل تردست‌ها، عملیات کسب‌وکار را هم انجام دهند. بنابراین، استارت‌آپ‌ها به مشاوره در زمینه روابط عمومی نیاز دارند تا بتوانند اعتبار بیشتری به برندشان بخشیده و اعتماد مردم را جلب و سازمان را به‌جایی خاطره‌انگیز در چشم مصرف‌کنندگان تبدیل کنند. این چالش‌های متعدد نیازمند بررسی کارشناسانه است، ولی به‌محض آنکه مسیر مشخص و روشن شود، بهترین و مطمئن‌ترین راه را برای موفقیت پیش رو خواهید داشت.