نیاز اصلی ما سرمایه‌گذار است
گفت‌وگو با استارت‌آپ کلاس ۷۲۴ از خراسان جنوبی

نیاز اصلی ما سرمایه‌گذار است

سعید و امیر جمالی پسرعموهایی هستند که با همکاری یکدیگر استارت‌آپ «کلاس ۷۲۴» را راه‌اندازی کرده‌اند و اکنون به آن حدی از توسعه رسیده‌اند که به دنبال سرمایه‌گذار و شریک تجاری قوی می‌گردند. با آن‌ها به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا بیشتر با فعالیت آن‌ها آشنا شویم.


درباره استارت‌آپ خود توضیح می‌دهید؟
سعید جمالی گفت: ما کلاس‌های آموزشی را به صورت آنلاین برگزار می‌کنیم، مدرس و دانشجو مستقیم با هم در ارتباط هستند و دانشجوها پشتیبانی هم‌زمان دارند.

چگونه این ایده به ذهنتان رسید و مزیت شما نسبت به دیگر رقبا چیست؟

کار خود را از سال ۹۴ آغاز کردیم، پیش از این در وبسایتی همکاری می‌کردیم که فقط برای دانشجویان تولید محتوا می‌کرد اما بعد از دریافت این بسته‌ها توسط دانشجویان، مشکلات و سوالاتی برای آن‌ها پیش می‌آمد که کسی نبود به آنها جواب دهد. به همین دلیل به فکر ساخت سایتی افتادیم که تدریس به شکل آنلاین انجام شود تا این مشکلات از بین برود، شبیه کلاس‌های حضوری که به شکل مجازی برگزار می‌شود.

سعید جمالی افزود: در زمان شروع فعالیت ما، هنوز کسی این کار را در کشور انجام نمی‌داد و فقط همان موضوع تولید محتوا حاکم بود. سرویس‌هایی که هم‌اکنون فعال هستند نیز طراحی و ساخت سایت را خودشان انجام نمی‌دهند و صرفا بستر را خریداری کرده‌اند، در حالی‌که ما از صفر تا صد کار را برعهده داشتیم از طراحی سایت تا تعریف دوره‌ها، ثبت‌نام، مربی، ثبت دانشجو که همه اینها با نظارت مستقیم خود ما انجام می‌شود؛ همچنین بعد از ثبت‌نام استاد و دانشجو گروهی را در فضای مجازی برای آن‌ها تشکیل می‌دهیم تا هماهنگی‌های کلاسی را با هم داشته باشند.

امیر جمالی در خصوص مزیت‌های سرویس خودشان می‌گوید: از مهم‌ترین مزیت‌های ما برای اساتید، حل مسائل مالی است و برای دانشجو هم دیگر مشکلات هماهنگی وجود ندارد. با این سرویس دانشجو دیگر نیاز به حضور فیزیکی ندارد و در هر ساعتی که بخواهد با کمترین سرعت و هزینه‌ خیلی پایین‌تر به آنچه که می‌خواهد دست پیدا می‌کند. همچنین برخی اساتید خیلی خوب ممکن است در شهرهای دیگری باشند که هر کسی نتواند با آنها ارتباط بگیرد و ما از این طریق این نیاز را برآورده می‌کنیم و کلاس‌های رفع اشکال هم برگزار می‌کنیم.


فلسفه نام‌گذاری استارت‌آپ شما چیست؟
سعید جمالی بیان کرد: خیلی دنبال اسم بودیم که مناسب باشد و محتوای سایت را معرفی کند تا اینکه به کلاس ۷۲۴ رسیدیم و دلیل آن هم این بود که چون سایت ما چند زبان فارسی و لاتین بود و می‌خواستیم در تمام کشورها آن را متوجه شوند اسم کلاس را انتخاب کردیم و از آنجایی که در «۷ روز هفته و ۲۴ ساعت» سایت آنلاین فعالیت می کند ۷۲۴ انتخاب شد.

تعداد کلاس‌ها و مربیانی که تاکنون برگزار و ثبت کرده‌اید چه مقدار است؟

امیر جمالی در این خصوص گفت: افرادی که با ما همکاری دارند و در تولید محتوا به ما کمک می‌کنند ۵ نفر هستند. تعداد کلاس‌های آنلاین که تا امروز برگزار کرده‌ایم حدود ۱۳۳ مورد و کلاس‌های خصوصی هم ۱۴۵مورد بوده است. همچنین ۸۵ مدرس مستقیم همکاری می‌‎‌کنند و از آنجایی که در آموزشگاه‌ها چندان کلاس‌های آموزشی آنلاین جا نیفتاده است فقط ۱۳ آموزشگاه با ما همکاری دارند.

درخواست‌ها بیشتر از کدام استان‌ها است؟

امیر جمالی گفت: بیشترین درخواست‌ از استان‌های غرب کشور، تهران، خوزستان و آذربایجان است و از بیرجند چندان درخواستی نداریم که یکی از دلایل آن کوچک بودن آن است که باعث شده است کاربران به این سرویس نیازی پیدا نکنند.

در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید؟
امیر جمالی عنوان کرد: اکنون زمینه تخصصی برنامه‌نویسی است که دوره‌های مختلف آن را برگزار کرده‌ایم، اما به دنبال توسعه کلاس‌ها هستیم و در حدی آمادگی داریم که در رشته‌های مختلف کلاس‌های آنلاین را برگزار کنیم.

در راه‌اندازی استارت‌آپ خودتان با چه مشکلاتی روبه‌رو شدید؟
سعید جمالی بیان کرد: مشکلات که زیاد بود و بزرگترین معضل ما نسنجیدن بازار هدف بود که در ابتدا سایتی را که طراحی کرده بودیم خیلی گستره و متنوع بود و زمانی که وارد کار شدیم دیدم بازار هدف خیلی کوچک‌تر است و البته نوعی تجربه بود.

چه درخواست‌هایی دارید؟
سعید جمالی تاکید کرد: استارت‌آپ ما به حدی از توسعه رسیده است که به دنبال سرمایه‌گذار بزرگی هستیم تا بتوانیم بازار هدف خود را گسترش دهیم و حتی کشورهای همسایه را تحت پوشش داشته باشیم. مشکل ما این است سرمایه‌گذاران می‌خواهند مالکیت استارت‌آپ را به دست آورند در حالی‌که نباید اینگونه باشد و باید در کنار ما باشند چراکه به آن حدی از توسعه دست یافته‌ایم که شریک تجاری داشته باشیم و اینکه خروجی صددرصد و سریع هم می‌خواهند، اشتباه است چراکه به سرعت نمی‌توان خروجی داشت ولی وقتی استارت‌آپی چندین سال توانسته بماند و جایگاه خود را ثابت کند حتما به مرور زمان خروجی او بیشتر هم می‌شود.

چه توصیه‌ای به جوانانی دارید که می‌خواهند وارد این عرصه شوند؟
سعید و امیر در این زمینه با همفکری هم گفتند: حتما در ابتدای کار خود بازار هدف را مشخص کنند و براساس آن کار خود را پیش ببرند و پیاده‌سازی داشته باشند تا زمان و هزینه‌ای علاوه‌بر نیاز اصلی متقبل نشوند چرا که این تجربه خود ما است و یک سال و نیم زمان و هزینه گذاشتیم در حالی‌که بازار هدف کوچک‌تر از آینده‌نگری ما بود.