fa-IR
هشت اشتباه بزرگ کسب‌و‌کارها در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (و چگونگی اجتناب از آن‌ها)

هشت اشتباه بزرگ کسب‌و‌کارها در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (و چگونگی اجتناب از آن‌ها)

این روزها بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای رشد کسب‌وکارها حیاتی است. پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر فرصت‌های منحصربه‌فردی را برای رسیدن به مشتریان هدف شما ایجاد کرده‌اند. چه یک استارت‌آپ داشته باشید یا یک شرکت با سابقه‌ی تأسیس طولانی، رسانه‌های اجتماعی نقش حیاتی‌ای در چشم‌انداز بازاریابی شما ایفا می‌کنند و برای رشد آگاهی نسبت به محصولات یا خدماتتان بسیار مهم هستند. به‌این‌ترتیب، این موضوع که بتوانید در این راه، درست قدم بردارید بسیار مهم است. هرگز شانس دوباره‌ای برای ایجاد اولین برداشت خوب از برندتان در رسانه‌های اجتماعی ندارید. برداشت‌های اول، سریع، قدرتمند و پایدار هستند. تغییر برداشت اول، شدنی است اما بهتر است در وهله اول از اشتباه در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.
در این‌جا برخی از اشتباهات ساده در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید از انجام آن‌ها جلوگیری کنید:

۱-نداشتن استراتژی رسانه‌های اجتماعی
شرکت‌هایی که استراتژی رسانه‌های اجتماعی ندارند هرگز نمی‌توانند پیام‌های مؤثر به مخاطبان خود ارائه کنند. بدون داشتن یک استراتژی مناسب، ارتباطاتی ازهم‌گسیخته و سردرگم شکل می‌گیرند. شما باید یک‌صدای متمایز، اهدافی قابل‌اندازه‌گیری، یک سیاست برای رسانه‌های اجتماعی و یک تقویم انتشار محتوا داشته باشید. بدون این‌ها، شما فقط کورکورانه در رسانه‌های اجتماعی محتوا ارسال خواهید کرد و سرمایه‌ی برند
خود را کاهش خواهید داد. یک استراتژی رسانه‌های اجتماعی مشخص شما را در مسیری قرار می‌دهد که در آن محتوای جذاب و مفیدی ارائه دهید که به‌یادماندنی باشد.

۲-ایجاد حساب کاربری در بسیاری از رسانه‌های اجتماعی
  لطفاً از ثبت‌نام در هر رسانه‌ی ‌اجتماعی که وجود دارد، خودداری کنید. بله این مهم است که در بیش از یک مکان حضورداشته باشید، اما این کار زمانی مؤثر است که شما در شروع کار قرار دارید یا صاحب کسب‌وکاری کوچک هستید. اگر در یک رسانه ماهر عمل کنید خیلی ساده‌تر و مؤثرتر است تا این‌که بخواهید سریعاً به رسانه‌ی اجتماعی دیگری وارد شوید. اگر برای حضور در Facebook، Twitter، Pinterest، YouTube، Instagram، Vimeo، LinkedIn، Google+، Slide share، Snapchat و ارسال یادداشت در همه‌ی آن‌ها عجله دارید مانند کسی خواهد بود که نمی‌داند چه‌کار می‌کند. درنهایت زمانی که نتوانستید زمان و انرژی مناسب را به همه‌ی این رسانه‌های اجتماعی اختصاص دهید و مجبور شدید بعضی از آن‌ها را کنار بگذارید این اشتباه بدتر به نظر خواهد آمد. آیا شما از شرکتی که بی‌منطق عمل می‌کند چیزی خواهید خرید؟ این نوع فعالیت هیچ کاری برای ایجاد اعتماد که اساس ارتباط با مشتری است انجام نمی‌دهد.

