ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی

ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی

برای اینکه مدیریت رسانه‌های اجتماعی را به‌درستی انجام دهید باید از ابزارهای مدیریتی استفاده کنید. مهم‌ترین این ابزارها را در این پست توضیح خواهیم داد.

 

حسابرسی رسانه‌های اجتماعی

حسابرسی رسانه‌های اجتماعی وقتی صورت می‌گیرد که شما حساب کاربری مشتری‌ را در رسانه‌های اجتماعی بررسی می‌کنید. اول آن را مستقیماً مطالعه می‌کنید تا ببینید آیا به‌درستی راه‌اندازی شده است یا خیر. حتی می‌توانید از مواردی ازجمله تعداد فالوئرها نیز یادداشت بردارید.

بعدازآن، برای اندازه‌گیری مواردی مثل رشد فالوئر، ترافیک ارجاعی، آن‌فالوها، تعداد ارسال پست، و میزان مشارکت، از ابزار تحلیلی مناسبی استفاده کنید. سپس آن را با آمارهای رسانه‌های اجتماعی صنعت (نُرم یا هنجار صنعت) و رقبا مقایسه ‌کنید تا مشاهده کنید شرکت شما تا چه حد موفق عمل کرده است. این بررسی به شما کمک می‌کند تا حدودی بدانید آیا شرکت برای رسیدن به اهدافش راه‌های مناسبی را در پیش‌گرفته است یا خیر.

 

استراتژی رسانه‌های اجتماعی

معمولاً حسابرسی رسانه‌های اجتماعی، استراتژی رسانه‌های اجتماعی را به دنبال دارد. در این مرحله، فهرستی از اشتباه‌های شرکت و راه‌حل‌هایی برای رسیدن به اهداف بازاریابی آن تهیه می‌کنید. شما باید با جزئیات بگویید که شرکت باید با حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت خود چه کند.

بعضی از شرکت‌ها شما را فقط برای این استخدام می‌کنند که استراتژی‌ای را برای آن‌ها آماده کنید، و قصد دارند خودشان داده‌های شما را به کار بگیرند. همچنین باید در بازه‌های زمانی منظم مثلاً هرماه یا هر فصل بررسی کنید تا ببینید آیا آن‌ها پیشرفت کرده‌اند یا خیر، درحالی‌که بعضی دیگر از شرکت‌ها از شما می‌خواهند که هم استراتژی را ایجاد کنید و هم آن را به کار ببرید یا حداقل تا حدودی در آن مشارکت کنید. معمولاً این گران‌ترین خدمات شما است، زیرا مستلزم کار زیادی است.

 

مشاوره رسانه‌های اجتماعی

مشاوره یا آموزش رسانه‌های اجتماعی هنگامی صورت می‌گیرد که شما به‌صورت حضوری، یا از طریق تلفن یا اسکایپ (Skype) با مشتری صحبت کنید.

در این راستا شما به مشکلات کسب‌وکار مشتریان گوش می‌کنید و به آن‌ها می‌گویید برای بهتر شدن نتایج بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی باید چه کنند.

 

تبلیغات رسانه‌های اجتماعی

ازآنجایی‌که رقابت بسیار تنگاتنگ است، صرفاً بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای بسیاری از کسب‌وکارها کافی نیست. بنابراین لازم است آن‌ها برای تبلیغات سرمایه‌گذاری کنند. شما باید تا جایی که می‌شود درباره‌ تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی اطلاعات داشته باشید، تا بتوانید به مشتریانتان کمک کنید بهترین نتیجه را از آن بگیرند. این کار باید شامل ایجاد صفحات فرود و قیف فروش هم باشد.

شما باید بیشتر بر تبلیغات فیس‌بوک، توییتر و لینکدین تمرکز کنید، زیرا ۶۵٫۵ % از ۲۳٫۶۸ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۱۵ صرف تبلیغات شده برای تبلیغات فیس‌بوک، ۸٫۸% برای تبلیغات توییتر و ۳٫۸% برای تبلیغات لینکدین هزینه شده است.

