کارگاه آموزشی اصول مصاحبه با مشتری برگزار شد

کارگاه آموزشی اصول مصاحبه با مشتری روز چهارشنبه 30 خردادماه 97 با حضور تعدادی از واحدهای پارک علم و فناوری خراسان شمالی، فعالان استارت‌آپی و کارکنان دستگاه های اجرایی این استان به مدت 4 ساعت در محل سالن جلسات پارک برگزار شد.

علی جاهدی مدیر مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری خراسان رضوی در این کارگاه موضوع آشنایی با مفاهیم پایه استارت آپی، ضرورت نیازسنجی توسط استارت آپها و اصول توسعه مشتری را مطرح کرد.

وی سرفصل نبایدهای مصاحبه با مشتری، مسائل استارت‌آپها در مصاحبه با مشتریان، اصول و قواعد مصاحبه با مشتری بر اساس کتاب The MOM Test  را تبیین کرد. در این کتاب به چگونگی صحبت با مشتری با وجود پاسخ‌های نادرستی که شنیده می شود، و سنجش میزان موفقیت ایده کسب و کار بر اساس پاسخ ها، اصول مصاحبه و مواردی که باید از آنها در هنگام مصاحبه پرهیز شود، پرداخته شده‌است.

علی جاهدی با اشاره به اینکه استارت‌آپ به‌عنوان یک موجودیت در حال رشد، پنج بعد مشتری، محصول، تیم، مدل کسب‌وکار و مسائل مالی را در بر دارد گفت: استارت‌آپ تیم یا سازمانی است که بر پایه نوآوری استوار است و در شرایط عدم قطعیت دایما در جستجوی مدل کسب‌وکاری گسترش‌پذیر، تکرارپذیر و سودآور است و به سرعت قصد رشد و گسترش دارد.

وی دو نکته کلیدی در فرآیند توسعه مشتری را درک عمیق از نیازهای واقعی مشتری و آزمودن فرضیات از همان روز اول و اصلاح در اولین زمان ممکن دانست.

در این کارگاه به موضوعات دیگری از جمله سوالات اساسی در گام اول کشف مشتری، انتخاب شخص مورد نظر برای مصاحبه، نکات مهم در مصاحبه، مسایل موجود در مصاحبه و این‌که چرا مشتریان درخواست‌های خود را نادرست می‌گویند، پرداخته شد.

کارگاه آموزشی اصول مصاحبه با مشتری، با همکاری مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای حوزه فاوا، پارک علم و فناوری خراسان شمالی و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان برگزار شد.