۳-پرداخت برای افزایش تعداد فالوورها
کمیت بر کیفیت برتری ندارد. هدف شما باید ایجاد روابط واقعی با مشتریان به‌جای تمرکز بر روی تعداد آن‌ها باشد. کسب هزاران فالوور و تائید اجتماعی آن‌ها، زمان و تلاش زیادی می‌خواهد. خرید فالوورها پتانسیل این را دارد که یک واکنش نامطلوب عمومی ایجاد کند. آیا شما واقعاً می‌خواهید پیداکردن هواداران واقعی خود را با خریداری فالوور در رسانه‌های اجتماعی به خطر بیندازید؟ چه چیزی در مورد صداقت شما به‌عنوان یک شرکت خواهند گفت؟ این کار به برند شما ضرر خواهد رساند و به‌احتمال‌زیاد اثرات منفی روی آن خواهد داشت.

۴-صحبت کردن زیاد در مورد برند خودتان و نه هیچ‌چیز دیگری
حساب‌های رسانه‌های اجتماعی نباید حاوی جریان بی‌پایانی از محتوا تنها در مورد خودتان است و بیشترین محتوایی که منتشر می‌کنید محتوای تبلیغاتی شما باشد. مطمئناً، شما در حال تلاش برای ترویج محصولات یا خدمات خود هستید اما علاوه بر آن نیاز به اشتراک گذاشتن محتوایی هم دارید که در خصوص شما باشد، اما توسط شما ایجاد نشده باشند. یک نقطه خوب برای شروع استفاده از سیستم ۲-۳-۵ برای به اشتراک‌گذاری محتوا است که فالوورهای شما را در تعامل نگه خواهد داشت و به شما کمک می‌کند تعداد فالوور بیشتری کسب کنید.

بنابراین اگر شما ۱۰ محتوا در هفته در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید:
۵ محتوا باید محتوای مرتبط نوشته‌شده توسط دیگران باشد.
۳ محتوا باید توسط شما تولید شده باشد که مربوط به مخاطبان شماست نه فروش-محصولات یا خدماتتان.
۲ محتوا باید شامل سرگرمی و محتوای شخصی‌ای باشد که به برند شما هویت انسانی می‌بخشد.

سیستم 2-3-5 برای به اشتراک‌گذاری محتوا

۵-به‌درستی از هشتگ‌ها استفاده نکنید.
استفاده از هشتگ در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به ایجاد قابلیت دیده شدن برند شما و آنچه برای ارائه دارد فوق‌العاده کمک خواهد کرد، اما استفاده زیاد از هشتگ‌ها برای مخاطبان شما آزاردهنده است. استفاده از آن‌ها را محدود کنید و مطمئن شوید که مربوط به آنچه هستند که در حال تلاش برای برقراری ارتباط با فالوورهای خود با آن هستید.

۶-به اشتراک‌گذاری بیش‌ازحد در یک دوره کوتاه از زمان
انتشار محتوا یکی پس از دیگری در عرض چند دقیقه می‌تواند فالوورهای شما را بیزار کند. هدف شما باید به اشتراک گذاشتن محتوا به‌صورت پیوسته و گسترش آن‌ها باشد، بنابراین از انتشار محتوای بیش‌ازحد و اسپم خودداری کنید. در غیر این صورت ممکن است فالوورهایتان دیگر شما را دنبال نکنند و هرگز بازنگردند.

۷-غفلت از بازخوانی
تابه‌حال متوجه یک یادداشت فیس‌بوک با کلماتی دارای غلط املایی شده‌اید؟ در مورد یک توییت با نقطه‌هایی که جا گذاشته‌شده‌اند چگونه فکر می‌کنید؟ املا و دستور زبان درهم‌وبرهم می‌تواند تمام تلاش‌های شما را بی‌اثر کند و اعتبار شما را کاهش دهد. غلط‌گیری کار شما می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما بخشی مهم از ایجاد یک تأثیر مثبت بر مخاطبان شما است.

۸-در رسانه‌های اجتماعی «اجتماعی» نباشید.
افرادی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند انتظار دارند شرکت‌ها هم در این رسانه‌ها پی گیر و تعاملی عمل کنند. آن‌ها همچنین می‌خواهند احساس کنند به‌جای تعامل با یک ربات دارای شخصیت حقوقی با یک انسان روبرو هستند. پاسخ به نظرات، بین شما و مشتریانتان اعتماد و صمیمیت ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این استفاده از بیان جالب و شوخ در تعامل با مخاطبانتان هم می‌تواند مؤثر باشد.