پین‌های پیشرفته‌ پینترنست (Pinterest) هم به‌تازگی در دسترس عموم قرارگرفته‌اند، بنابراین ممکن است مبلغی که امسال صرف تبلیغات در این شبکه می‌شود افزایش یابد. شما باید در مورد تبلیغات در این شبکه نیز اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

 

تولید و مدیریت محتوا

تولید محتوا و مدیریت رسانه‌های اجتماعی همیشه در کنار یکدیگر هستند، زیرا محتوا به جلب اعتماد مخاطبان کمک می‌کند. کسب‌وکارها به مقدار زیادی روی بازاریابی محتوایی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در حال حاضر آن‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برای این کار هزینه می‌کنند. انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۱۹ تا ۳۱۳ میلیارد دلار افزایش یابد. این مبلغ خدماتی مانند نوشتن گزارشاتی برای کمک به خوانندگان برای درک یک مسئله، پست‌های وبلاگ، کتاب‌های دیجیتال، طراحی اینفوگرافیک، اسلاید، و ... را در برمی‌گیرد. بعضی هم شما را برای این استخدام می‌کنند که در مدیریت کمکشان کنید. مدیران محتوا استراتژی‌هایی ایجاد کرده، و نوشتن، نشر، و ترویج محتوا را به عهده‌دارند. همیشه حجم زیادی از کار بازاریابی محتوایی در انتظار شما خواهد بود.

 

کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها

همچنین می‌توانید کارگاه‌هایی برگزار کنید و در آن به گروهی از افراد آموزش دهید چه طور در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی پیشرفت کنند. این کارگاه‌ها می‌توانند یک نیم روز یا یک روز کامل باشند. گاهی از اوقات حتی می‌توانید با سایر مدیران رسانه‌های اجتماعی همکاری کنید و کارگاهی را باهم برگزار کنید. بعضی از مدیران حتی از سخنرانی در کنفرانس‌ها و رویدادها درآمد کسب می‌کنند.

از بعضی از بهترین‌ مدیران دائماً دعوت می‌شود تا سخنرانی کنند و واقعاً مبالغ بالایی به آن‌ها می‌پردازند. همچنین محل اقامت و وسیله‌ ایاب و ذهاب به‌صورت رایگان در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود.

برای مثال، ماری اسمیت (Mari Smith) برای هر بار سخنرانی مبلغی بین ۱۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار دریافت می‌کند، زیرا او یکی از بازاریابان برتر فیس‌بوک در دنیا است.

یکی دیگر از مزایای سخنرانی این است که بعضی از حضار، بعد از شنیدن سخنرانی‌تان، شما را استخدام می‎‌کنند. به همین دلیل است که بعضی از مدیران رسانه‌های اجتماعی به‌صورت رایگان در کنفرانس‌ها سخنرانی می‌کنند.

 

دانش و مهارت‌های لازم

برای فراهم کردن خدماتی که تا اینجا نام‌برده شد، باید بدانید صفحات به چه شکلی هستند، کاربران چه طور با آن‌ها تعامل می‌کنند، چه محتوایی باید منتشر شود، و چگونه باید تبلیغات را مدیریت کرد. علاوه بر این، بسیار مهم است که در جریان آخرین تغییرات شبکه‌های اجتماعی باشید.

حتی باید یاد بگیرید چه طور کارهای دیگری مثل تحلیل مخاطب، مطالعه‌ تحلیل‌ها، و استفاده از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی را انجام دهید. اما قبل از اینکه چنین کنید باید تصمیمی بگیرید: اینکه می‌خواهید تخصصی فعالیت کنید یا خیر.

 

تخصصی شدن یا تخصصی نشدن

معمولاً دو نوع مدیر رسانه‌های اجتماعی وجود دارد: آن‌هایی که همه‌ خدمات بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را برای همه‌ شبکه‌ها ارایه می‌دهند، و آن‌هایی که بر شبکه‌ها یا خدمات خاصی تمرکز دارند.

بزرگ‌ترین فایده‌ تمرکز بر یک شبکه‌ اجتماعی خاص این است که به شما کمک می‌کند بازار گوشه‌ای خاصی را پر کنید. می‌توانید محتوای بازاریابی‌‌ تولید کنید که برجذب مشتریان مناسب تمرکز دارد، زیرا هر چه استراتژی شما متمرکزتر باشد، مشتریان بیشتری ایجاد خواهید کرد. اگر به تخصص در یک شبکه‌ اجتماعی شهرت پیدا کنید، می‌توانید مبالغ بیشتری درازای انجام کار طلب کنید.

برای مثال، وقتی به بهترین بازاریابان فیس‌بوک فکر می‌کنم، اولین کسانی که به خاطرم می‌آیند ماری اسمیت و جان لومر  (Jon Loomer)هستند. وقتی به بازاریابی در پینترست فکر می‌کنم، کیت اهل (Kate Ahl) از شرکت Simple Pin Media  به خاطرم می‌آید، و وقتی به بازاریابی در اینستاگرام فکر می‌کنم سو بی زیمرمن (Sue B Zimmerman) را به خاطر می‌آورم. اگر به دنبال پیشنهادهایی در رابطه با این شبکه‌ها باشم، با این بازاریابان مطرح تماس خواهم گرفت.

بعضی از افراد در شبکه‌های متعددی تخصص دارند، اما معمولاً دریکی از آن‌ها خدماتی را عرضه می‌کنند. نمونه‌ای از آن‌ها آندریا وهل (Andrea Vahl) است. او در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی متعددی مهارت دارد، اما بر بازاریابی در فیس‌بوک تاکید دارد. او یک کتاب کامل درباره‌ آن نوشته است.

سایرین همه‌ خدمات رسانه‌های اجتماعی را تقریباً در همه‌ شبکه‌های مطرح ارایه می‌دهند.

بنابراین وقتی را صرف کنید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید بر چه شبکه‌هایی تمرکز داشته باشید. وقتی بدانید چه می‌خواهید، به‌راحتی تصمیم می‌گیرید که چه چیزهایی را بیاموزید. پیشنهاد من این است که حداقل مسائل ابتدایی همه‌ شبکه‌ها را بیاموزید، اما دریکی از آن‌ها تخصص داشته باشید. بعدازاینکه تصمیمتان را گرفتید، می‌توانید یادگیری روش‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را آغاز کنید.

 

با خواندن و اشتراک وبلاگ‌ها شروع کنید

اطلاعات رایگان بسیاری در اینترنت در دسترس است. شما باید ازآنجا شروع کنید. اولین کاری که باید بکنید این است که وب‌سایت (Social Media Examiner) را مشاهده کنید.

این برترین وبلاگ رسانه‌های اجتماعی است. این وبلاگ، مقاله‌های عمیق بسیاری را درباره‌ بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد و بیشتر مقالات جدید آن برای کاربران پیشرفته است. اما اگر در آرشیو آن بگردید، می‌توانید نکات بی‌نظیری هم برای مبتدیان پیدا کنید.

چند نمونه‌ دیگر از وبلاگ‌های خوب Social Media Today و Business 2 Community هستند. در این‌ سایت‌ها مقالات برتر وبلاگ‌های رسانه‌های اجتماعی متعددی ارایه می‌شود.

در ادامه فهرستی از بهترین وبلاگ‌های رسانه‌های اجتماعی و فهرستی از  بهترین صفحه‌های پینترست ارایه شده است.

آن‌ها را در همه‌ رسانه‌های اجتماعی دنبال کنید و در خبررسانی ایمیلی آن‌ها مشترک شوید تا چیزی را از جدیدترین پست‌های وبلاگی‌ که به اشتراک می‌گذارند از دست ندهید.

وقتی‌که با ایمیل خود ثبت‌نام می‌کنید، بسیاری از این وبلاگ‌ها هدیه‌ رایگانی به‌صورت کتاب دیجیتال، مقاله و آموزش‌های ویدئویی در اختیار شما می‌گذارند. این محتوا را نیز به‌کارگیرید، زیرا نکات پیشرفته‌ بسیاری را ارایه می‌دهد.